
Kuluttaja-asiamiehen erityishuomion kohteeksi ongelmallisten ja jopa lainvastaisten myyntitapojensa vuoksi päätyneistä viidestä remonttiyhtiöstä on tullut peräti 1 250 yhteydenottoa kuluttaja-asiamiehelle sekä kuluttajaoikeusneuvojille vuodesta 2015 alkaen.
Listan kärjessä on Lämpölux-nimellä ikkuna- ja oviremontteja myyvä Suomen Lämpöikkuna. Muut neljä ovat keittiöremontteja tekevä Ideko Suomi, putkiremontteihin keskittynyt Kotisun, aurinkopaneeleita tarjoava Pohjolan Energia sekä Restakoti, joka tekee hormi- ja kattopinnoituksia.
Lämpöluxin ja Idekon kotipaikka on Oulu, muilla Jyväskylä.
Luvuista kertoo Helsingin Sanomat.
Suomen Lämpöikkunasta yhteydenottoja on kirjattu kaikkiaan 435 kappaletta vuodesta 2015 aina tammikuun 25. päivään tänä vuonna.
Kotisunista on samalla aikavälillä otettu yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai -asiamieheen 354 kertaa, Idekosta 201 kertaa, Restakodista 143 kertaa ja Pohjolan Energiasta 117 kertaa.
Kyse on monensisältöisistä yhteydenotoista, joissa kuluttajat esimerkiksi valittavat yrityksen toiminnasta tai kysyvät omista oikeuksistaan firmojen kanssa solmittujen sopimusten suhteen, kertoo lakimies Annina Huolman Kilpailu- ja kuluttajavirastosta Kalevalle.
Idekoa, Suomen Lämpöikkunaa ja Pohjolan Energiaa yhdistää se, että taustalla toimii joukko Oulun seudulla vaikuttavia Koskelon suvun miehiä. He ovat tehneet remonttibisneksellä ja yhtiöitä myymällä merkittävän omaisuuden.
Lainvastaista menettelyä
Kuluttaja-asiamies tiedotti jo viime kesänä, että yritysviisikosta Suomen Lämpöikkuna, Ideko Suomi ja Kotisun ovat toimineet kuluttajansuojalain vastaisesti iäkkäiden huomioimisen ja aggressiivisen menettelyn osalta.
Pohjolan Energian ja Restakodin menettelyissä oli muita ongelmallisia piirteitä.
Kuluttajaviranomaisen mukaan aggressiivinen kotimyynti on usein kohdistunut iäkkäisiin ihmisiin. Aggressiivista menettelyä on esimerkiksi häirintä, pakottaminen ja painostaminen kaupanteossa.
Painostamisessa on tyypillisesti kyse siitä, että myyjä käyttää hyväksi henkilön väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta ja uuvuttaa hänet tekemään sopimuksen, KKV kertoo.
Kuluttaja-asiamies kertoi edellyttäneensä kaikilta viideltä firmalta sitoutumista ongelmallisten toimintatapojen korjaamiseen.
Johtajat: Toimintaa parannetaan
Kaikkien kuluttaja-asiamiehen hampaissa olevien yhtiöiden johtajat kertovat nyt HS:lle, että toimintatapoihin on puututtu ja toimintaa on korjattu tai ollaan korjaamassa kuluttajaviranomaisen yhteydenottojen jälkeen.
Esimerkiksi Suomen Lämpöikkunan toimitusjohtaja Miika Luukkonen kertoo, että kaikki kuluttajaneuvonnasta tulevat yhteydenotot tulevat jatkossa hänelle tiedoksi mahdollisia toimia varten.
Luukkosen mukaan yhtiön johdolla on sovittu tapaaminen kuluttajaviraston kanssa maaliskuussa. Sen asialista on vielä auki, mutta tarkoitus on "tiivistää yhteistyötä", toimitusjohtaja kertoo.
Idekon toimitusjohtaja Samuel Koskelo myöntää, että "emme ole aina onnistuneet, kuten KKV:n huomautukset osoittavat."
Koskelon mukaan huomautusten jälkeen eettisiä ohjeita on päivitetty ja työntekijöitä vaaditaan sitoutumaan näihin ohjeisiin työsopimuksessa.
Kuluttaja-lehden artikkelissa haastateltu Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Annina Huolman totesi, että mainittuja viittä yritystä koskevat yhteydenotot kuluttajaneuvojille eivät ole loppuneet kesällä tapahtuneeseen kuluttaja-asiamiehen väliintuloon.
Ilmoitusten määrä kasvanut viime vuodet
KKV:n mukaan remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien ilmoitusten määrä on kokonaisuudessaan ollut kasvussa viime vuodet.
Ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta menettelystä, esimerkiksi tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa pyynnöistä huolimatta. Ongelmia on ollut myös peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta kertomisessa.
Kohderyhmänä korostuvat iäkkäät kuluttajat, KKV kertoo.
Oikaisu 28.1. kello 12.15: Viidestä mainitusta yrityksestä on neljän vuoden aikana tullut kuluttajilta 1250 yhteydenottoa kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaneuvojille. Kyse ei ole valituksista kuluttajariitalautakuntaan, kuten uutisesssa aiemmin kerrottiin. Yhteydenottojen sisältö vaihtelee, mutta kyse on useimmiten jostakin ongelmasta kuluttajan ja yrityksen välillä, kertoo KKV.
Kommentoi ()
Outoa porukkaa, vasta uusittu ikkunat ja ovet, kylläkin ilman ovenrivassa roikkujia. Tullaan kaupusteleen vaikka luulis huomaavan, että ikkunat ja ovet ovat uusia. Kuvitteleeko ne, että ikäihmiset on niin höynäytettävissä. Käskin ukon mennä Venäjälle.
Lapsi vastasi puhelimeen " äitin puhelimessa ****" SIITÄ huolimatta alko kaupittelu lapselle lämpöluxilta. Ei riittänyt kerta soitto, vaan kohta pirisi puhelin uudestaan ja sama homma. No lähteepä taas kuluttaja-asiamiehelle viestiä kyseisestä firmasta tietoa. Meni kyllä kyseinen firma boikottiin ja numero estoon.
Jospa sanoisi tällaisille kauppureille, että sopimus täytyy tehdä edunvalvojani kanssa, itse en saa tehdä pitäviä sopimuksia
Mulla kävi lämpöluxin sedät yrityämässä myydä ikkunoita.. huomasin aika alussa, että yrittävät viivytys/väsytys taktiikkaa.. älysivät vasta 23 aikaan lähteä.. kuitenkin olen suht nuori ja silti yrittävät samaa kuin vanhuksille..
laskeskelin samalla että kärsii ostaa ikkunatehtaalta kolmet aivan samanlaiset ikkunat ja asentaa itse samaan hintaan.. (kärsii siis opetella samalla)
Onhan tuo keino myydä jo tiedostettu. Ite asunu seittemän vuotta omakotitalossa ja tuon tuostaki puhelin pirisee että ollaan tulossa sinne aluelle tekemään sitä tätä ja tuota ja nyt oli mahdollista saada edullisesti kattoremonttia, ikkuna ja ulko-ovi remonttia tai koneellisen ilmanvaihdon puhdistusta, välipohjan lisäeristystä jne... vain mielikuvitus rajana. Mutta olen kaikkien kaupustelijoiden "turha toivo". Ykski kattoremontin tarjoaja kulki puolen ajan useamman kerran kertomassa ja uhkailemassa ja soitteli tuon tuostaki, mutta tiesin jo etukäteen tämän suvun toiminnan jotenka ilmoitin että jos niiden palveluja tarviin niin otan itse yhteyttä. Kukapa ei ole kuullut Tyrnävälle rakennetun luhtitalon yläkerran lattioiden tärinöistä yms. tämän suvun ammattitaidosta?
Äänestäjät ovat valinneet poliitikot jotka sallivat tämmöisen toiminnan jatkumisen. Vaalikopeilla kannattaisi laittaa puolueet ja ehdokkaat tenttiin mitä ne aikovat tehdä kuluttajien aseman parantamiseksi. Luulisi että fiksuimmilla ehdokkailla olisi ajatuksia ja aikomusta tehdä jotain asialle. Vanhoja edustajia asia tuskin jaksaa kiinnostaa, ei ainakaan sen jälkeen jos tulee valituksi.
Vähän kummastuttaa että poliitikoilla ja virkamiehillä on suorastaan intohimo puuttua karjalanpiirakan reseptin noudattamiseen ja muihin jonninjoutaviin asioihin.
Tietääköhän monikaan että olette maksumiehinä/naisina (verojen muodossa) jokaisessa riistohinnoilla myydyistä lääkkeistä? Pfizer ja kumppanit ryöstävät kansaa 100-0. Kelakorvaus on mahtava asia, lääkefirmojen bisneksille.
Sipilänkin lupaus ja päätös ei tarkoita mitään, kaikki on peruttu viikon sisällä.
Miksi tämä olisi erilaista ?
Olen sanonut etten ota Lämpö luxsilta etes ilmaiseksi ikkunoita,on ne niinpaljon niitä kaupanneet.
Näitä 20 kesäisiä asiantuntijoita pyörii aina meilläpäin. Ilmaiseksi tulisivat kattomaan milloin ikkunoita, kattoa, piippua, putkia, viemäreitä, lämmityksiä, remonttitarpeita, sisäilmanmittauksia ja vaikka mitä ja naamasta näkee ettei ole päivääkään rehellistä työtä tehnyt.
Kaikenlainen koti- ja puhelinmyynti tulisi kieltää lailla. Noita voi verrata kotirauhan rikkomiseen. Tekisikö joku asiasta kansalaisaloitteen. Allekirjoittaisin sen heti.
Ehdottomasti kannatettavaa. Ja jos tulevat pihalle niin heti poliisi paikalle. Luulen, että oppivat aika nopeasti tavoille. Esitteitä voi jakaa postilaatikkoon, mutta yksityiselle pihalle ei ole asiaa, eikä ovikelloja soittelemaan.
Ei niitä lailla tarvi kieltää. Ne vain pitäisi pystyä kieltämään tehokkaasti henkilökohtaisesti. Toisekseen, teeppä itse se aloite?
Rakennus- ja remonttialalla on tietty vinouma yrittäjien taustoissa Pohjois-Pohjanmaalla verrattuna muuhun Suomeen. Tuo tausta ja moraalinen koodi näissä tapauksissa pintautuu heille tyypillisellä tavalla. Caveat emptor!
Toivotaan, että viimeistään nyt -kun kaikki muut mediat ovat sen tehneet- Kalevakin julkaisee tämän ikävästä ja petollisesta toiminnasta kertovan uutisen myös paperilehdessä. Perinteinen media on kuitenkin se, jota seurataan.
Tekisipä Ylen MOT-ohjelma tästä aiheesta jutun.
Hyvä idea. Olisi mehukas aihe. Taustalta löytyy vaikka mitä: Erätukku, Retkitukku, erään osakkaan katoaminen 1990-luvulla (kunnes syyte vanhenee), konkursseja (hallittuja), yrityskauppoja, miljoonavoittoja jne.
Nuo myyntifirmat myös myyvät niin että kotitalousbäheñnnyksen osuus on tosi korkea ku panevat työn osuuven isoksi. Verottajan harhautustako. Tosi paljon kuulee negatiivista myyntitapaa ku jututtaa ihmisiä ja etenki eläkeläisiä. Viime viikolla kiistivät että että heihin ois oltu yhteydessä tuosta törkeästä myyntitavasta
Joitain vuosia sitten vastaavaa spekulointia käytiin haja-asutusalueiden jätevesien käsittelyyn tarkoitetuista "puhdistamoista".
Osa niistä ei toiminut juuri lainkaan, ja toimivammatkin lähinnä hyvissä olosuhteissa. Itsekin sain ecolatorilta tarjouksen, mutta tietoa siitä ei saanut mitenkään irti, että paljonko pelkkä laite maksaa, kun oletin että tekemällä tarvittavat maatyöt jne itse säästäisi helposti muutaman tonnin.
Taisi olla em firman puikoissa samaa porukkaa, kuin näissä mistä nyt uutisoidaan.
On aika vaikea kuvitella tökerömpää ja moraalittomampaa markkinointia kuin se, että mennä vanhusten luo jankkaamaan tunti kausiksi ja näin väsytetään heidät tekemään sopimus. Vieläpä törkeään hintaan. Uskomatonta hommaa joka on jatkunut jo vuodesta toiseen.
Eikö tätä "perhettä" mikään taho saa kuriin??