Joukkoliikenne: Oubus käyttää tuu­raa­jia, jotka tekevät vuoroja ilman työ­so­pi­mus­ta

Pohteen säästöt: Liminka me­net­tää ter­veys­kes­kuk­sen

Luonto: Kii­min­gis­tä löytyi täysin tun­te­ma­ton sie­ni­la­ji

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan – tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Uniikki ky­ber­tuo­te on ke­räi­li­jän herkku tu­le­vas­sa me­ta­ver­su­mis­sa – "Ih­mi­set ha­lua­vat pelata ja saada help­po­ja rahoja vä­lis­tä"

Ainutlaatuiset NFT:t tuovat omistajuuden verkkoon, Adidaskin tarjosi vastikään tuhansia virtuaalivaluutalla maksettavia kybertuotteita. – Se tuo niukkuuden digitaaliseen maailmaan, missä sitä ei aikaisemmin ollut, sanoo oululaistutkija Tero Huhtala. NFT:t johdattavat kohti uutta internet-aikaa: metaverseä.

Niin sanotut NFT:t (non-fungible tokens) ovat jo ilmaantuneet kuluttajatuotemarkkinoillekin. Kokeiluun ovat ryhtyneet esimerkiksi aikakausilehti Time sekä Adidas. Urheiluvälinevalmistaja tarjosi vastikään verkossa 30 000 NFT:tä. Asiakkaat innostuivat ostamaan kryptovaluutalla virtuaalihyödykkeitä 23 miljoonan euron edestä.

Siis mikä ihmeen NFT? Kysytään Tero Huhtalalta, joka valmistelee Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa väitöskirjaa datapohjaisesta arvon tuottamisesta.

NFT:t ovat vasta hahmottumisasteella olevan metaversen työkaluja, arvioivat Teck Ming Tan ja Tero Huhtala.
NFT:t ovat vasta hahmottumisasteella olevan metaversen työkaluja, arvioivat Teck Ming Tan ja Tero Huhtala.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.