Kotimaa

Sipilä ilmestyi hal­li­tus­neu­vot­te­lui­hin: "Hankeyhtiöt ainoa malli toteuttaa isot ratahankkeet"

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on varautunut istumaan hallitusneuvotteluissa torstaina myöhään. KUVA: Silja Viitala
Kotimaa 16.5.2019 15:32
Aki Taponen, Kirsi Turkki

Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä kommentoi hallitusneuvottelujen tilannetta torstaina iltapäivällä lyhyesti saapuessaan Säätytalolle. Keskustan vaiteliaisuus oli jo ehtinyt herättää arvauksia puolueen sitoutuneisuudesta hallituksen muodostamiseen.

Hallitusneuvotteluja käyvien puolueiden, sdp:n, keskustan, vihreiden, vasemmistoliiton ja rkp:n puheenjohtajat aloittivat talouskeskustelun tänään kello 15.

– Nyt on toiveita ja paljon. Sitten niitä ryhdytään survomaan talouden realismin suppiloon ja katsotaan, mitä sieltä tulee ulos, Sipilä sanoi.

Hallitusneuvotteluissa ovat olleet esillä erityisesti kolme junaratahanketta, tunnin juna Turkuun, Suomi-rata ja Itärata. Helsingin Sanomat kertoi torstaiaamuna, että seuraava hallitus aikoisi edistää kaikkia kolmea junarataa sekä korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla.

Sipilän mukaan hankeyhtiömallilla on varaa rahoittaa niitä kaikkia.

– Valtion rahathan, sata miljoonaa, ovat tilillä.

Kysymykseen näyttääkö siltä, että hankeyhtiöt toteutuvat myös uudessa hallituksessa, Sipilä vastasi toteamalla, että silloin hankkeet on mahdollista toteuttaa.

– Mistään menopuolen asioista ei ole vielä sovittu eikä myöskään tulopuolen asioista. Mutta kaikki isot ratahankkeet on mahdollista toteuttaa hankeyhtiömallilla, jos sitä halutaan jatkaa, Sipilä sanoi.

Miljardien hankkeet

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnin juna Turkuun maksaisi 1,6 miljardia euroa, Tampereelle kulkeva Suomirata 5,5, miljardia euroa ja Itärata 1,7 miljardia euroa.

Pisimmällä hankkeista on tunnin juna Turkuun, koska se on jo aiemmin saanut 40 miljoonaa euroa suunnittelurahaa. Hankkeen konkreettinen suunnittelu on meneillään.

Edellinen Juha Sipilän (kesk.) hallitus perusti Pohjolan Rautatiet -nimisen yhtiön edistämään ratahankkeita. Pohjolan Rautatiet - yhtiölle piti perustaa tytäryhtiötä, jotka olisivat kehittäneet ratahankkeita, mutta perustaminen keskeytyi, kun Sipilän hallitus erosi.

Valtio antoi Pohjolan Rautatiet -yhtiölle Nesteen osakkeita, jotka se myi 105 miljoonalla eurolla.

Tänään voi mennä myöhään

Sipilä oli varautunut istumaan torstaina neuvotteluissa myöhään.

– Olen tottunut tekemään pitkää päivää. Pidennetään päivää, jos aika loppuu kesken, hän sanoi.

Rkp:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson kertoi, että ainakaan hänen kalenterissaan ei ole tänään takarajaa keskustelun pituudelle.

Henriksson arvioi, että tänään käydään läpi talouden kuvaa ja tulevaisuuden näkymiä ja keskustellaan talouden raameista. Yksikään veroesitys tai infrahanke ei ole vielä ollut puheenjohtajien pöydällä.

Hallituksen muodostaja Antti Rinne (sd.) ei kommentoinut, voisiko tuleva hallitus jatkaa ratahankkeita Pohjolan Rautatiet -yhtiön pohjalta. Henriksson ei sulkenut pois hankeyhtiötä, mutta sanoi, että pitää katsoa erilaisia vaihtoehtoja.

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto totesi torstaiaamuna, että nopeat rautatieyhteydet ovat vihreiden tavoitteiden ja ilmastotavoitteiden mukaisia, mutta yksittäisiin raideyhteyksiin hän ei ottanut kantaa. Hankeyhtiöt sopivat vihreille, mutta muitakaan ratkaisuja ei suljeta pois.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoi, että hän ei voi kommentoida keskusteluja liikennehankkeista tarkemmin.

– Meidänkin toiveena vasemmistoliitossa on, että isoja panostuksia liikenneinfraan olisi mahdollista tehdä. Se on realismia, että ainakin yksi hanke saadaan käyntiin.

Anderssonin mukaan olisi loogista lähteä liikkeelle niistä hankkeista, jotka ovat suunnittelussa pisimmällä.

– Kannatan henkilökohtaisesti Turun rataa, mutta tämä on kokonaisuus, jota pitää katsoa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (38)

Sipilän hallitus pisti viime kesänä suoraan lihoiksi 861 miljoonalla Nesteen osakkeita. Kurssi on sen jälkeen noussut noin 50%. Tähän päivään mennessä Sipilä on siis aiheuttanut veronmaksajille n. 430 miljoonan tappion pelkästään kurssitappiona ja pelkästään tällä osakekaupalla. Tästä Sipilän operaatiosta budjetin täytteeksi on jaiheutunut myös osingon menettäminen, 2,28 euroa/osake Sen jälkeen kurssi on noussut 10 €/osake. Lisäksi myytyjen osakkeiden osinko n. 30 miljoonaa€ menetettiin. Lopputulos oli veronmaksajan kannalta 460 miljoonaa negatiivinen verrattuna siihen, että valtio olisi ottanut nollakorkoista lainaa, jota sille on tarjolla. Nesteen lihoiksi panemisen takana ovat poliittiset syyt ja mahdollisesti kilpailevien öljyyhtiöiden ( Lukoil, Shell/Ollila) intressit). Neste on markkinajohtaja uusiutuvassa dieselissä. Se perustuu ylivoimaiseen osaamiseen kilpailijoihin nähden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Missä on Oulun rata???????
Valtio antoi Pohjolan Rautatiet -yhtiölle Nesteen osakkeita, jotka se myi 105 miljoonalla eurolla.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnin juna Turkuun maksaisi 1,6 miljardia euroa, Tampereelle kulkeva Suomirata 5,5, miljardia euroa ja Itärata 1,7 miljardia euroa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Alko ja Neste lihoiksi, Kokoomus, Perussuomalaiset ja Keskusta haluaa.
Li pääsee Helsinkiin puoli tuntia nopeammin, kyllä siihen 2000 miljoonaa veronmaksajien kannattaa laittaa.
Todellisuudessa ainoa tärkeä on Helsinki-Oulu yhteys joka kaksiraiteiseksi, ylivoimaisesti eniten matkustajia, tavarakuljetusta, nyt tukossa yksi raiteisena, Kainuuseen ei Kyllösen kannata tyhjien junien takien haaveilla nopeaa yhteyttä, Turusta kerkiää 1,5 tunnissa ja myös Tampereelta, sinne Helsinkiin johon kaikki miljardit uppoaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

miksi tuo tolllo päästetään suunnitteleen meidän tulevaisuutta eikö hän ole jo tehnyt hallaa koko suomen kansalle tarpeeksi vatuloinnillaan ja idiootimaisilla pyrkimyksillään parantaa vain yläluokan tulevaisuutta köyhät on unohdettu jo kauvan sitten ..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Sipilä varmaankin sen verran fiksu on, että osaa kirjoittaa, mutta samaa ei voi sanoa sinusta.
Mene kouluun opiskelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voihan sitä puhua millä termillä vaan mutta ei se oikein auta jos lopputulos on aina sama eli valtion infraomaisuuden luukutus ulkomaille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hankeyhtiö on juridinen instrumentti toteuttaa investointeja. Olennaista hankkeiden toteutettamistavassa on se, kuinka suuri nettonykyarvo niillä voidaan Suomen kansantalouden kannalta saada ja kenelle kansantaloudessa tämä arvo realisioituu. Kaikki luonnolliset monopolit, kuten tiet, rautatiet ja sähköverkot, tulee pitää valtion täydellisessä kontrollissa. Hankeyhtiö ei saa tarkoittaa päätösvallan luovuttamista rahoittajille. Rahoituskustannusten pitää olla samalla tasolla kuin, jos Valtio toteuttaisi hankkeen budjettivaroista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka kertoo mihin niitä ratoja tosiasiassa tarvitaan?Kellä on niille tosiasiallista tarvetta vuosikymmeniksi? Käyttämättömiä ratoja on nurmettuneina paljon. Onko tämä vain Poliitikkojen slougani omiin tarkoituksiin, jota epäilen ja josta on jo näyttöäkin. Saksalaisten tekemä itäratakin on purettu käytön puutteessa kainuusta taivalkoskelle, miten uusi rata tilannetta muuttaisi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäämerelle tarvitaan ratayhteys Rovaniemeltä, yksi raide riittää. Logistisesti tärkeä hanke, toteutuessa korvaa raskaan liikenteen maantiekuljetukset esim. Norjasta ja Pohjois-Ruotsista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrohan mitä sieltä jäämereltä kuljetettaisiin Suomeen? Kala tulisi edelleen autoilla, sillä juna on aivan liian hidas elintarvikekuljetuksiin.
Tuota rataa ei tarvitse kukaan ja on erittäin viisasta, että sen toteutus on jo unohdettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rataverkon korjauksiin voi hakea rahoitusta EU:lta. EU rahoittaa useita hankkeita monilla sektoreilla. Valtion velkaa ei kannata lisätä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä on VR, on ollut kymmeniä vuosia ja rataverkosto on rakennettu . Mikä ihme nykyihmisiä vaivaa, etteivät pysty paria kolmea radanpätkää rakentamaan??? Ei siihen mitään ihme "hankeyhtiöitä" tarvita, ei muuhun kuin välistä vetämisen takia. Sama homma pätee muuten tiestön hoitoon, TVH takaisin ja muut toimijat pois rahastamasta. Kumma miten sukupolvi, joka sodan jälkeen köyhissä oloissa pystyi kaiken rakentamaan on saanut jälkeläiset, jotka yltäkylläisyydessä eivät pysty muuhun kuin velan lisäämiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR:llä ei ole mitään tekemistä ratojen kanssa.
Nyt eletään vuotta 2019, ei mitään sodan jälkeistä köyhää aikaa ja on hyvä, että sukupolvet eivät jumiudu sodan jälkeiseen köyhään aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monellako teistä arvostelijoista on kokemusta miljoonien eurojen, tai isompien projektien hoidosta? Todennäköisesti ei kenelläkään. Sipilällä sen sijaan on. Löytyy näkemystä, että miten asioita pitää hoitaa. Kun pitää kiristää vyötä niin silloin pitää. Tätä ei moni näköjään tajua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

valtio saa lainaa nollakorolla. Ei sen takia kannata myydä Nesteen kaltaisen tuottavan yhtiön osakkeita. Kun tämä "hankeyhtiö" on myynyt lahjaksi saamansa osakkeet kesällä, niin osakkeen kurssinousun takia sipilän jengi on onnistunut tekemään yhteiskunnalle kymmenien miljoonien tappion. Eikä mitään rautatietä ole aikaan saatu, tuskin on tarkoituskaan. Sipilän tarkoitus selvästikin on kansalaisten,veronmaksaajien omaisuuden hävittäminen ja välttämättömän infrastruktuurin luovuttaminen vaikkapa venäläisille oligarkeille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neste on veronmaksajien rakentama ja ilmeisesti omistavakin ja nyt yksityisen sormia syyhyää päästä käsiksi miljardien voittoihin, jota hyvin valtion hoitama Neste valtiolle tulottaa vuosittain!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun pitää kiristää vyötä, niin pitää kiristää "lihavampien veronmaksajien" vyötä! Pienituloisten vyötä ei voi enää kiristää. Älyätkö? Kaikilla on oikeus hyvinvointiin ja terveyteen!
Miksi rautatiet ovat nyt tärkeitä? Työllisyyssyistä? Nykyiset radat ovat hyväkuntoisia. Valtateitä ja moottoriteitä täytyy rakentaa lisää ja kunnostaa olemassaolevia. Autolla kaikki kulkevat, koska linja-autoyhteyksiä on karsittu ja liikekeskukset sijaitsevat etäällä asutuksesta. Ei liikekeskuksiin ja marketteihin, kouluihin ja päiväkoteihin junalla mennä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lihavammat veronmaksajat pitävät jo nyt yhteiskuntaa pystyssä. Eli mielestäsi heidän tulisi maksaa vielä enemmän jotta pienituloiset jotka eivät maksa edes veroja rikastuisi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvassa on täysjärkisen ja tasapainoisen ihmisen kasvot niin minä olen ....——s

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jo alkaa keskustan lypsy, -hanke-yhtiöt. Ei muutenkuin valtion alla.
Raha-verot pysyy hallinnassa. Valtio maksaa saa vero-tuloja, valtio =me kansalaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (38)

Uutisvirta

24.5.
Oulun kaupunginjohtaja: Sote-uudistusta kehitettävä palvelut edellä, maakunnan verotusoikeuden vaikutukset selvitettävä perusteellisesti
24.5.
Lumotut sanat -festivaali kokoaa oululaisia lapsia ja perheitä kirjallisten asioiden äärelle kuukauden ajan
24.5.
Lyonissa kirjepommi haavoittanut useita ihmisiä – kukaan ei ole kuollut
24.5.
Talon lunastus ja purku tiehankkeen alta aiheuttivat haikean mielen – Iin ohitustiehanke saattaa alkaa toteutua luultua nopeammin, jo kymmenen vuoden päästä Tilaajille
24.5.
Kysyimme, ehtiikö vielä varata kampaajaa ensi viikon lopun valmistujaisia varten – "Muutamia vapaita aikoja on"
24.5.
Kumpi tienaa enemmän euroedustaja vai kansanedustaja? – Brysselissä tilille voi kilahtaa kuukausipalkkioiden ja kulukorvausten lisäksi tuhansien eurojen veroton päiväraha
24.5.
Sakari Mannisen Minna-äiti pyrkii seuraamaan poikansa jokaisen pelin, puolivälierän suoritus liikutti kyyneliin – Kaapo-koira kaipaa kotona isäntänsä rapsutusta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Pyörätiellä jalankulkijalla on oikeus valita kumpaa reunaa kulkee, oli koira tai ei. Lue lisää...
Tämä fakta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image