Oulu

Onko kilpa-automainen kakkosauton korvaaja seuraava suomalainen vientituote? – Kehittäjät haluavat valmistaa tuotetta Oulussa

Yrittäjä Samuel Kuosmanen on saanut ohikulkijoilta paljon kysymyksiä Sledgolla ajellessaan. – Yleisin kysymys on varmaan se, että mikä tuo härveli on, hän naureskelee. Myös 7-vuotiaat kaksoset Diana ja Linda ovat ajaneet Sledgolla, jopa itsekseen. KUVA: Annika Ollanketo
Oulu 2.8.2018 7:05
Iida Ahonen

Otto Karhin puistossa pörrää kaksi sähkökulkuneuvoa, jotka on tähän mennessä pidetty visusti salassa katseilta. Vaikka ensimmäinen prototyyppi valmistui jo helmikuussa, sillä on ajettu kaupungilla vasta noin viikko.

Kyseessä on oululaisen perheyrityksen Pintone Oy:n kolmipyöräinen sähkökulkuneuvo Sledgo, joka ei ole jäämässä ainoastaan perheen käyttöön.

– Tämä on vientituote, jota lähdemme voimalla viemään tuotantoon ja myös ulkomaille, yrittäjä ja laitteen keksijä Pentti Airaksinen sanoo.

Tarkoitus on, että kesällä 2019 Sledgoja voisi jo ostaa kuka tahansa. Yritys haluaa pitää Sledgon suomalaisena, jolloin valmistuskin tapahtuisi kotimaassa Oulun seudulla sijaitsevalla tehtaalla. Laitteita myös myytäisiin vain yrityksen oman verkkokaupan kautta.

Airaksinen arvioi Sledgon hinnan asettuvan 2 000–3 000 euroon, laadukkaan sähköpyörän hinnan tuntumaan.

Sledgo voisi keksijöidensä mukaan poistaa pyöräilijöiden yhteisen ongelman, ankeat sääolosuhteet. Laitteeseen on tarkoitus valmistaa irrotettava kate, joka suojaa esimerkiksi räntäsateella.

– Huonolla säällä pyörä jää usein talliin, ja tilalle otetaan auto. Emme halua korvata pyörää tai kuntoilua, vaan Sledgo olisi autolle ekologisempi vaihtoehto, toinen yrittäjä Samuel Kuosmanen tähdentää.

Erityisesti Sledgo tähtää perheiden kakkosauton korvaajaksi. Lapset voisivat liikennesäännöt hyvin opittuaan itse ajaa Sledgolla.

Ikärajaa ei ole eikä ajokortti ole tarpeellinen, sillä Trafin mukaan Sledgon kaltaisiin sähköajoneuvoihin sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin polkupyörään.

Lue toimittajan kommentti ajokokemuksesta.

Sledgo

Kolmipyöräisen sähköajoneuvo Sledgon prototyypit valmistuivat helmi-kesäkuussa. Laitteelle on haettu patenttia. Rakenne on kilpa-automainen, mutta se ei ole tarkoitettu kilpakäyttöön.

Sledgon maksiminopeus on 25 km/h.

Prototyypit on valmistettu täysin käsityönä. Runko on lujitemuovia ja istuimet nahkaa.

Moottori on taka-akselilla. Renkaat voi vaihtaa talvirenkaiksi.

Ajoneuvo käynnistyy avaimella, jota ilman sitä ei saa käyntiin. Ohjaustangosta löytyvät kaasu ja jarru.

Sledgo painaa noin 35 kiloa ja voi kuljettaa yhtä aikaa aikuisen ja kaksi lasta tai kaksi aikuista.

Ajoneuvoa kaavaillaan markkinoille ensi kesäksi. Hinnaksi tulisi noin 2 000–3 000 euroa.

Sledgon akku latautuu täyteen 3–4 tunnissa. Täydellä latauksella ajaa 30-50km riippuen kuormituksesta.

Sledgolla ajaessa on suositeltavaa käyttää kypärää, kuten kaikilla kevyillä sähköajoneuvoilla ja pyörillä ajettaessa.

Lue lisää 02.08.2018 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (78)

Tähän juttuun olisi toivonut syvällisempää lähestymistapaa. Avoimeksi jäi, millainen tausta ja referenssit yrittäjillä on, pystyvätkö he oikeasti kehittämään uutta teknologiaa vai kasataanko tässä Kiinasta tilattuja osia alkeellisen kuoren alle ja luodaan mielikuva jostain muusta. Myös hankkeen saama julkinen rahoitus olisi voitu tuoda jutussa esille, tämän tiedonhan kyllä löytää jokainen itsekin, mutta se olisi antanut perspektiiviä asiaan myös satunnaiselle lukijalle. Tällaisenaan jutusta jää kuva tuotteen mainoksena vailla lähdekritiikkiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yrityksen nettisivuilta löytää enemmän taustatietoa. Harvemmin lehdet haluaa kaikkea palstatilaa käyttää vain yhden yrityksen tai innovaation esittelyyn. Ei kai sentään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mieleen tulee 70-luvun lapsuusajat ja Hollihaan liikennepuisto, missä ajettiin hieman tuon näköisillä vehkeillä. Kivan näköinen leikkikalu, muttei tuommoisella pienirenkaisella polkuautolla talven sohjoissa poljeta. No, yrittänyttä ei laiteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hieno homma. Sähköavusteisten kulkimien määrä kasvaa ja kysyntää tulee olemaan, vaikka laite olisi miten hassu tai niche.

Vaan pysyykö kaavoitus mukana, jos talouksissa alkaa olla oikeiden autojen lisäksi tarvetta säilyttää pyöriä, kalliita maastopyöriä, kalliita sähköpyöriä, kalliita katettuja sähkötrikejä, ....

Kohtuuhintaisten varasturvallisten ulkovälinevarastojen tilavaraus samoin kuin parkkeeraus monille kulkimille per asukas on jo nyt retuperällä ja haaste kasvaa jatkuvasti.

Kuka poliitikko tekisi Oulusta monipuolista liikkumista tulevan ulkovälinevarastoystävällisen esimerkkikaupungin, ettei kaikki nämä tulevat sähkökuljintrendit jäisi vain riittävän suurilla tonteilla asuvien omakodinomistajien etuoikeudeksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

hmm, ei mahdoton ollenkaan, vois harkita itelle huonoille keleille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On mahtava peli tuli tuommoinen vastaan kylillä. Ulkomaan vientiin vaan ja plussaa kun on kotimaista tuotantoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Edullinen ajoneuvo johon aikuisen lisäksi näyttää mahtuvan myös lapset.Myynnin esteeksi todennäköisesti muodostuu vain nykyinen macho-kulttuuri jossa pyritään myös kakkosajoneuvoksi valitsemaan painava ja kallis auto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi miten upeaa on taas kerran lukea oululaisten niin tsemppaavia ja kannustavia kommentteja. Missään muualla ei omaan pesään paskota näin hienosti kuin oulussa. Siis onko tämä joku vakava tauti, mikä tuolla kaupungissa on liikkeellä ja miten lujaa se vielä syö oululaisilta aivonystyröitä pois. Kyllä ei voi kuin ihmetellä minkälaista tampiota tuolla asuu ja kommentoi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

25 km/h ja matalalla matkustajat, jää auton ikkuna tason alle piiloon. Kovin kriittisesti suhtaudun moiseen julkisessa katukuvassa, oletikkin pyörätiellä, tilaa tarvii. Anteeksi. mutta toki innovaatioita tarvitaan. Turvallisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitähän patenttia tuolle voidaan hakea? No se ei varmaan ole julkinen pariin vuoteen. Nyt äkkiä joukkorahoitus pystyyn ja sitten sijoittajien kukkarolle. Pari vuotta on kivaa harrastaa ja sitten patenttia ei tulekkaan. Inventive step. NO.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laite muistuttaa suuresti lapsena 80-luvulla tekemääni polkuautoa, pitääköhän laittaa lakimiehet asialle...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihin laitat tavarat polkupyörässä? Et juuri mihinkään, etkä tässäkään. Jos on paljon tavaraa, niin silloin menet autolla. Jos on vain pikkukassi, nin tuohon taakse mahtuu. Eihän siellä aina ole lapset kyydissä :-)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Typerän näköinen. Onko ollut tarkoitus tehdä amfibio? Ja ilman muuta pitää olla korkeampi istuma-asento. Muuten sitä eivät vanhat voi mitenkään käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota kannattaa vielä jatkokehittää, se tarvitsee amfibio-ominaisuuden vedessä liikkumiseen ja polkimet!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (78)

Uutisvirta

12:13
Britannian pääministeri Theresa May eroaa konservatiivipuolueen johdosta kahden viikon kuluttua
12:08
Heinäluoman rypsiöljystä nousi iso äläkkä – onko eduskunta vaalikrääsän kauppapaikka?
11:44
Muhokselle halutaan julkista taidetta prosenttiperiaatteella
11:34
Raahelaislähtöinen Virva Puumala jatkoon Mirjam Helin -laulukilpailussa – mukana myös oululaistaustainen Jussi Juola
11:30
Taiwan teki historiaa Aasiassa sallimalla homoliitot – Manner-Kiinassa ei merkkejä sallivammasta linjasta
11:20
Poliisi pyytää vihjeitä 17 vuotta vanhasta arvokuljetusauton ryöstöyrityksestä Turussa — "Tämä täysin pimeäksi jäänyt poikkeuksellinen juttu vaivaa poliisia"
10:22
Miksi Kympin todistus on tarpeen? Unicef ja luokanopettaja kehittivät todistuksen, jossa on pelkkiä kymppejä
43
Hamal tekee kahta työtä ja yrittää ansaita nettona 2 600 euroa kuussa, jotta saisi perheensä Suomeen – Korkea tuloraja on vähentänyt perheenyhdistämisiä
27
Näin asianajajat ja muut oikeusavustajat törttöilevät – "Tuomarilla on persiljaa korvissa aina, kun minä puhun"
19
Leijonat kaatoi Ruotsin ja etenee mitalipeleihin! Ratkaisu haettiin jatkoajalta – seuraavaksi vastaan Venäjä
18
Osaajapula voi olla ratkaiseva isku yksittäisen yrityksen maailmanvalloitukselle – miksi ict-alan työvoiman tarve ja tarjonta eivät kohtaa? Lukijalta
16
Sähkölaitteen vika aiheutti tulipalon ravintolassa Oulun Pakkahuoneenkadulla – "Ravintolan henkilökunta toimi esimerkillisesti"
14
Oulun Lentokentäntiellä kolmen auton ketjukolari – kaksi lasta sairaalaan tarkistettaviksi
8
Kuusamon kaivoshankkeen kieltävä kaava nurin korkeimmassa hallinto-oikeudessa – kaivosyhtiö tyytyväinen päätökseen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image