Oulu

Hailuodon kiinteän yhteyden valmistelu keskeytetään valituksen vuoksi – väylävirasto ei tunnista hankkeesta esitettyjä puutteita

Väyläviraston mukaan Hailuodon lauttayhteys on kallis ja rajoittaa kunnan palvelutasoa. KUVA: Janne Körkkö
Oulu 20.3.2020 13:55
Markus Leskinen

Oulunsalosta Hailuotoon rakennettavan maantieyhteyden hankinnan valmistelu joudutaan keskeyttämään valituksen takia.

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto myönsi 11. helmikuuta 2020 Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle vesilain mukaisen luvan pengertien ja kahden sillan rakentamiseen Oulun Riutunkarista Hailuodon Huikkuun.

Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri valitti Hailuodon kiinteän yhteyden vesiluvasta Vaasan hallinto-oikeuteen valitusajan puitteissa.

– Hankkeen toteutuksesta vastaava Väylävirasto on priorisoinut ympäristöasiat koko ajan tärkeimmäksi asiaksi hankkeessa, emmekä tunnista valituksessa seikkoja, jotka hankkeessa olisi otettu puutteellisesti huomioon, kertoo Väylän johtaja Lars Westermark tiedotteessa.

Väylän kertoo rakentavansa ainoastaan lainvoimaisilla luvilla, tämän takia hankinnan valmistelu joudutaan keskeyttämään. Käsittely Vaasan hallinto-oikeudessa tulee viivästyttämään hankkeen aloittamista vähintään vuodella. Väylä on varautunut aloittamaan hankinnan valitusprosessin päätyttyä.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on tehnyt kattavat luontoselvitykset suunnitteluvaiheessa

Hankkeen suunnittelu on ollut pitkä ja monivaiheinen prosessi. Jo aikaisemmassa vaiheessa hankkeeseen liittyvät yleiskaavat ja tiesuunnitelma ovat saaneet lainvoiman.

Väylän mukaan suunnittelussa ovat korostuneet poikkeuksellisen monipuolisesti ja kattavasti ympäristö- ja luontoselvitykset.

Suunnitteluvaiheessa on toteutettu muun muassa ympäristövaikutusten arviointi (YVA), Natura-arvioinnit ja nyt viimeisimpänä vesilupaprosessi, joka sisältää myös luontovaikutusten seurantaohjelman.

Ympäristöministeriö on todennut Natura-arvioinnista antamassaan lausunnossa, että pengertie on toteutettavissa tavalla, joka ei vaikuta merkittävän kielteisesti hankkeen vaikutuspiirissä Natura 2000 -alueiden suojelutavoitteisiin.

ELY-keskuksen mukaan suunnittelutyö ja tehdyt selvitykset ovat kattavia ja ne on laadittu parhaaseen asiantuntemukseen tukeutuen. Hankkeen suunnitteluprosessi on ollut vuorovaikutteinen ja kaikille osapuolille on annettu mahdollisuus osallistua suunnitteluun.

Viivästymisestä koituu kustannuksia veronmaksajille 8–10 miljoonaa euroa vuosittain, suurimmalta osin lauttakustannusten takia.

 

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (103)

Noihin valituksiin pitäis olla jollainen sanktio jos on aiheeton nämät vihreät tekee noita ihan kiusakseen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulisko oikea kevyenliikenteen kaista nyt piirustuksiin. Se olis myös ympäristöteko tulevaisuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lopettakaa tuo valitus Hailuodon siltahankkeesta. Saarelaiset tarvitsevat kiinteän yhteyden. Luonto monimuotoineen ei tule siitä muuttumaan. Ruotsin valtiolle kuuluva Öölannin saari on hyvä esimerkki siitä että sinne on rakennettu n. 7 kilometrin mittainen siltayhteys. Saaren kaunis luonto ja ympäristö on lukuisille kesäturisteille loman viettopaikka. Tuovathan ne saarelle lisäkruunuja palvelujen tarjoajille. Eletään nykypäivää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Öölannin asukasluku on yli 20 tuhatta ja saaren pinta-ala enemmän kuin tuhat neliökilometriä, ja sinne vie noin kuusi kilometriä pitkä silta - ei siis pengertie. Wikipedia kertoo, että tuolla sillalla on vuosia sitten kielletty kevyt liikenne vilkkaan tieliikenteen ja suurien ajonopeuksien vuoksi, joten pyöräilijät ja jalankulkijat viedään nykyisin saareen lautalla tai erityisillä pyöräilijäbusseilla...

Vastakkainen esimerkki menestyvästä saaresta ilman siltaa voisi olla vaikkapa Hailuodon kanssa samaa kokoluokkaa oleva, joskin asukasluvultaan merkittävästi suurempi, Yhdysvaltain eliitin lomasaari Martha's Vineyard, jossa nähtävästi sillattomuutta pidetään asiaankuuluvassa arvossa.

Muitakin esimerkkejä sillattomista saarista maailmalta löytyy, valtaosa tietysti ihan käytännön syistä - siitä huolimatta esimerkiksi Madeira on elinkelpoinen, asuttu saari ja suosittu lomakohde, vaikka kiinteästä yhteydestä lienee aivan turha edes haaveilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonko Hailuodon kunta maksaa kiinteän yhteyden rakentamiskustannuksista? Ajattelin vaan, kun esim. Oulu ja Kempele ja muutkin paikkakunnat osallistuvat vastaavanlaisten hankkeiden kustannuksiin huomattavilla rahasummilla. Hailuotohan tätä kiinteää yhteyttä haluaa, niin kai olisi yhdenvertaisuuslainkin perusteella kunnan osallistuttava muutamalla kymmenellä miljoonalla rakennuskustannuksiin. Vähintäänkin 30-40 miljoonaa. Missään yhteyksiiä ei ole asiasta ollut mainintaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä luontojärjestöt tehtailevat perusteettomia valituksia veronmaksajien rahoilla ja kuormittavat turhaan oikeuslaitoksia. Niin myös tällä kertaa. Miksi näitä ei kielletä käyttämään avustuksia turhiin valituksiin. Eikä ole muuta tarkoitusta kuin kiusanteko ja järkevien hankkeiden viivästyttäminen. Hailuotolaiset kärsivät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopea siltayhteys on elinehto kuten toisaalla uutisissa todettiin Hailuodon väestö on Suomen ikääntyneintä , eli ambulanssit pääsee npopeasti paikalle. No toisaalta turistimäärät vähenee sillä saaren imago loppuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama millä tavalla Hailuodon turismia pyritään lisäämään. Luonto hoitaa omin toimin turisti invaasion rajoittamisen. Ne turistit, jotka ovat vierailleet "Luovosa" parhaaseen sääskiaikaan, tuskin toista kertaa sinne haluavat. Luovon sääsket eivät ime, ne haukkaavat palan ja lentävät piiloon sitä mutustelemaan. Vanha keksintö kertoi Luovon sääskiä kuivatun, ja niitten myymistä saunajakkaroiksi turisteille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta - sääskien ja punkkien paratiisi - kierrän ja kaukaa kyseisen paikan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se täysin väärin jos lautta poistuu ennemmin vuoroja vähentää vuorokaudesta. Ja lautta pystyy palvelemaan paremmin kuin silta. Ja on se lapsille sellainen elämys kun pääsee lautan kyytiin vaikka arkena päivällä ajettavat vuorot lopettaa tietylle aika välille vaikka tilauksesta ja tarpeen mukaan heittäkää höpötys hyvät ihmiset pois

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi kun mie olisin ukko yliherra joka pääsis sörkkiin näihin kaikkiin projekteihin ja samalla ihmismieliin. Koitettais mennä asioissa eteenpäin ja aina sitä omaa myrkyllistä ilmaa vaikka hengittäis omiin palkeisiin. Annettais myös seuraaville sukupolville se mahdollisuus että pääsisivät myös nauttimaan meidän tekemistä hyvistä päätöksistä hekin. Ei jarrutella hyviä päätöksiä jotka pitkällä tähtäimellä ovat kaikkien etujen mukaisia ei kaikkia luonto arvoja voi joka paikkaan siirtää ja tulevaisuudessa tuokin meri osuus tulee siirtymään kauemmas kuten historiikistä voimme todeta Oulun seudulla. Kaikkea hyvää luonto ystäville mutta hyvää myös luonnon oikea oppisille käyttäjille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos lauttayhteydet poistetaan, ei meidän perheellä ainakaan ole mitään mielenkiintoa sinne lähtä jotain pengertietä pitkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunneli paras koska sepeliä pitää muutenkin louhia.
Saattaa löytyä akkumalmejakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sun sepeli on savea ja mutaa. Voi siitä vääntää MIng Dynastian maljakoita ja tehää miljardi tulot...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jopa on ELY -keskuksella liiottelua tuo 8-10 miljoonan vuosikustannukset. Lauttojen vuosikulut jäävät nettolaskutavalla muutamaan miljoonaan vuodessa. Maksavathan lautturit myös yhteiskunnalle tuloistaan verot kuten jokainen työssäkäyvä tekee. Polttoaineverot muodostavat suurimman osa polttoaineen hinnassa ja siellähän ne saavat toiminnan näyttämään todellisuutta kalliimpana. Tokihan laskelman tulos saadaan näyttämään kalliimmalta riippuen mikä on laskelman lopputarkoitus eli mitä varten laskelma on tilattu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo ja polttoaineessakin on aika reilusti veroja, joten valtio saa siitä takas lähes kaiken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Puhumattakaan valtion sataprosenttisesti omistaman lauttayhtiön osinkotuotoista - toki se on kilpailutettua yritystoimintaa, joten voisihan siihen tulla joku toinenkin yrittäjä lauttaliikennettä hoitamaan. Näkyy kuitenkin olevan voittoa tuottava yritys, joten rahaa virtaa takaisin valtion kassaan verojen lisäksi tätäkin kautta. Kuinkahan paljon sitten lopulta jääkään todellisiksi kustannukseksi lauttaliikenteestä?

Kehuvat muuten tuolla lauttayhtiössä miten eräällä toisilla reiteillä käyttöön otettu hybridikalusto vähentää sekä kustannuksia että päästöjä reilusti aiempaan nähden, yhteyden tasosta tinkimättä - päin vastoin, myös palvelutaso on Parainen - Nauvo reitillä parantunut suuremman kuljetuskapasiteetin myötä. Lisää uutta kalustoa on tilauksessa. Ehkä siis vielä joskus täälläkin, jos siihen vain annetaan mahdollisuus ja laitetaan tiehanke pidemmälle tauolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osoittaa että pengersilta on huonosti ja halvasti suunniteltu jossa ei ole otettu riittävän kattavasti huomioon luontoarvoja. Onko Suomi tosiaan niin köyhä maa että ei ole varaa suunnitella yhtä siltaa oikein. Tosin tämän korona pandemia jälkeen ei taida löytyä rahaa edes lauttayhteyksien ylläpitämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa olla niin että tarvitsemme rahat ennemmin päätiestön, hoitoon menevät tällaisten talvien vuoksi nopeasti surkeaan kuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (103)

Uutisvirta

13:32
Suojainhankinnoista tehty kolme kantelua – Oikeuskansleri: "HVK:n selvitettävä tavarantoimittajien ja yhteistyökumppaneiden suhteessa ilmenneet epäselvyydet"
13:06
HS: Tiina Jylhän kauneusklinikka markkinoi suojamaskeja väärennetyllä sertifikaatilla
13:00
Talvirenkaiden hankinnassa on tapahtunut huomattava muutos – varautuminen uuteen tieliikennelakiin näkyy jo Tilaajille
12:21
Suomessa on todettu 164 uutta koronatartuntaa, Pohjois-Pohjanmaalla määrä kasvoi viidellä – OYSissa 11 koronapotilasta, joista kuusi tehohoidossa
12:03
Kaleva oikaisee
12:00
Suomalaisia sotavankeja lepää Saint Helenan hautausmaalla – Afrikan tähdestä ja Napoleonin haudasta tutulle saarelle vietiin buurisodan häviäjiä Tilaajille
12:00
Kulttuuria koronan aikaan: Kerkkämehua imeksitään, ja kohta saa kuusenkantoja nuoleskella Tilaajille
87
Maskeja sekä Jylhältä että Sarmasteelta tilanneen huoltovarmuuskeskuksen Lounema pahoittelee virheitä – "Jälkipyykin pesu on sitten, kun on saatu akuutti tilanne hoidettua"
19
Euroryhmä lähestyi sopua koronatukipaketista – Euroryhmän puheenjohtaja: "Me olemme hyvin lähellä sopimusta"
13
Neljän viikon yhtämittainen kesäloma uhkaa jäädä haaveeksi – Hakemusruuhka voi laittaa Kelan lomajärjestelyt uusiksi
9
Järjestöt julkaisivat viralliset ompeluohjeet, joilla syntyy kasvomaski kotoa löytyvistä tarvikkeista – "Tämä on uusi kansalaistaito"
8
Kuoleman hiljainen kaupunki – New Yorkissa rekkoihin työnnetään kuolleita, liikkeet ovat kiinni ja lääkärit ihmettelevät tilannetta
7
Viinasen talousopit toisivat uuden tuhon – tie taloudellisen häiriön yli on tasoitettava kaikille Lukijalta
6
Pääministeri Marin Ylellä: Uudenmaan sulku loppuu todennäköisesti 19. huhtikuuta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

PS:n kannatus laskee jatkuvasti

Persujen vouhotukseen,yhtä ja samaa jankuttavat,hallituksen tytöt ovat oikealla asialla se näkyy kannatuksesta, Lue lisää...
Kansa kyllästynyt.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

10.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image