Pääkirjoitus: Suomen side Ruot­siin vah­vem­pi ja ta­sa-ar­voi­sem­pi kuin yli 200 vuo­teen, on jo aika unohtaa komp­lek­sit

Suurpetokeskus: Tuore tar­kas­tus kertoo useista puut­teis­ta Kuu­sa­mon suur­pe­to­kes­kuk­ses­sa

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Pääkirjoitus

Pol­ku­pyö­räi­li­jöi­den Oulu muuttuu säh­kö­pot­ku­lau­tai­li­joi­den Ouluksi - kau­pun­kiin tulee valtava määrä uusia vuok­rat­ta­via lait­tei­ta

Vuokrattavien sähköpotkulautojen määrä moninkertaistuu viime kesästä Oulussa. Onnettomuusriskien kasvu pitää ottaa tosissaan ja puuttua ongelmiin heti kun niitä ilmenee.

Perinteinen pyöräilykaupunki Oulu on muuttumassa vauhdilla sähköpotkulautakaupungiksi.

Nyt oululaiset ja kaupungissa vierailevat voivat valita  käyttöönsä pirteänvärisen sähköpotkulaudan kolmen niitä vuokralle tarjoavan yrityksen valikoimasta.

Viime kesänä toimintansa Oulussa aloittaneen Limen potkulautojen lisäksi katukuvaan on tullut kulkuvälineitä saksalaiselta Tieriltä ja ruotsalaiselta Voilta.

Oulun kaduilla ensi kesänä rullaavien sähköpotkulautojen määrä on valtava. Viime vuonna Lime toi Ouluun 500 sähköpotkulautaa, ja tuskin määrä siitä ainakaan pienenee. Tier on kertonut varaavansa niitä jopa 1 800. Ruotsalaispotkulautojen määrä ei ole vielä tiedossa, mutta satoja niitäkin lienee tulossa.

Oulu saa tulevana kesänä käyttöönsä myös kaupunkipyörät, muita isompia kaupunkeja myöhemmin ja vuosien odotuksen jälkeen. Tier on luvannut tuoda kaupunkiin kesän mittaan myös 500 sähköavusteista polkupyörää. Sykkeli-kaupunkipyörillä ehdittiin ajaa Oulussa vain muutaman kuukauden ajan kesällä 2019. Nyt puute kaupunkipyöristä korjaantuu.

Limenvihreiden Limen sähköpotkulaudoille tulee tänä kesänä kilpailijoita kahden muun yrityksen tarjoamista laitteista.
Limenvihreiden Limen sähköpotkulaudoille tulee tänä kesänä kilpailijoita kahden muun yrityksen tarjoamista laitteista.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Pyöräilykaupunki-Oulun asukkaat osaavat käyttää polkupyöriä Viime kesä osoitti, että sähköpotkulautojen kanssa toimimisessa oppimista vielä on.

Kevyen liikenteen väyliä käyttävät oululaiset ärsyyntyivät kulkureiteille jätetyistä potkulaudoista, vaikka niitä vuosi sitten oli käytössä vain 500. Tulevana kesänä määrä on moninkertainen ja vaarana on, että riesa huonosti pysäköidyistä laitteista uhkaa kasvaa samassa suhteessa määrän kasvun kanssa.

Liikenneväylille jätetyt potkulaudat hidastavat liikkumista, mutta ne ovat myös turvallisuusriski. Kaikkien potkulautoja käyttävien pitää se muistaa. Mutta he jos he eivät muista, pitää lautoja vuokraavien yritysten kantaa vastuunsa ja ottaa pysäköintiä ohjaavat keinot käyttöön.

Viime kesänä Suomessa sattui satoja sähköpotkulautaonnettomuuksia . Eniten niitä oli pääkaupunkiseudulla, mutta ei Oulukaan niiltä kokonaan säästynyt. Tosin Oulussa sesonkikin alkoi vasta keskellä kesää.

Sähköpotkulautaonnettomuudet sattuvat useimmin humalaisille kuskeille viikonloppuisin ja yöaikaan. Tyypillisesti onnettomuus aiheuttaa päävamman, toki muitakin murtumia on hoidettu usein.  Sähköpotkulaudoilla ajettiin myös kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

Helsingissä toimivat yritykset asettivat viime kesänä vuokraamilleen sähköpotkulaudoille yöaikaan voimassa olleita nopeusrajoituksia. Viime kesän kokemusten mukaan niitä on syytä asettaa tulevanakin kesänä ja muuallakin kuin Helsingissä.

Helsingin Sanomat (6.5.) kysyi suomalaisten näkemyksiä promillerajoista sähköpotkulautailijoille ja polkupyöräilijöille.

Ymmärrys humalassa ajelemisen riskeistä näyttää kasvaneen, sillä jopa 86 prosenttia runsaasta tuhannesta vastaajasta pitää sähköpotkulautailijoiden promillerajaa tarpeellisena.

63 prosenttia vastaajista olisi valmis asttamaan promillerajan myös polkupyörällä ajaville.

Kansalaisten mielipide promillerajoista on niin selvä, että päättäjien on syytä ryhtyä toimiin niiden saamiseksi lakiin.