Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Runo lu­ki­jal­ta: Suo­mus­sal­mi

Täällä ei pauhaa, täällä saan rauhan, täällä luonnosta nauttia voin.

Suomussalmi helmi Kainuun, sinun helmaasi ainiaaksi jään.

Suomussalmi helmi Kainuun tänne aina mä ikävöin.


Ihmiset herttaiset, Yrjöt ja Selmat, Oivat ja Hilmatkin,

muistoissain he ain kulkevat pystyssä päin.

Missäpä meillä parempi ois, kuin rakkaassa Kainuun maas.


Vesitorni ja piippu, vesistöt ja kankaat nää.

On Ruottunen, Kianta ja Hossa sekä niemi Kaunis tuo,

ne mielen valoisaksi saa.

Ja rimmet sekä lammet nuo, luonnon värejä heijastaen,

ne kauniina muistoihin jää?


Kädentaitajain jäljet tääl näkyvät ain, monet taitajat, mummot ja vaarit

sekä lapset ja nuoret, taitajat pitäjäin, meidät Suomussalmeen yhdistää.


Täällä ei pauhaa, täällä saan rauhan, täällä luonnosta nauttia voin.

Suomussalmi helmi Kainuun, sinun helmaasi ainiaaks jään.

Suomussalmi helmi Kainuun tänne aina mä ikävöin.

Jouko Huhta

Suomussalmi, Kaljuskylä