Tilaajille

"Suo­mes­sa jo yli 400 turhaa lii­ken­ne­kuo­le­maa" – Lii­ken­ne­tur­van uusi toi­mi­tus­joh­ta­ja lyttää kä­si­tyk­set Suo­mes­ta lii­ken­teen mal­li­maa­na

Liikenneturvan uusi toimitusjohtaja Pasi Anteroinen sanoo, että liikennekuolemat vähenevät Suomessa liian hitaasti. Hän haluaisi myös hyödyntää alkolukkoja nykyistä enemmän rattijuopumuksen torjunnassa. Monia houkuttaa lyhyt täydellinen ajokielto enemmän kuin alkolukon käyttö vuoden ajan.

- Hevostrailerin vetäminen vasta konkretisoikin sen, mitä ennakoiva ajaminen oikeasti tarkoittaa, Pasi Anteroinen kertoo tyttären ratsastusharrastuksen tuomista opetuksista. Trailerin kanssa ei voi kiihdyttää tai jarrutella voimakkaasti eikä ottaa menetettyä aikaa kiinni. Matkat on suunniteltava minuutintarkasti, pissa- ja ruokataukoja myöten.
- Hevostrailerin vetäminen vasta konkretisoikin sen, mitä ennakoiva ajaminen oikeasti tarkoittaa, Pasi Anteroinen kertoo tyttären ratsastusharrastuksen tuomista opetuksista. Trailerin kanssa ei voi kiihdyttää tai jarrutella voimakkaasti eikä ottaa menetettyä aikaa kiinni. Matkat on suunniteltava minuutintarkasti, pissa- ja ruokataukoja myöten.
Kuva: Jarkko Mikkonen

Suomalaista liikenneturvallisuustyötä pidetään yleisesti kansallisena menestystarinana. Vuonna 1970 maantieliikenteessä menehtyi 1 055 ihmistä, viime vuonna ennakkotiedon mukaan enää 209.

Kuolemat ovat pudonneet viidesosaan, vaikka liikennesuorite on samaan aikaan viisinkertaistunut. Kaikki siis hyvin?