
Keskiviikkoaamuna yhdeksän aikoihin Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi pukeutuu retrohenkiseen ruutupaitaan. Hän istahtaa vuosimallia 2015 olevan Bemarinsa kyytiin ja suuntaa kohti Oulunsalossa sijaitsevaa kauppakeskus Kapteenia.
Kahdeksan pysähdyksen kierros on vasta alkanut. Kuusi vuotta sitten itsensä Skandinavian pohjoiseksi pääkaupungiksi julistanut Oulu haluaa uudistaa brändinsä, ja siksi Salmi kulkee brändikierroksella kaupungin laitamalta toiselle.
Kiertue on Salmelle tutkimusmatka oululaiseen sieluun. On tarkoitus jalkautua kentälle, työskennellä ruohonjuuritasolla, asettautua rahapeliautomaattien juurelle.
K-Supermarketin edustalla näyttää käyvän eloisa kuhina. Sinne Salmi pystyttää kolme puista telinettä. Hän nostaa telineille kolme taulua. Yhden otsikkona on Yksi kaupunki – ihan jokaiselle, toisen Uusi yhteys ja kolmannen Pohjoinen sielu.
– Mä oon Salmen Mikko kaupungilta, oisinko saanu lainata sua hetkeksi, Salmi alkaa pysäytellä ohikulkevia.
Ei kerkeä nyt, joku toteaa ja tiivistää askeleitaan.