Kotimaa

Muistio paljasti karun arvion Sipilän mark­ki­noi­mas­ta 3 miljardin sote-säästöstä

Alexander Stubb (kok.) ja Juha Sipilä (kesk.) kommentoivat tiedutsvälineille sote-tilannetta 5.11.2015. KUVA: Joel Maisalmi
Kotimaa 9.11.2015 17:44
Juha Vainio

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) markkinoima kolmen miljardin säästö sote-uudistuksella ei ole mahdollinen ilman, että terveydenhuollon palveluita leikataan. Näin arvioidaan virkavastuulla laadituissa taustaselvityksissä, jotka julkistettiin maanantaina.

Muistiossa myös arvioidaan, että säästö on mahdollinen vasta vuonna 2029.

– Käytännössä säästötavoitteen saavuttaminen edellyttäisi todennäköisesti palvelujen volyymin rajoittamista, jolloin tuottavuustavoite olisi pienempi, virkamiesselvityksessä todetaan.

”Volyymin rajoittaminen” tarkoittaa käytännössä ihmisille tarjottavien palveluiden laajuuden pienentämistä.

– Lisäksi 3 miljardin kustannussäästötavoitteen saavuttamiseksi on muutenkin jatkettava priorisointia ja määriteltävä hallitusohjelmassa tarkoitettu julkinen palvelulupaus siten, että palvelulupauksen kattama toiminta on osin nykyistä palvelua rajatumpi, sanotaan selvityksessä.

Myös sote-uudistuksen säästömekanismeja avattiin tarkemmin maanantaina, kun Valtioneuvosto julkisti sosiaali- ja terveysministeriön alustavia arviointeja sote-uudistuksen taloudellisista vaikutuksista.

 

Tässä julkistettuja lukuja:

– Tavoitteena vähintään 4 miljardin euron taloudelliset vaikutukset.
– Sote-uudistuksen osuus 3 miljardia vuoden 2029 loppuun mennessä.
– Hallitusohjelman mukainen 3 miljardin euron säästötavoite korjaisi reilun kolmanneksen kestävyysvajeesta, joka VM:n syyskuun arviossa oli 3,5 prosenttia suhteessa BKT:hen.
– Sosiaali- ja terveydenhuollon menojen reaalikasvu saisi olla jatkossa 0,9 prosenttia vuodessa ennustetun 2,4 prosentin sijaan.

 

Sote-uudistuksen jälkeisten toimintamallien uskotaan tuovan säästöjä muun muassa näin:

– Säästöjä syntyy ennen kaikkea palvelujen järjestämisen ja tuottamisen tehostamisella, eli keskittämällä sote-palveluita.
– Henkilöstömenoja hillitään lisäämällä sähköisiä palveluita, kehittämällä ammattiryhmien välistä työnjakoa, tukemalla ikääntyneiden toimintakykyä ja kotona asumista, jotta kalliin ympärivuorokautisen hoivan tarvetta voidaan siirtää.
– Keskitetymmillä palveluilla haetaan myös mittakaavaetua: Säästöjä voidaan saada hankkimalla isompia eriä mm. lääkkeitä, hoitotarvikkeita ja käyttötavaroita.
– Digitalisaation hyödyntäminen sote-palveluissa. Kun tieto siirtyy sähköisesti, potilastiedon käsittelyyn menee vähemmän työaikaa ja muun muassa hallinnollinen työ vähenee.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (57)

Vaikutelmaksi jää, että valtakunta on isäntäkunta ja maakunnat renkikuntia.

- Spilän isäntäkunnat-renkikunnat-mallissa maakuntien ja kuntien itsehallinnollisten asukkaitten budjetista 60 prosenttia sekä olennainen osa aitoon itsehallintoon kuuluva päätösvaltallasta on siirretty isäntäkunnalle, valtiolle.

Isäntäkunnat ja renkikunnat -malli, ja kuntien perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaitten sote-bujetista 60 prosentin siirto ja päätösvallan siirto ex-pääministeri Jyrki Kataiselta ei onnustunut perustuslakiongelmaisena.

Onko Sipilä parempi runnomaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kolmen miljardin euron sote-kustannusten hillintään Sipilä käyttää perustuslain kannalta ongelmallista keinoa: kiertää perustuslain 121 pykälää.

Sipilä ottaa perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaitten kunnilta ja kuntayhtymiltä, nykyisiltä 20 sairaanhoitopiiriltä ja nykyisiltä sote-kuntayhtymiltä, jäsenkunnilta, asukkailta, perustuslaillisen itsehallinnon pois.

Samaan asiaan kaatui Sipilän edellinen sote, maaliskuussa 2014 julkistettu Sipilän sote n:o 1.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun Sipilän sote n:o 1 kaatui "kunnalliseen itsehallintoon" eli kuntien asukkaitten perustuslailliseen itsehallintoon, niin Suomen kunnilta otettiin röyhkrästi itsehallintoa pois 50-60 prosenttia kuntien budjetin euromääräisessä arvossa mitattuna. Sama koskee pieniä, keskisuuria kuntia sekä Suomen suuria kaupunkikuntia.

Sipilä ohitti PL 121 Kun Sipilän sote n:o 1 kaatui "kunnalliseen itsehsllintoon" eli kuntien asukkaitten perustuslailliseen itsehallintoon, niin Suomen kunnilta otettiin itsehallintoa pois 50-60 prosenttia budjetin euromääräisessä arvossa mitattuna.

Nyt keskustapuolueen puheenjohtaja, PM Sipilä, voi käyttää näihin perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaiden rahoihin budjettileikkuria ja heikentää "palvelulupauksella" perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaitten kuntien sote-palveluja.

Suoralla vaalilla valituilla 18 "itsehallintovaltuudtolla" eli 18 aluekunnalla ei ole enää sitä kunnallista itsehallintoa, joka vielä hetki sitten oli 18 aluekunnan sisään jäävien kuntien perustuslaillisesti itsehallinnollisilla asukkailla: perustuslain 121 §:n => budjettileikkuri

Jos 18 aluekunnan sisään jäävien kuntien perustuslaillisesti itsehallinnollisilla asukkailla, ei ole vastaavaa perustuslain tarkoittamaa sote-itsehallintoa, kuin alunperin kuntien budjetiin 60 prosentin osuudella kuuluneessa sote-päätösvallassa, niin mihin perustuslain pykälään kuuluvalle taholle tosiasiallinen itsehallinto siirtyi 121 §:stä?

Nyt keskustapuolueen puheenjohtaja, PM Sipilä, voi käyttää näihin perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaiden rahoihin budjettileikkuria ja heikentää "palvelulupauksella" perustuslaillisesti itsehallinnollisten asukkaitten kuntien sote-palveluja. "Sote-yhteiskuntasopimus" ja "palvelulupaus leikata sote-budjettia", johon perustuslakivaliokunta ottaa kantaa noin vuoden kuluttua.

Suoralla vaalilla valituilla 18 "itsehallintovaltuustoilla" eli 18 aluekunnalla ei ole enää sitä kunnallista itsehallintoa, joka vielä hetki sitten oli 18 aluekunnan sisään jäävien kuntien perustuslaillisesti itsehallinnollisilla asukkailla: perustuslain 121 §.

Jos 18 aluekunnan sisään jäävien kuntien perustuslaillisesti itsehallinnollisilla asukkailla, ei ole vastaavaa perustuslain tarkoittamaa itsehallintoa, kuin alunperin kuntien budjetiin 60 prosentin osuudella kuuluneessa sote-päätösvallassa, niin mihin perustuslain pykälään kuuluvalle taholle tosiasiallinen itsehallinto siirtyi 121 §:stä?

- Valtioneuvostolle, jossa Sipilä olettaa olevansa seuraavat 20 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä se muistio paljasti? Ei mitään, sillä Sipilä itse on näistä kaikista puhunut, viimeksi eilen illalla. Varsinkin säästö-sanaa on helppo tulkita väärin, kun erityisesti tässä on tarkoitus estää sotemenojen kasvun räjähtäminen.

Väestön ikääntymisen takia menot nimittäin kasvavat vuosi vuodelta, mutta sitä kasvua hillitään, jota parhaiten kuvaa Sipilän itsensäkin ilmoittama tavoite: "Sosiaali- ja terveydenhuollon menojen reaalikasvu saisi olla jatkossa 0,9 prosenttia vuodessa ennustetun 2,4 prosentin sijaan". Samoin Sipilä ilmoitti säästön toteutuvan vasta vuoteen 2029. Ja ennustan, että ellei aitoa kasvua ja työllisyyttä pystytä synnyttämään, kasvavan työttömien armeijan tuomat sosiaalimenot huolehtivat, että menojen hillintäkin jää tapahtumatta.

Muuten voi sanoa vain, että olipa "salainen muistio ja uunituoreita tietoja". Tässä julkistetun muistion sisältö lienee arvoltaan samanlainen kuin oli ollut muinoin korttiringissä mukana olleelta viinamäen mieheltä varastetun lompakon sisältö. Lompakossa oli ennen varkautta ollut "viisikymmentätuhatta markkaa rahaa ja tärkeitä papereita".

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asiantuntijat ovat arvioineet, että vuorokauden unettomuus vastaa 0,5 promillen humalaa. Nyt ministerit neuvottelivat teatraalisen ilmoituksesnsa mukaan kaksi kolme vuorokautta yhteen soittoon.
Voisiko nämä samat asiantuntijat arvioida kuinka monen promillen humalassa tätä maata johdetaan? Missä siis kulkee maanpetoksen raja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Soten tavoitteet: 3 mrd säästö, ihmisten tasavertainen pääsy hoitoon, hoitoketjun keskeytymättömyys toteutuvat ilman, että veroja tarvitsee tämän takia korottaa. Sipilän hallituksen toimet ovat uskottavia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Henkilöstömenoja hillitään lisäämällä sähköisiä palveluita, kehittämällä ammattiryhmien välistä työnjakoa, tukemalla ikääntyneiden toimintakykyä ja kotona asumista, jotta kalliin ympärivuorokautisen hoivan tarvetta voidaan siirtää." Mitä säästöjä nämä tuovat? Millä tavoin toimintakykyä lisätään että edistäisi kotona asumista? Kuka tekee ja missä? Kotona asuminen lisää päinvastoin kotipalveluun enemmän työtä; onko henkilökuntaa, ovat tarpeeksi koulutettuja? Hyväkuntoiset iäkkäät palvelutaloon ja huonompikuntoiset palvelukotiin; on palvelua ja hoitoa saman katon alla. Tätä pitäisi enemmän kehittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanhenee ne pättäjätkin,eli jossaivaiheessa he nukkuvat omaan petiinsä pitkille unille.Ja toki tasapuolisesti.
Johtajat suurituloiset ehtii paeta halvempiin maihin asuun,pakenevat uppoavasta laivasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomus ja demarit on sotea yrittäneet kaikin keinoin ajaa eteenpäin. Nyt tuntuu että kaikki on Sipilän syytä ja on siellä hallituksessa muitakin . Sipilä taisi mainita että tällä sotella hillitään terveydenhuollon kustannusten 3 % kasvua pienemmäksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

3 miljardin lappaminen keskustajohtoiselle hallintohimmelille.. ei jää tähän, keskustan kansanedustajat äänestävät tämän alas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En tajua. Mistä säästöistä voidaan puhua, kun nytkin terkkarissa joutuu jonottamaan tuntikausia. Ja mitä kauemmin odottaa terveyspalveluita, sitä enemmän kärsii työntekijät ja työnantajat, ja sen kautta koko talous. Kumpi on parempi taloudelle: nopeasti ja hyvää hoitoa saava henkilö, jonka vaivat hoidetaan pikaisesti pois, vai jatkuvasti sairaana töissä oleva, jonka taudit vain pahenee ajan myötä? Siltä näyttää, etä Sipilä on sokeutunut omaan rikkauteensa eikä näe tosielämää enää oikealla tavalla.
Jossakin oli sellasta tietoa, että mikäli japanilaisessa virmassa menee huonosti, niin johtaja leikkaa oman palkkansa, jos se ei auta - se irtisanoo itsensä. Pitäskö ottaa malliksi edes kokeilun mielessä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

– Henkilöstömenoja hillitään lisäämällä sähköisiä palveluita, kehittämällä ammattiryhmien välistä työnjakoa, tukemalla ikääntyneiden toimintakykyä ja kotona asumista, jotta kalliin ympärivuorokautisen hoivan tarvetta voidaan siirtää -
tarkoittaako tama sita etta tulisi apua kotiin jos hata ois? mitenka ruoka - voisko sitakin joku tuoda jos ei pysty enaa liikkumaan? Menee nyt Sipilalla vahan liian koville puheille - meinaa vanhemmat jattaa kuolemaan - kuollaanhan sita myohemminkin mutta toita tehty ja verot maksettu - ja tassa kiitos

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tottakai leikataan. Ylipöhöttynyt vasureiden ja demareiden julkisen sektorin temmellyskenttä (tehoton brokratiaviidakko) on saatava supistettua niin, että veronmaksajilla on siihen varaa. Tilalle yksityisen sektorin toimijat niin homma tehostuu ja laatu paranee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Säästöjä kun perustellaan digtalisoiduilla palveluilla, niin onko todelliset digiohjelmien kehittämis-, koulutus-, perehdytyskulut otettu laskelmissa huomioon? Kovin kehittymättömiä ovat nykyiset sähköiset palvelut ja etenkin niiden yhteensopivuus. Taidetaan tarvita paljon uusia ei sotealan, vaan ict -alan ammattilaisia näitä "säästöjä" tuottamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aina kun kuulee tai lukee jonkin kepuleiden valheen, pitää ensin hokea kolmesti "KEPU PETTÄÄ AINA!" Sen jälkeen voi jatkaa kuuntelua tai lukemista, ja ymmärtää mitä todellisuudessa sanottiin/kirjoitettiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä sotesopassa ainoa asia, joka tulee toteutumaan on keskustan poliittisen valta-aseman pönkittäminen maakuntahallintotasolla. Kuitenkin tavoitteena oli saada aikaiseksi kansalaisia paremmin palveleva terveydenhuolto, joka tehokkaasti toteutettuina toisi myös merkittävät säästöt. Jo nyt on nähtävissä se, että säästöt terveyspalveluissa tullaan toteuttamaan terveyspalvelujen leikkaamisilla ja lakkauttamisilla. Sipilä vääntää sotesähellystä, jossa voittajiksi tulevat maakuntapoliitikot ja häviäjiksi kunnon terveyspalveluja kaipaavat kansalaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keppu pettää aina, niin sote-sopassakin. Olisi ollut parempi uskoa asiantuntijoita ja säätää sote-alueiden määräksi ehdotetut 5-9. Onneksi Kokoomus sai jotain järkeä mukaan, mm. raha seuraa potilasta -menettelyn.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Leikkaukset naamioitu sote-uudistukseksi. Niin kuin kokoomus on jo lanseerannut myös koulutusleikkaukset koulutusuudistuksiksi. yliopistoissa tällä hetkellä melkein 2000 henkilöä ollaan potkimassa pois ja kierros on vasta alussa. Valehteluahan tuo jo on. Kohta potkitaan porukkaa ulos sosiaalipuolelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (57)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

" Toinen on ”yhden ajatuksen -syndrooma”: siinä ihminen on niin tarrautunut johonkin kantaan (usein ajasta jäljessä olev... Lue lisää...
Hihiii

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image