Soklin kai­vos­ra­ta ei saa nyt bud­jet­ti­ra­haa

Soklin kaivoksen ratayhteys ei saa budjettirahoitusta nyt meneillään olevassa hallituksen budjettiriihessä.

-

Soklin kaivoksen ratayhteys ei saa budjettirahoitusta nyt meneillään olevassa hallituksen budjettiriihessä.

Kalevan saamien tietojen mukaan hallitus ei kuitenkaan sulje pois valtion osallistumista norjalaisen Yaran Savukoskelle suunnitteleman fosforikaivoksen liikenneyhteyksien rahoittamiseen.

Kun budjettirahaa ei nyt Soklille anneta, vaihtoehdoksi jää valtion osallistuminen lisätalousarvion kautta, mikäli hallitus pitää kaivosrahan julkista rahoittamista järkevänä.

Valtion ja Yaran välisissä neuvotteluissa on ollut esillä malli, jossa valtio rahoittaisi puolet kaivosradan kustannuksista. Radan kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa.

Savukoskelle suunniteltu fosforikaivos työllistäisi suoraan noin 375 ihmistä. Liikenneministeri Paula Risikko (kok.) kertoi viime viikolla Kalevan haastattelussa vakuuttuneensa siitä, että Yaran ja Itä-Lapin kuntien esittämät arviot työpaikkojen määrästä pitävät paikkansa.

Risikko vahvisti silloin vievänsä Soklin budjettiriiheen.

– Kun välilliset työpaikat lasketaan mukaan, Itä-Lappiin ja koko Suomeen syntyy yhteensä 1 500 työpaikkaa, Risikko totesi.

Myös SDP:n Antti Rinne on pitänyt Soklin kaivoksen työllisyysvaikutuksia merkittävinä ja hanketta siksi jatkovalmistelun arvoisena. Kalevan tietojen mukaan valtiovarainministeriössä on pohdittu eri vaihtoehtoja rahoituksen järjestämiseksi.

Vaikka liikenneministeri vei kaivoshankkeen budjettiriiheen, jo alun perin oli selvää, että suoraa rahoitusta ei tässä vaiheessa löytyisi ilman leikkauksia jostain muualta.

Tästä syystä lisätalousarviota on pidetty realistisimpana vaihtoehtona, jos hallitus taloutta elvyttäessään päättää osallistua Soklin hankkeeseen.