Oulun oikeustalo: Oulun uuden oi­keus­ta­lon ves­sas­ta kuu­lu­nut ku­mah­dus johti siihen, että kaikki wc-ti­lat pitää tar­kis­taa

Sosiaalinen media: Jaakko ja Niina Polon pa­ri­suh­de­huu­mo­ri kerää jopa mil­joo­nia näyt­tö­ker­to­ja Ins­ta­gra­mis­sa

Jääkiekko: Kärpät on noussut maan joh­ta­vak­si maa­li­vah­ti­kas­vat­ta­mok­si Roope Kois­ti­sen an­sios­ta

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Tilaajille

Uniikki ky­ber­tuo­te on ke­räi­li­jän herkku tu­le­vas­sa me­ta­ver­su­mis­sa – "Ih­mi­set ha­lua­vat pelata ja saada help­po­ja rahoja vä­lis­tä"

Ainutlaatuiset NFT:t tuovat omistajuuden verkkoon, Adidaskin tarjosi vastikään tuhansia virtuaalivaluutalla maksettavia kybertuotteita. – Se tuo niukkuuden digitaaliseen maailmaan, missä sitä ei aikaisemmin ollut, sanoo oululaistutkija Tero Huhtala. NFT:t johdattavat kohti uutta internet-aikaa: metaverseä.

Niin sanotut NFT:t (non-fungible tokens) ovat jo ilmaantuneet kuluttajatuotemarkkinoillekin. Kokeiluun ovat ryhtyneet esimerkiksi aikakausilehti Time sekä Adidas. Urheiluvälinevalmistaja tarjosi vastikään verkossa 30 000 NFT:tä. Asiakkaat innostuivat ostamaan kryptovaluutalla virtuaalihyödykkeitä 23 miljoonan euron edestä.

Siis mikä ihmeen NFT? Kysytään Tero Huhtalalta, joka valmistelee Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa väitöskirjaa datapohjaisesta arvon tuottamisesta.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.