Mainos

Teol­li­suus­alueen yrit­tä­jil­lä on huoli Ruskon tont­tien hin­nois­ta ja alueen jul­ki­ses­ta lii­ken­tees­tä

Huoli tonttien hinnoista ja julkisesta liikenteestä

Tero Kailasuon mukaan Kailatecin A1-asiakasryhmä löytyy liikkeen ympäriltä Ruskosta.
Tero Kailasuon mukaan Kailatecin A1-asiakasryhmä löytyy liikkeen ympäriltä Ruskosta.
Kuva: Anna Tilvis

Ruskon alueen yritykset ovat pääasiassa tyytyväisiä teollisuusalueen nykytilaan. Yrityksiä yhdistää muun muassa keskisuuri koko.

”Täällä on hyvä porukka. Yritykset ovat kooltaan pääasiassa 10–100 henkeä työllistäviä yrityksiä, keskimäärin työntekijöitä on kymmenen. Täällä on positiivinen asenne ja työnteon meininki”, Tero Kailasuo arvioi.

Yrittäjiä mietityttää kaupungin tonttipolitiikka ja vuokratontteihin kohdistuvat vuokrankorotukset. Kailasuo toivoo, että alue jatkaa samalla linjalla ja kasvaa yritysalueena.

”Toivon, että Oulun kaupunki ei hinnoittele vuokratontteja liian korkealle. Meidän asiakkaita on lähtenyt tästä viereisiin kuntiin.”

Paupekin Pekka Piirala toivoo tonttiasioissa tasapuolista kohtelua ja että tonttien käytön vaatimukset ja valvonta olisivat kaikille samanlaista.

”Joskus tuntuu, että me kaikki yrittäjät emme ole ihan samalla viivalla eikä meitä kohdella samalla tavalla ja samoilla vaatimuksilla”, Piirala sanoo.

Hän toivoo kaupungilta pitkäjänteistä suunnittelua.

”Riittäisi, että tiedetään mikä on kaupungin tahtotila ja että se tulisi selvästi esille, avoimesti ja rehellisesti pitkällä tähtäimellä. Silloin yrittäjät pystyisivät pitkäjänteisesti kehittämään omaa toimintaansa. Jos me yrittäjinä investoimme, se on kuitenkin pitkäjänteistä toimintaa.”

Markku Piira ja Matti Riekki ovat laajentaneet Limingan Automaalaamon toimintaa Ouluun. Ruskon toimipaikka löytyi yrityskaupan kautta.
Markku Piira ja Matti Riekki ovat laajentaneet Limingan Automaalaamon toimintaa Ouluun. Ruskon toimipaikka löytyi yrityskaupan kautta.
Kuva: Anna Tilvis

Julkinen liikenne toimii huonosti

Linja-autoliikenteessä on puutteita. Kailatec on palkannut ensi kesäksi neljä kesätyöntekijää. Bussiliikenteen vähäisyys vaikuttaa heidän työssäkäyntiinsä.

”Ongelmana on julkisen liikenteen puuttuminen, vaikka alueella käy paljon ihmisiä töissä. Sitä ihmetellään tosi paljon”, Kailasuo sanoo.

Limingan Automaalaamon Matti Riekillä ei ole sen kummempia toiveita alueen kehittämisen suhteen.

”Luontainen tarve vetää yrityksiä paikalle. Minusta se on tärkeämpi intressi kehittämisessä kuin se, mitä tänne haluttaisiin.”

Alueen yritysten laaja kirjo ei häiritse eikä myöskään muut saman alan toimijat.

”Kova kilpailu ei häiritse. Päinvastoin, se kerää meidän alalta laajemman asiakaskunnan alueelle ja tukee kaikkien toimintaa. Ruskon imagon kohottaminen on hyvässä vauhdissa ja sitä kannattaa jatkaa.”