Uusia in­ves­toin­te­ja Sot­ka­moon: Ter­ra­fa­men läm­mön­tuo­tan­non hii­li­di­ok­si­di­pääs­töi­hin odo­te­taan roimaa pu­do­tus­ta

Terrafamen tehdasalueen työmaa Sotkamossa. Arkistokuva.
Terrafamen tehdasalueen työmaa Sotkamossa. Arkistokuva.
Kuva: Juha Neuvonen

Terrafame ja energiayhtiö Adven suunnittelevat yhteistyössä pudottavansa Terrafamen lämmöntuotannon hiilidioksidipäästöjä lähes 9 000 tonnia. Tämän yli 90 prosentin päästöjen pudotuksen odotetaan näkyvän käytännössä ensi vuoden päästömäärissä.

Tänä vuonna valmistuva uusi energialaitos, hukkaenergian talteenotto sekä uudet investoinnit kaivosalueen kaukolämpöverkkoon ovat päästöjen vähennyksen takana.

Adven rakentaa parhaillaan uusiutuvaan energiaan perustuvaa energialaitosta Terrafamen uudelle akkukemikaalitehtaalle. Energialaitoksen on määrä valmistua marraskuussa.

Lisäksi Adven ja Terrafame ovat ottaneet vetylaitoksen hukkaenergiaa hyötykäyttöön alueen kaukolämpöverkossa.

Nyt Adven ja Terrafame ovat sopineet kaukolämpöverkon laajentamisesta kaivoskorjaamolle, jolloin se korvaa alueella nykyisin käytettävän kevyen polttoöljyn.

Terrafamen kaivoskorjaamolla huolletaan kaivoksella käytettävää liikkuvaa kalustoa. Kaivoskorjaamon nykyinen halli on noin 3 000 neliötä.

– Rakennamme tehdasalueelta noin kolmen kilometrin päässä sijaitsevalle kaivoskorjaamolle kaukolämpöputket ja samalla myös vesijohtoja ja valokuitukaapelia. Lisäksi toimitamme kaivoskorjaamon läheisyyteen rakennettavalle Terrafamen kumppanin samansuuruiselle hallille kaukolämmön, Advenin asiakkuuspäällikkö Arto Liikanen kertoo.

”Halusimme rakentaa kaivoskorjaamolle kaukolämpöputket, jolla korjaamolle saadaan puhdasta energiaa. Nyt pääsemme energiakustannuksissa noin kolmannekseen siitä, mitä ne olisivat kevyellä polttoöljyllä, Terrafamen kunnossapitojohtaja Matti Rautiainen toteaa.

Terrafamen akkukemikaalitehdas on noin 240 miljoonan euron investointi ja se aloittaa toimintansa ensi vuonna. Akkukemikaalitehtaassa Terrafamen nykyinen päätuote, nikkeli-kobolttisulfidi, jatkojalostetaan sähköautojen akkujen raaka-aineena käytettäviksi nikkeli- ja kobolttisulfaattituotteiksi. Nikkelin ja koboltin saatavuus on kriittinen tekijä sähköautojen voimakkaalle markkinakasvulle.