Sil­ta­työ­maa hi­das­taa lii­ken­net­tä Poh­jan­tiel­lä lähes kahden vuoden ajan – jär­jes­te­lyn en­sim­mäi­si­nä päivinä odo­tet­ta­vis­sa ruuhkaa

Rakennustöiden ajan on käytössä kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin. Nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa.

Liikenne siirretään perjantain vastaisena yönä alajuoksun puoleiselle sillalle, joka on kuvassa vasemmalla. Liikenne hidastui ja sumppuuntui torstaina Pohjantiellä, kun siltatyömaan kohdalle oli tullut 50 kilometrin nopeusrajoitus. Sumppu on odotettavissa taas perjantaiaamuna työmatkaliikenteen ollessa huipussaan.
Liikenne siirretään perjantain vastaisena yönä alajuoksun puoleiselle sillalle, joka on kuvassa vasemmalla.
Liikenne siirretään perjantain vastaisena yönä alajuoksun puoleiselle sillalle, joka on kuvassa vasemmalla.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Pohjantien siltaremontti aiheutti torstaina aamulla ja iltapäivällä moottoritielle pitkiä jonoja, kun liikennettä alettiin siirtää länsipuolen sillalle siltaremontin takia.

Perjantaiaamuna on odotettavissa liikenteen taas sumppuuntuvan, kun loputkin liikenteestä on siirtynyt alajuoksun puoleiselle sillalle.

Liikenteen siirtämiseen liittyvät muutostyöt tehdään yöaikaan.

Rakennustöiden ajan on käytössä kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin. Nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa.

Vanhat sillat puretaan ja uudet sillat rakennetaan paikalla entisten tilalle. Itäistä siltaa aletaan purkaa ensi viikolla ja uusi silta valmistuu kesällä 2020. Sen jälkeen liikenne siirtyy uudelle puoliskolle, ja samalla alkavat läntisen puoliskon purkutyöt.

Kumpikin silta on käyttövalmiina kesällä 2021.

Autoilijoiden on tarpeen hillitä vauhtiaan sillan kohdalla hyvissä ajoin nopeusrajoitusten mukaan.

Liikenne hidastui ja sumppuuntui torstaina Pohjantiellä, kun siltatyömaan kohdalle oli tullut 50 kilometrin nopeusrajoitus. Sumppu on odotettavissa taas perjantaiaamuna työmatkaliikenteen ollessa huipussaan.
Liikenne hidastui ja sumppuuntui torstaina Pohjantiellä, kun siltatyömaan kohdalle oli tullut 50 kilometrin nopeusrajoitus. Sumppu on odotettavissa taas perjantaiaamuna työmatkaliikenteen ollessa huipussaan.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä sanoo, että muutosten jälkeen menee aina muutama päivä, että liikenne löytää rytminsä.

– Liikenne käytännössä ruuhkautuu työmatkaliikenteen aikaan niissä kohdissa, missä rampeilta liitytään moottoritielle. Toki tämä on nyt helpompi tilanne aikaisempaan Hintantien risteyssillan uusimiseen nähden, koska tuossa on loivemmat kaarteet ja pystytään pitämään 50 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus. Mutta ruuhkaa se aiheuttaa näin ensimmäisinä päivinä jonkin verran.

Moottoritieohjeistuksen mukaisesti alennetut nopeusrajoitukset alkavat Päkkilän mukaan kohtuullisen kaukaa.

Autoilijat joutuvat nyt vajaan kahden vuoden ajaksi oppimaan ja tottumaan 50 kilometrin rajoitukseen sillan kohdalla. Periaate rajoituksissa on sama kuin reilu vuosi sitten, kun Hintantien risteyssiltaa tehtiin.

Muut Oulun kohdan urakat valmistuvat moottoritiellä tänä syksynä.

Siltahankkeen urakoitsijan Kreate Oy:n työpäällikkö Ville Tiiro neuvoo autoilijoita etsimään myös vaihtoehtoisia reittejä ruuhka-aikoina.

– Kyllähän työmaa haittaa liikennettä. Mutta täytyy vaan ajatella, että se parantaa tulevaisuutta tuolla kohdalla, hän toteaa.