Kor­jaus­vel­ka näkyy ja tuntuu

Suomen tieverkon korjaamiseen käytettiin vuoden 2020 aikana ennätyksellisen paljon rahaa, mutta korjausvelka kasvaa vuodesta toiseen. Ylikiimingin Aittokyläntiellä ja muilla 1970–1980-luvuilla päällystetyillä teillä, joilla on myös elinkeinotoimintaa, tilanne on erityisen vaikea.

Suomen tieverkon korjaamiseen käytettiin vuoden 2020 aikana ennätyksellisen paljon rahaa, mutta korjausvelka kasvaa vuodesta toiseen. Ylikiimingin Aittokyläntiellä ja muilla 1970–1980-luvuilla päällystetyillä teillä, joilla on myös elinkeinotoimintaa, tilanne on erityisen vaikea.

Tilaajille
Tilaajille

Maantieverkkoa parannettiin vuoden 2020 laajasti. Pohjois-Suomen ely-keskuksen toimialueella Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa tiepäällysteitä uusittiin ennätykselliset 500 kilometriä.

Samoihin lukemiin ei päästä kuluvan vuoden aikana. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan tänä vuonna uudelleen päällystetään noin 300 kilometriä maantietä, josta noin 200 kilometriä tehdään Pohjois-Pohjanmaalla, kertoo liikennejohtaja Timo Mäkikyrö. Pohjois-Pohjanmaalla toteutetaan myös lukuisia siltojen uusimisia.

– Näistä merkittävimpiin kuuluu Jylhärannan silta Nelostiellä Siikalatvalla. Yksittäisenä kohteena se on parin miljoonan euron hanke, Mäkikyrö kertoo.

Tierahoitusta on varattu kuluvalle vuodelle noin 83 miljoonaa euroa, josta kunnossapitotöihin käytetään arviolta 40 miljoonaa. Siltoihin käytettävä osuus on noin 10 miljoonaa euroa, joka pitää sisällään huonokuntoisten siltojen uusimisia sekä perus- ja vauriokorjauksia.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.