Sijainti: 51°58,49 P 03°59,02 I, Tuuli: NW 8m/s, 15° C, Pilvistä
Ajoimme koko eilisen päivän ja illan kovassa sivutuulessa. Taas kerran mikään ei pysynyt paikallaan ja hytit on kuin hävityksen jäljiltä. Ruoan laittamisesta ei ole voinut haaveillakaan. Iso 5 kg:n sillipurkki oli levinnyt keskelle keittiön lattiaa, joten voitte kuvitella miltä siellä tuoksuu. Peetu-parkakin on ollut merisairaana ja oksennellut.
Mutta ei tässä kaikki. Puolenyön aikaan lähestyimme Rotterdamia ja päätimme hakea sieltä suojaa. Satamaa lähestyttäessä vähesimme kierroksia, jolloin pääkone sammui eikä enää käynnistynyt. Sitten sammui apukone ja laiva meni pimeäksi. Ajelehdimme 1 solmun nopeudella mailin päässä olevaa rantaa kohti.
Jouduimme laskemaan ankkurin, jolloin sentään ajattelimme saavamme olla keula tuuleen päin. Mutta ei, eipä tietenkään! Koska vuorovesivirta oli tuulta voimakkaampi se piti Alpon edelleen sivutuulessa ja keikkuminen korkeassa aallokossa oli sen mukaista.
Moottoristoppi johtui polttoainesäiliöön kertyneestä kondenssivedestä. Asia on nyt saatu kuntoon, mutta odottelemme vielä sään parantumista ennen ankkurin nostoa.
Toinen tietokone on pimeänä, joten näitä päivityksiä voi laittaa enää rajoitetusti. Tämän ajotietokoneen, jolla tätä nyt kirjoitan, sain verkkoon tunnin pakertamisen jälkeen nyt aamulla, ja näin saimme myös uusimmat säätiedot.
Nostamme ankkurin näillä näkymin iltapäivällä ja päätämme jatkammeko matkaa vai käymmekö Rotterdamin Europortin satamassa. Rauhallinen kunnon uni ei tekisi nyt pahaa.
Tällaista tämä toisinaan on, mutta olisihan se kiva joskus hyvässäkin kelissä ajella. Mieliala on kuitenkin kaikilla rauhallinen ja työteliäs, joten hinaaja jatkaa kulkuaan. Pysykää kanavalla, mekin yritämme!