Oulu

Hailuodon sil­ta­hank­kees­sa yksi askel eteenpäin, saaressa odotetaan hallinto-oikeuden päätöstä

Hailuodon lauttaliikenne maksaa tällä hetkellä noin 5,8 miljoonaa euroa. KUVA: Jukka Leinonen
Oulu 21.11.2016 7:31 | Päivitetty 21.11.2016 7:32
Ville Koivuniemi

Jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, Oulunsalon ja Hailuodon välisen pengertien ja kahden sillan rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2018.

Hanke nytkähti taas pienen ja enimmäkseen muodollisen askeleen eteenpäin, kun Liikennevirasto hyväksyi 21. lokakuuta Hailuodon kiinteän yhteyden yleissuunnitelman.

Suunnitelma on ollut nähtävillä Hailuodon kunnantalolla keskiviikosta alkaen, mutta kunnanjohtaja Tero Karisen mukaan siinä ei ole mitään sellaista uutta tietoa, että se kuntalaisia kiinnostaisi.

– Me odottelemme hallinto-oikeuden päätöstä. Sen pohjalta voi sitten ehkä arvioida mahdollista aikatauluakin, Karinen toteaa.

Hallinto-oikeuden päätöksellä hän viittaa tammikuussa 2015 hallinto-oikeuteen jätettyyn valitukseen Oulun ja Hailuodon valtuustoissa hyväksytystä merialueen osayleiskaavasta.

Valituksen jättivät yhdessä Pohjois-Pohjanmaan luonnonsuojelupiiri, Pohjois-Pohjanmaan lintutieteellinen yhdistys ja Hailuodon luonnonsuojeluyhdistys.

Pengertiestä ja kahdesta sillasta koostuva kiinteä yhteys Hailuodon ja Oulunsalon välille maksaisi tämänhetkisillä rakennuskustannuksilla noin 64 miljoonaa euroa. Lauttaliikenteen ylläpito puolestaan maksaa tällä hetkellä noin 5,8 miljoonaa euroa vuodessa. Tämänhetkisillä laskelmilla silta maksaisi itsensä takaisin alle 12 vuodessa.

Lue lisää 21.11.2016 Kalevasta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (106)

Hieno homma että tulee pengertie/silta nyt voi hailuotokin alkaa kehittymään ja maanhintakin rupee nousemaan ei muuta kuin rakentamaan uutta hailuotoa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuovon vois muuttaa tuulivoimala puistoksi. Asukkaat ja metsä pois. ei tarvitse lautta yhteyttä eikä siltaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä työmatkailija, joka on asunut saaressa pari vuotta. Miksi ei kelpaa Ruukki, jonne ei tarvitse lauttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

muistakaa ottaa sitten siltamaksu käyttöön, niin saadaan oikeesti silta maksamaan itsensä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hailuodosta voisi rakentaa sillan Hietasaareen. Saisivat säilööntyä rauhassa rauhaansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taas kerran aivan käsittämätöntä velttoutta ja saamattomuutta. Tätäkin silta asiaa on vatkattu ja veivattu kymmeniä vuosia tuottaen veronmaksajille järjettömiä tappioita kun rakentamalla silta olisi säästetty kymmeniä miljoonia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpä on taas hauskaa lukea näitä humoristisia kommentteja, joka asian asiantuntijoilta. Mikään asia ei voi kehittyä elämässä. Helsingin alueelle valtion toimesta vuosittain miljardi investoinnit ja Tampere saa puolet siitä n. 500 miljoonaa ja tänne ei saisi mitään tulla. Oulu-Kemi väli olisi jo Etelässä näillä liikenne määrillä moottoritie ja kaksoisraide Ouluun asti valmiina. Nyt Oulu-Kemi sai 170 miljoonaa muutaman vuoden aikana ja ohituskaistoja sillä lisää, rautatietä ei saada edes peruskorjattua, asemasta puhumattakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä on nämä Arinan, Hietasaaren huvipuiston, korkeat kerrostalot jne. valittaja(t) taas jarruna. Häviää tämänkin, mutta kiusaa se on pienikin kiusa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulunsalossa ylinopeudet laskee heti kun silta saadaan,lautan aikataulujen varassa elo on yhtä helvettiä :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riittävän suuret silta-aukot niin hanke on kaikin puolin järkevä.
Sipilä oikeisiin hommiin eli asiamieheksi kute Norrback oli Raippaluodon sillassa !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa. Toivottavasti hanke etenee nyt sukkelasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Halvemmalla pääsisi jos majoittaisi ne muutaman mantereelle haikailevan oulunsalon rivareihin. Saisivat oikeat luotolaiset pitää luotonsa saarena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1. Ketä silta haittaa? Kulkea voi veneelläkin jos ei silta kelpaa.

2. Sillan takaisinmaksuaika on noilla laskelmilla suunnilleen sama kuin pörssiosakkeissa. Kummassa on isompi riski, eli kumpaan valtion kannattaa sijoittaa?

3. Saari kasvaa kiinni mantereeseen ellei ilmastonmuutos yllätä. Missä on kohtaamispiste väylän jatkuvan ruoppaamisen / sillan rakentamisen helpottumisen välillä.

4. Oulunsalossa pääset aistimaan tunnelmaa kun ollaan kiinteän yhteyden päässä Oulusta. Mitä muuta hailuoto tarjoaa tähän lisäksi kuin pitemmän tien kaupunkiin. Jos siltayhteyden kautta hailuoto muutetaan Oulun tonttimaaksi, niin eipä siellä ole enää mitään erikoista. Ehkä korkeintaan ne euron tontit.

5. Ihan sama. Kaikki on vain spekulaatiota mitä tästä puhutaan. Niin paljon riippuu muusta kuin sillasta mihin Hailuoto on menossa. Lauttayhteys toki poissulkee joitain vaihtoehtoja. Tässä muutamia äärivaihtoehtoja.
A. Luonnonsuojelun kehto. Rantarakentaminen ja alkuperäisasukkaat väsytetään ajan kanssa muualle.
B. Turistirysä. Annetaan luonnonsuojelulle huutia ja rakennetaan täyteen hotelleja huvipuistoja kylpylöitä ym.
C. Oulun siirtomaa-aluetta jonne rakennetaan omakotitaloja vieri viereen vrt. Metsokangas tms.

Ym.ym. spekuloikaapa rauhassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainaki maisema menee pilalle ja varkaat tulee Luotoon. Ei ehkä haittaa jos ei oma mökki tai talo ole vieressä sillan vieressä. Tosin puolensa asialla. Jos itse asuisin Hailuodossa niin olisin sillan kannalla,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

siis askel ei ole eteenpäin vaan taaksepäin, jos taantumuksen voimat haluavat tuhota Hailuodon ainutlaatuisen kulttuuri miljöön, joka on herättänyt kiinnostusta ulko,ailla asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TODELLA HYVÄ UUTINEN. Eiköhän nyt kun puhutaan siis todella lyhyestä takaisinmaksuajasta, päästä vihdoin hommassa eteenpäin. On tätä odotettu, nyt alkaa Hailuotokin kiinnostaa asuinpaikkana kun siirtyminen on vaivatonta. Tonttimaan hinta tulee nousemaan raketin lailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (106)

Uutisvirta

92
Sisäministeri vaatii uutta tulkintaa YK:n pakolaissopimuksesta – Haluaa estää rajan yli tapahtuvan hallitsemattoman maahantulon ja turvapaikanhaun
71
Vima hakeutuu konkurssiin – uusien vuokralaisten puuttuminen kiinteistöstä söi asiakasvirtoja
48
Keskusta purkaa suuttumustaan hallituskumppani kokoomukseen Soini-jupakassa – Sipilän mukaan keskustasta on luotu iljettäviä mielikuvia
42
Ylitöillä korvataan tuhansia työntekijöitä teollisuudessa – "Äijät menevät loppuun, kun joka viikonloppu ruuvaavat"
27
Pohjois-Pohjanmaalla varaudutaan voimistuvaan tuuleen – palomestari kehottaa tarkastamaan veneiden kiinnitykset
25
Soinin luottamus säilyi, mutta jälkilöylyt jatkuvat – keskustalla keitti yli kokoomuksen "kestämätön toiminta"
23
Kärppien ilta venyi voittomaalikisaan Mikkelissä, Pyörälällä kolmen maalin peli – katso kooste ottelusta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hyvätuloisten asumistuki

171 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hyvätuloisten asumistuki

Dilemma on sama kuin tilanteessa jossa köyhä saa ruuan ilmaiseksi ja muut maksavat siitä 10 euroa. Hyvän taloudellisen t... Lue lisää...
Holy s

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

22.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image