Poh­joi­sen kaup­pa­ka­ma­rit: Rau­ta­tie­lii­ken­teen ke­hit­tä­mi­nen on kesken Poh­jois-Suo­men nä­kö­kul­mas­ta

Lapin ja Oulun kauppakamarit ovat huolissaan siitä, että Pohjois-Suomi on jäämässä rautatien kehittämissuunnitelmissa sivuraiteille.

-
Kuva: Moilanen Jukka-Pekka

Lapin ja Oulun kauppakamarit ovat huolissaan siitä, että Pohjois-Suomi on jäämässä rautatien kehittämissuunnitelmissa sivuraiteille. 

Ensimmäisenä toimenpiteenä Oulun kauppakamari ja Lapin kauppakamari esittävät Liikenne- ja viestintäministeriön ja Valtiovarainministeriön järjestävän suunnittelurahoituksen Väylävirastolle pohjoisen ratahankkeiden suunnittelun käynnistämiseksi.

Pohjoisen kauppakamarien mukaan Ylivieskan ja Oulun välisen radan kehittäminen kaksoisraiteeksi pitäisi olla prioriteettilistan kärjessä yhdessä Laurilan ja Tornion välisen rataosuuden sähköistämisen kanssa. 

Kauppakamarien mukaan pohjoisen raideliikenteen kehittämiselle lisäävät painetta muun muassa alueen suurhankkeet metsä- ja kaivannaisteollisuudessa. Myös matkailun vahva kasvu lisää painetta raideliikenteen kehittämiseen.

– Pohjois-Suomen osalta kehitystyö on polkenut pitkään paikallaan. Onko Suomi-radan kehittäminen pohjoiseen saakka hallituksen suunnittelussa? Hukkuvatko pohjoisen kehittämiskohteet etelän kasvukolmion ’hankeaaltoon’ ja kehittäminen yltää Suomi-radan osalta vain Tampereen ratapihalle, Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen kysyy. 

Kauppakamarien mukaan pohjoisen ratayhteyksien kehittämisessä on kysymys ennen kaikkea nopeudesta sekä sujuvuudesta, eikä nopeuden nosto ole mahdollista Oulun ja Seinäjoen välillä ilman kaksoisraidetta. 

– Pohjoisen kauppakamarien mukaan Pohjois-Suomen näkökulmasta Suomi-radan kehittäminen on kesken ja elinkeinoelämän investoinnit, tavaraliikenne, matkailun kasvu ja kasvussa oleva henkilöliikenne edellyttävät työn loppuun viemistä, Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki sanoo.