Uimahallit: Oulun ui­ma­hal­lis­sa ja Ve­si-Ja­tu­lis­sa sul­jet­tu altaita bak­tee­ri­löy­dös­ten vuoksi

Pääkirjoitus: Kiitos, Lumi ja Pyry, ja hyvää matkaa ta­kai­sin kotiin

Oikeudenkäynti: Oulussa isoa huu­me­kaup­paa pyö­rit­tä­neil­le pitkät van­keus­tuo­miot

Tilaajille

Uniikki ky­ber­tuo­te on ke­räi­li­jän herkku tu­le­vas­sa me­ta­ver­su­mis­sa – "Ih­mi­set ha­lua­vat pelata ja saada help­po­ja rahoja vä­lis­tä"

Ainutlaatuiset NFT:t tuovat omistajuuden verkkoon, Adidaskin tarjosi vastikään tuhansia virtuaalivaluutalla maksettavia kybertuotteita. – Se tuo niukkuuden digitaaliseen maailmaan, missä sitä ei aikaisemmin ollut, sanoo oululaistutkija Tero Huhtala. NFT:t johdattavat kohti uutta internet-aikaa: metaverseä.

Niin sanotut NFT:t (non-fungible tokens) ovat jo ilmaantuneet kuluttajatuotemarkkinoillekin. Kokeiluun ovat ryhtyneet esimerkiksi aikakausilehti Time sekä Adidas. Urheiluvälinevalmistaja tarjosi vastikään verkossa 30 000 NFT:tä. Asiakkaat innostuivat ostamaan kryptovaluutalla virtuaalihyödykkeitä 23 miljoonan euron edestä.

Siis mikä ihmeen NFT? Kysytään Tero Huhtalalta, joka valmistelee Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa väitöskirjaa datapohjaisesta arvon tuottamisesta.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.