Suomen en­sim­mäi­nen brän­di­pro­fes­so­ri aloitti Oulun yli­opis­tos­sa – aluksi vii­si­vuo­ti­nen pro­fes­suu­ri pe­rus­tet­tiin lah­joi­tus­va­roin

Suomen ensimmäinen brändiprofessori on aloittanut Oulun yliopistossa. Kauppatieteiden tohtori, dosentti Saila Saraniemi aloitti tehtävässä tämän vuoden alussa.

Saila Saraniemi on Oulun yliopiston uusi brändiprofessori.
Saila Saraniemi on Oulun yliopiston uusi brändiprofessori.
Kuva: Marja Alatalo

Suomen ensimmäinen brändiprofessori on aloittanut Oulun yliopistossa. Kauppatieteiden tohtori, dosentti Saila Saraniemi aloitti tehtävässä tämän vuoden alussa. 

Aluksi viisivuotinen professuuri sijoitetaan brändimarkkinoinnin alalle.

Professuuri perustettiin lahjoitusvaroin. Suoria lahjoituksia professuuriin ovat tehneet Osuuskauppa Arina ja Oulun kaupunki. Lisäksi professuuriin ohjataan osa kauppatieteelliselle alalle kohdennetuista lahjoituksista. 

Brändiprofessorina toimiva Saila Saraniemi valmistui yhteiskuntatieteiden maisteriksi Lapin yliopistosta vuonna 2001. Kauppatieteiden tohtoriksi hän valmistui Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta vuonna 2009. Saraniemi on Itä-Suomen yliopiston brändimarkkinoinnin doesntti. 

Lisäksi hän on kehittänyt bränditeemaista tutkimusta useissa Tekes-rahoitteisissa projekteissa. Saraniemi on toiminut myös Oulussa yliopistonlehtorina. 

Brändimarkkinoinnin lahjoitusprofessuuri kuvastaa Saraniemen mielestä markkinoinnin merkityksellisyyden oivaltamista johtamisessa.

– On hienoa, että kulttuuriin, arvoihin ja mielikuviin liittyvät aineettoman pääoman osa-alueet organisaatioiden toiminnassa nähdään tärkeinä nyt, kun yhteiskunnassa ja maailmassa on yhä isompia asioita ratkaistavanamme, Saraniemi sanoo.