16-vuotias oululainen Viljami Rytky pitää traktorimönkijää vankan rakenteen vuoksi mopoautoa turvallisempana. Liikennekäyttöön soveltuva, traktorikortilla ajettava traktorimönkijä on syrjäyttänyt mopoauton nuorten suosiossa.
Marraskuun kipakassa pikku pakkasessa Pollen eli Polaris-merkkisen traktorimönkijän sisällä on yllättävän lämmin.
16-vuotias oululainen Viljami Rytky paukauttaa ovet säppiin ja napsauttaa turvavyön paikoilleen. Vilkkuvat, väriä vaihtavat parkkivalot väistyvät ajovalojen tieltä. Rytky starttaa, ja moottori alkaa säksättää komeaan tahtiin.
– Moottori on 1-sylinterinen variaattorivetoinen bensakone ja sen iskutilavuus on 570, Rytky alkaa kertoa, kun lähdemme testaamaan nuorten suosiman koppimönkijän menoa Oulun Toppilansalmessa.

Traktorimönkijä eroaa perinteisestä maastomönkijästä ennen kaikkea sillä, että se soveltuu liikennekäyttöön. Osaa malleista saa ajaa jo T-ajokortilla eli traktorikortilla, joka voidaan myöntää 15-vuotiaalle.
Toisin kuin edullisempaan, satulasta ajettavaan maastomönkijään, traktorimönkijän koppiin mahtuu kaksi – hintavimpiin malleihin jopa useampi.