Nyt on vain Martti
Siikajoen Karinkannassa asuva Martti Eskola,58, muistelee lämmöllä koiraystäväänsä Pepeä, joka kuoli kolme vuotta sitten. Tänä itsenäisyyspäivänä Martin ja Pepen kuva on nähtävillä Linnan juhlien valokuvanäyttelyssä. Kuva otettiin samalla sängyllä, jossa Martti istuu nyt yksin.
Siikajoki
Sateiden pehmentämältä soratieltä koukkaamme pihatielle, joka johtaa Martti Eskolan perheen talolle Siikajoen Karinkannassa. Eskola odottelee pihalla, sisällä haukkuu koira.
– Otan koiran ulos ja päästän teidät sisälle. Muuten emme saa siltä hetken rauhaa, Martti Eskola naurahtaa.
Koira on kuulunut tähän perheeseen aina. Uusin tulokas, Taavetti, on haukkunut tulijat ja menijät kolmen vuoden ajan.