Tulipalot: Oulun Top­pi­las­sa syttyi aa­muyöl­lä kolmas ta­hal­li­sek­si epäilty palo

Koulut: Oulun ainoa kak­si­kie­li­nen enk­ku­luok­ka pyörii Poh­jois-Ri­ta­har­jus­sa

Ihmiset: Hai­luo­to­lai­sel­la Juha Topilla on tai­to­ja, joiden vuoksi elo­ku­va­tuo­tan­not soit­ta­vat hänelle

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Kolumni

Turun tunnin juna vai ehjät tiet ja reitti At­lan­til­le?

Turun tunnin juna ei lohduta ketään siinä vaiheessa, jos Itämerellä sattuu kriisi, emmekä saa välttämättömiä raaka-aineita, puuta ja ruokaa kulkemaan Suomeen ja Suomesta pois.

Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja Pudasjärveltä.
Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja Pudasjärveltä.



Loppusyksyn vaihtelevat kelit ja kelirikko saapuivat myös tänä vuonna. Lommoisilla teillä kiireeseen ei ole varaa, jos aikoo päästä perille ehjin autoin.

Vaalien alla jokainen puolue oli korjaamassa Suomen tiestöä. Mutta miten käy? Kokoomuksen ja perussuomalaisten johtama hallitus käyttää selvästi vähemmän rahaa tienkuntoon kuin edellinen hallitus. Yksityisteiden valtioavustuksiinkin on tulossa ensi vuonna selvä vähennys.

Huonokuntoisen tiestön korjausvelan määrä kasvaa roimasti. Eduskunnan kuulemien asiantuntijoiden arvioiden mukaan tiestöä pitäisi päällystää 4 000 kilometriä vuodessa, jotta korjausvelka ei kasvaisi. Siihen päästään ensi vuonna, mutta vaalikauden kolmena viimeisenä vuonna rahaa riittää enää vain 1 500 kilometriin. Se on kaukana riittävästä.

Samaan aikaan huoltovarmuudesta puhutaan enemmän kuin koskaan. Itämerellä sattuneen kriisin ja Ukrainan sodan seurauksena koko maan liikenneyhteydet ovat entistä tärkeämpiä. Myös yksityistiet, joiden varsilla on paljon Suomelle tärkeitä raaka-aineita.

Politiikka on valintoja. Väyläpolitiikkaakin voi hoitaa toisella tavalla kuin hallitus nyt tekee. Hukkainvestoinniksi luokiteltuun Turun tunnin junaan hallitus on valmis panostamaan ensi alkuun puoli miljardia euroa, jatkotoimenpiteiden summista puhumattakaan. Samalla summalla voitaisiin päällystää 5 000 kilometriä tiestöä.

Kumpi vaihtoehto olisi tässä maailmantilanteessa järkevämpää? Turun tunnin juna ei lohduta ketään siinä vaiheessa, jos Itämerellä sattuu kriisi, emmekä saa välttämättömiä raaka-aineita, puuta ja ruokaa kulkemaan Suomeen ja Suomesta pois.

Tarvitsemme Pohjois-Suomen ja Pohjoisten liikenneyhteyksien edistämistä. On aika aloittaa aivan tosissaan yhteistyön tekeminen Ruotsin ja Norjan kanssa, jotta Suomesta saataisiin varma ja turvallinen maareitti Atlantille ja Eurooppaan. Hyvä alku tähän on, että hallitus haluaa rakentaa tuplaraiteen Limingasta Ouluun ja sähköistää radan Torniosta Kolariin.

Raideyhteyksistä ei ole iloa, jos tiet ovat niin surkeassa kunnossa, että raaka-aineita on vaikea kuljettaa radan varteen ja yritysten pitää miettiä, minne uskaltaa investoida, kun tie- ja tietoliikenneyhteyksiin ei ole luottamista.

On oma valintamme ja meidän poliittisista päätöksistämme kiinni, haluammeko olla saari vai edetä päämäärätietoisesti kohti parempia yhteyksiä muualle maailmaan. Toivon, että muuttunut turvallisuustilanne muistetaan, kun hallitus alkaa suunnitella Pohjoista ohjelmaa. Onneksi edes se on hallitusohjelmassa, vaikka toistaiseksi ilman rahoitusta. Pelkät sanat eivät riitä, vaan tarvitaan myös toimintaa.

Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja Pudasjärveltä.