Kotimaa

HS: Remonttien kotimyyntiä tekevistä viidestä firmasta tehty yli 1200 yhteydenottoa kuluttajaviranomaisille vuodesta 2015, kärjessä Lämpölux – Yhtiöt lupaavat parantaa tapojaan

Kuluttaja-asiamiehen erityishuomion kohteeksi ongelmallisten ja jopa lainvastaisten myyntitapojensa vuoksi päätyneistä viidestä remonttiyhtiöstä on tehty peräti 1 250 valitusta kuluttajariitalautakuntaan vuodesta 2015 alkaen. KUVA: Peura Pekka
Kotimaa 28.1.2019 10:58 | Päivitetty 28.1.2019 12:17
Antti Pasanen

Kuluttaja-asiamiehen erityishuomion kohteeksi ongelmallisten ja jopa lainvastaisten myyntitapojensa vuoksi päätyneistä viidestä remonttiyhtiöstä on tullut peräti 1 250 yhteydenottoa kuluttaja-asiamiehelle sekä kuluttajaoikeus­neuvojille vuodesta 2015 alkaen.

Listan kärjessä on Lämpölux-nimellä ikkuna- ja oviremontteja myyvä Suomen Lämpöikkuna. Muut neljä ovat keittiöremontteja tekevä Ideko Suomi, putkiremontteihin keskittynyt Kotisun, aurinkopaneeleita tarjoava Pohjolan Energia sekä Restakoti, joka tekee hormi- ja kattopinnoituksia.

Lämpöluxin ja Idekon kotipaikka on Oulu, muilla Jyväskylä.

Luvuista kertoo Helsingin Sanomat.

Suomen Lämpöikkunasta yhteydenottoja on kirjattu kaikkiaan 435 kappaletta vuodesta 2015 aina tammikuun 25. päivään tänä vuonna.

Kotisunista on samalla aikavälillä otettu yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai -asiamieheen 354 kertaa, Idekosta 201 kertaa, Restakodista 143 kertaa ja Pohjolan Energiasta 117 kertaa.

Kyse on monensisältöisistä yhteydenotoista, joissa kuluttajat esimerkiksi valittavat yrityksen toiminnasta tai kysyvät omista oikeuksistaan firmojen kanssa solmittujen sopimusten suhteen, kertoo lakimies Annina Huolman Kilpailu- ja kuluttajavirastosta Kalevalle.

Idekoa, Suomen Lämpöikkunaa ja Pohjolan Energiaa yhdistää se, että taustalla toimii joukko Oulun seudulla vaikuttavia Koskelon suvun miehiä. He ovat tehneet remonttibisneksellä ja yhtiöitä myymällä merkittävän omaisuuden.

Lainvastaista menettelyä

Kuluttaja-asiamies tiedotti jo viime kesänä, että yritysviisikosta Suomen Lämpöikkuna, Ideko Suomi ja Kotisun ovat toimineet kuluttajansuojalain vastaisesti iäkkäiden huomioimisen ja aggressiivisen menettelyn osalta.

Pohjolan Energian ja Restakodin menettelyissä oli muita ongelmallisia piirteitä.

Kuluttajaviranomaisen mukaan aggressiivinen kotimyynti on usein kohdistunut iäkkäisiin ihmisiin. Aggressiivista menettelyä on esimerkiksi häirintä, pakottaminen ja painostaminen kaupanteossa.

Painostamisessa on tyypillisesti kyse siitä, että myyjä käyttää hyväksi henkilön väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta ja uuvuttaa hänet tekemään sopimuksen, KKV kertoo.

Kuluttaja-asiamies kertoi edellyttäneensä kaikilta viideltä firmalta sitoutumista ongelmallisten toimintatapojen korjaamiseen.

Johtajat: Toimintaa parannetaan

Kaikkien kuluttaja-asiamiehen hampaissa olevien yhtiöiden johtajat kertovat nyt HS:lle, että toimintatapoihin on puututtu ja toimintaa on korjattu tai ollaan korjaamassa kuluttajaviranomaisen yhteydenottojen jälkeen.

Esimerkiksi Suomen Lämpöikkunan toimitusjohtaja Miika Luukkonen kertoo, että kaikki kuluttajaneuvonnasta tulevat yhteydenotot tulevat jatkossa hänelle tiedoksi mahdollisia toimia varten.

Luukkosen mukaan yhtiön johdolla on sovittu tapaaminen kuluttajaviraston kanssa maaliskuussa. Sen asialista on vielä auki, mutta tarkoitus on "tiivistää yhteistyötä", toimitusjohtaja kertoo.

Idekon toimitusjohtaja Samuel Koskelo myöntää, että "emme ole aina onnistuneet, kuten KKV:n huomautukset osoittavat."

Koskelon mukaan huomautusten jälkeen eettisiä ohjeita on päivitetty ja työntekijöitä vaaditaan sitoutumaan näihin ohjeisiin työsopimuksessa.

Kuluttaja-lehden artikkelissa haastateltu Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Annina Huolman totesi, että mainittuja viittä yritystä koskevat yhteydenotot kuluttajaneuvojille eivät ole loppuneet kesällä tapahtuneeseen kuluttaja-asiamiehen väliintuloon.

Ilmoitusten määrä kasvanut viime vuodet

KKV:n mukaan remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien ilmoitusten määrä on kokonaisuudessaan ollut kasvussa viime vuodet.

Ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta menettelystä, esimerkiksi tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa pyynnöistä huolimatta. Ongelmia on ollut myös peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta kertomisessa.

Kohderyhmänä korostuvat iäkkäät kuluttajat, KKV kertoo.

 

Oikaisu 28.1. kello 12.15: Viidestä mainitusta yrityksestä on neljän vuoden aikana tullut kuluttajilta 1250 yhteydenottoa kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaneuvojille. Kyse ei ole valituksista kuluttajariitalautakuntaan, kuten uutisesssa aiemmin kerrottiin. Yhteydenottojen sisältö vaihtelee, mutta kyse on useimmiten jostakin ongelmasta kuluttajan ja yrityksen välillä, kertoo KKV.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (53)

Outoa porukkaa, vasta uusittu ikkunat ja ovet, kylläkin ilman ovenrivassa roikkujia. Tullaan kaupusteleen vaikka luulis huomaavan, että ikkunat ja ovet ovat uusia. Kuvitteleeko ne, että ikäihmiset on niin höynäytettävissä. Käskin ukon mennä Venäjälle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapsi vastasi puhelimeen " äitin puhelimessa ****" SIITÄ huolimatta alko kaupittelu lapselle lämpöluxilta. Ei riittänyt kerta soitto, vaan kohta pirisi puhelin uudestaan ja sama homma. No lähteepä taas kuluttaja-asiamiehelle viestiä kyseisestä firmasta tietoa. Meni kyllä kyseinen firma boikottiin ja numero estoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jospa sanoisi tällaisille kauppureille, että sopimus täytyy tehdä edunvalvojani kanssa, itse en saa tehdä pitäviä sopimuksia

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla kävi lämpöluxin sedät yrityämässä myydä ikkunoita.. huomasin aika alussa, että yrittävät viivytys/väsytys taktiikkaa.. älysivät vasta 23 aikaan lähteä.. kuitenkin olen suht nuori ja silti yrittävät samaa kuin vanhuksille..

laskeskelin samalla että kärsii ostaa ikkunatehtaalta kolmet aivan samanlaiset ikkunat ja asentaa itse samaan hintaan.. (kärsii siis opetella samalla)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tuo keino myydä jo tiedostettu. Ite asunu seittemän vuotta omakotitalossa ja tuon tuostaki puhelin pirisee että ollaan tulossa sinne aluelle tekemään sitä tätä ja tuota ja nyt oli mahdollista saada edullisesti kattoremonttia, ikkuna ja ulko-ovi remonttia tai koneellisen ilmanvaihdon puhdistusta, välipohjan lisäeristystä jne... vain mielikuvitus rajana. Mutta olen kaikkien kaupustelijoiden "turha toivo". Ykski kattoremontin tarjoaja kulki puolen ajan useamman kerran kertomassa ja uhkailemassa ja soitteli tuon tuostaki, mutta tiesin jo etukäteen tämän suvun toiminnan jotenka ilmoitin että jos niiden palveluja tarviin niin otan itse yhteyttä. Kukapa ei ole kuullut Tyrnävälle rakennetun luhtitalon yläkerran lattioiden tärinöistä yms. tämän suvun ammattitaidosta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Äänestäjät ovat valinneet poliitikot jotka sallivat tämmöisen toiminnan jatkumisen. Vaalikopeilla kannattaisi laittaa puolueet ja ehdokkaat tenttiin mitä ne aikovat tehdä kuluttajien aseman parantamiseksi. Luulisi että fiksuimmilla ehdokkailla olisi ajatuksia ja aikomusta tehdä jotain asialle. Vanhoja edustajia asia tuskin jaksaa kiinnostaa, ei ainakaan sen jälkeen jos tulee valituksi.

Vähän kummastuttaa että poliitikoilla ja virkamiehillä on suorastaan intohimo puuttua karjalanpiirakan reseptin noudattamiseen ja muihin jonninjoutaviin asioihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietääköhän monikaan että olette maksumiehinä/naisina (verojen muodossa) jokaisessa riistohinnoilla myydyistä lääkkeistä? Pfizer ja kumppanit ryöstävät kansaa 100-0. Kelakorvaus on mahtava asia, lääkefirmojen bisneksille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilänkin lupaus ja päätös ei tarkoita mitään, kaikki on peruttu viikon sisällä.
Miksi tämä olisi erilaista ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen sanonut etten ota Lämpö luxsilta etes ilmaiseksi ikkunoita,on ne niinpaljon niitä kaupanneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä 20 kesäisiä asiantuntijoita pyörii aina meilläpäin. Ilmaiseksi tulisivat kattomaan milloin ikkunoita, kattoa, piippua, putkia, viemäreitä, lämmityksiä, remonttitarpeita, sisäilmanmittauksia ja vaikka mitä ja naamasta näkee ettei ole päivääkään rehellistä työtä tehnyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikenlainen koti- ja puhelinmyynti tulisi kieltää lailla. Noita voi verrata kotirauhan rikkomiseen. Tekisikö joku asiasta kansalaisaloitteen. Allekirjoittaisin sen heti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdottomasti kannatettavaa. Ja jos tulevat pihalle niin heti poliisi paikalle. Luulen, että oppivat aika nopeasti tavoille. Esitteitä voi jakaa postilaatikkoon, mutta yksityiselle pihalle ei ole asiaa, eikä ovikelloja soittelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei niitä lailla tarvi kieltää. Ne vain pitäisi pystyä kieltämään tehokkaasti henkilökohtaisesti. Toisekseen, teeppä itse se aloite?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rakennus- ja remonttialalla on tietty vinouma yrittäjien taustoissa Pohjois-Pohjanmaalla verrattuna muuhun Suomeen. Tuo tausta ja moraalinen koodi näissä tapauksissa pintautuu heille tyypillisellä tavalla. Caveat emptor!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivotaan, että viimeistään nyt -kun kaikki muut mediat ovat sen tehneet- Kalevakin julkaisee tämän ikävästä ja petollisesta toiminnasta kertovan uutisen myös paperilehdessä. Perinteinen media on kuitenkin se, jota seurataan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä idea. Olisi mehukas aihe. Taustalta löytyy vaikka mitä: Erätukku, Retkitukku, erään osakkaan katoaminen 1990-luvulla (kunnes syyte vanhenee), konkursseja (hallittuja), yrityskauppoja, miljoonavoittoja jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuo myyntifirmat myös myyvät niin että kotitalousbäheñnnyksen osuus on tosi korkea ku panevat työn osuuven isoksi. Verottajan harhautustako. Tosi paljon kuulee negatiivista myyntitapaa ku jututtaa ihmisiä ja etenki eläkeläisiä. Viime viikolla kiistivät että että heihin ois oltu yhteydessä tuosta törkeästä myyntitavasta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joitain vuosia sitten vastaavaa spekulointia käytiin haja-asutusalueiden jätevesien käsittelyyn tarkoitetuista "puhdistamoista".
Osa niistä ei toiminut juuri lainkaan, ja toimivammatkin lähinnä hyvissä olosuhteissa. Itsekin sain ecolatorilta tarjouksen, mutta tietoa siitä ei saanut mitenkään irti, että paljonko pelkkä laite maksaa, kun oletin että tekemällä tarvittavat maatyöt jne itse säästäisi helposti muutaman tonnin.
Taisi olla em firman puikoissa samaa porukkaa, kuin näissä mistä nyt uutisoidaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On aika vaikea kuvitella tökerömpää ja moraalittomampaa markkinointia kuin se, että mennä vanhusten luo jankkaamaan tunti kausiksi ja näin väsytetään heidät tekemään sopimus. Vieläpä törkeään hintaan. Uskomatonta hommaa joka on jatkunut jo vuodesta toiseen.
Eikö tätä "perhettä" mikään taho saa kuriin??

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (53)

Uutisvirta

46
Korjauskelvoton elektroniikka valittiin vuoden turhakkeeksi – erityismaininnan saivat parin vuoden välein vaihdettavat älypuhelimet
25
Katri Kulmuni: Keskusta ei hyväksy kaikkien al-Holin suomalaisten kotiuttamista – Paine ulkoministeri Haaviston ympärillä kasvaa
22
Kalen! kalluppi: Pittäiskö tiernapoikia uuvistaa?
21
Postin uusi toimitusjohtaja avautuu sisäisellä videolla ikävästä julkisuudesta ja omistajaohjauksesta: ”Ei meitä ole kukaan ohjannut"
10
Kahdeksan vanginvartijan kimppuun hyökätty puolen vuoden sisällä – viranomaiset epäilevät pahoinpitelysumaa liivijengi United Brotherhoodin vastaiskuksi
8
Liukas keli aiheutti useita liikenneonnettomuuksia Pohjois-Suomessa – Oulussa kolaroivat rekka ja henkilöauto, myös muualla kolareita ja ulosajoja
7
Filee­raus­veitsi näyttää tämän kalan rinnalla leikkikalulta – Timo sai jään alta itsenäi­syyspäivänä ­siian, joka yltää kahden tiskialtaan päästä päähän: "Nyt tuli rekordi!"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

En muuttais lokeroon enään millään tuli joskus 80 luvulla sitä kokeiltua suorastaan hirvittäviä paikkoja. Lue lisää...
KJ J

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

12.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image