Ruoan verk­ko­kau­pan kasvu ei ole jää­mäs­sä vain hetken huu­mak­si

Päivittäistavarakaupan suuret toimijat uskovat pysyvään muutokseen.

Helsinki
Ruoan verkkokauppa otti suuren harppauksen, joka näkyy suomalaisten ostotottumuksissa jatkossakin. Kuvituskuva.
Ruoan verkkokauppa otti suuren harppauksen, joka näkyy suomalaisten ostotottumuksissa jatkossakin. Kuvituskuva.
Kuva: Vesa Joensuu

Koronaviruskevät vaikutti mittavasti suomalaiseen kaupankäyntiin. Kun rajoitustoimet iskivät, siirtyivät kansalaiset selkeämmin verkkokauppojen asiakkaiksi.

Verkkokaupoille on jäämässä keväästä monenlaista oppia ja lopputuloksia. Selkein voittaja on kuitenkin selvillä. Ruoan verkkokauppa otti suuren harppauksen, joka näkyy suomalaisten ostotottumuksissa jatkossakin.

Analyysiyhtiö Nielsen arvioi ruoan verkkokaupan markkinaosuuden olevan 0,6 prosenttia viime vuonna. Koronakevät on muuttanut tilannetta pysyvästi, päivittäistavarakaupan suuret toimijat arvioivat.

Sekä Kesko että S-ryhmä arvioivat STT:lle, että ruoan verkkokauppa tulee jäämään selkeästi korkeammalle tasolle kuin ennen koronakevättä. Molemmilla on uskoa myös kaupan kasvuun kesän aikana ja sen jälkeen.

Tavoitteita ylitetty

Molemmat ruoan verkkokauppatoimijat ovat rikkoneet tavoitteitaan kevään aikana.

Kesko on avannut maaliskuun lopusta heinäkuun alkuun ulottuvalla välillä 200 uutta ruoan verkkokauppaa. Verkkokauppojen määrä miltei kaksikertaistui muutamassa kuukaudessa. Nyt niitä on 451.

Myös S-ryhmällä ruoan verkkokauppaa tarjoavien pisteiden määrä on kasvanut uusiin kaupunkeihin. Verkoston koko on jo nyt kasvanyt yli vuositavoitteensa, mikä oli alun perin noin 70 myymälää vuoden loppuun mennessä.

– Uskon, että kun arki pyörähtää käyntiin lomien jälkeen käytiin, niin kiire ja vapaa-ajan tarve aktivoivat taas asiakkaita tilaamaan ruokaa verkkokaupasta, SOK:n digitaalisten palveluiden päällikkö Matti Torniainen arvioi.

– Näemme korkeammasta myynnin tasosta viitteitä jo kesäkuun kehityksessä, sillä vaikka olemme tulleet jo kevään huippuviikoista alas, oli sen kuun myynti viisinkertaista viime vuoteen verrattuna. Uskomme, että tästä on tullut useille ihmisille pysyvä asiointitapa, sanoo puolestaan Keskon chief digital officer Anni Ronkainen.

Kainoutta kertoa

Verkkokauppa-asiantuntija Leevi Parsama muistuttaa kuitenkin, että ruoan verkkokauppa on kovin erilaista kuin muu verkkokauppa.

– Ruokakasseja myydään kuitenkin vain sellaisen muutaman kymmenen kilometrin sisälle. Pelkästä ruoan verkkokaupasta keskusteleminen ei kerro verkkokaupasta kaikkea, Parsama sanoo

Tilanne on myös poikkeusajan myrskyissä pärjänneille yrityksille eräällä tavalla haastava. Monet verkkokauppiaat eivät välttämättä uskalla sanoa sitä, että heillä meni hyvin rajoitusten aikana.

– Se puolestaan johtuu koko tilanteen kuvasta: Suomessa oli samaan aikaan yrityksiä, jotka ovat ja ovat olleet suuressa pulassa tai niiden toiminta jopa vaakalaudalla. Monia kauppiaita vaivaa tässä tilanteessa kainous kertoa mahdollisista onnistumisistaan, Parsama pohtii.

Koko digitaalisen kaupan saralla Parsama näkee tapahtuneen selkeää kehitystä. Hän muistuttaa, että pakkotilanne on usein paras mahdollinen motivaatiotekijä.

– Yleisesti ottaen kuitenkin verkkokaupat ovat kasvaneet kymmeniä prosentteja ja osa jopa satoja. Eräs arvostettu suomalainen brändi, jolla on pari-kolmekymmentä omaa myymälää ja iso jälleenmyyjäverkosto, kertoi verkkokauppansa myyneen toukokuussa yksinään enemmän kuin kaikki heidän myymälänsä ja verkkokauppansa yhdessä vuosi sitten. Tuollainen antaa kuvaa volyymeista.