Mainos: Anna lah­jak­si pai­kal­li­sym­mär­rys­tä. Tutustu Kalevan joulun ti­laus­tar­jouk­siin klik­kaa­mal­la tästä.

Tilaajille

Pu­hee­nai­he: Pär­jää­kö poh­joi­ses­sa kit­ka­ren­kail­la?

"Jos kitkarenkaiden osuutta liikenteessä halutaan kasvattaa, vaatii se tienpidolta selkeää tasaisuuden ja liukkaudentorjunnan tason nostoa."

Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Helsingin talviliikenteessä kitkarenkaiden käyttöä halutaan lisätä huomattavasti, sillä ne aiheuttavat nastarenkaita vähemmän katupölyä, melua ja tien kulumista. Myös polttoainetta kuluu vähemmän.
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Helsingin talviliikenteessä kitkarenkaiden käyttöä halutaan lisätä huomattavasti, sillä ne aiheuttavat nastarenkaita vähemmän katupölyä, melua ja tien kulumista. Myös polttoainetta kuluu vähemmän.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen/Arkisto

Kitkarenkaiden osuus Helsingin talviliikenteessä halutaan nostaa 30 prosentista 70 prosenttiin kymmenessä vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Kitkarenkaat nastarenkaiden sijasta vähentävät katupölyä, melua ja polttoaineen kulutusta. Kitkat myös kuluttavat tien päällystettä vähemmän kuin nastat.

Pitäisikö talvirenkaat vaihtaa pohjoisessakin nastarenkaista kitkarenkaisiin? Sopivatko kitkat pohjoisen olosuhteisiin?