Poikkeuksellisesti internetissä järjestetty Pumpeligaala palkitsi lauantai-iltana vuoden parhaita kotimaisia videoita.
Gaalassa jaetun Oulun Musiikkivideofestivaalin vuosittaisen pääpalkinnon, kotimaisen kilpailun voittajalle luovutetun Kultapumpelin sai Juho R.A. Lähdesmäki Pariisin Kevät -yhtyeelle ohjaamastaan Onks se rakkautta -videosta.
”Runsas video, joka ei vanhene useammallakaan katsomiskerralla. Jokainen paluu videon äärelle tarjoaa uusia tarinoita ja uusia tulkintoja. Banaaliin näkymään on onnistuttu saamaan aimo annos ihanaa maagista realismia ja kauneutta. Tuleva klassikko”, kuuluivat Kultapumpelin perustelut.
Voittajan valitsi 90 finalistin joukosta asiantuntijaraati, johon kuuluivat ohjaaja Teemu Niukkanen, äänisuunnittelija, muusikko ja musiikkivideo-ohjaaja Arttu Hokkanen sekä ohjaaja ja DJ Malin Nyqvist.
Yleisöäänillä ratkaistun Kansanpumpelin voiton vei Rauli Ylitalo Turmion Kätilöille ohjaamallaan Naitu-videolla. Yleisöäänestyksessä annettiin 2 100 ääntä. Kansanpumpelista kisasivat kaikki kilpailuun lähetetyt 321 videota.
Lupaavan uuden tekijän palkinnon, Teinipumpelin, vastaanotti Anniina Joensalo Kuopuksen Sun kämppään katoon -videosta. Linssipumpelin parhaasta kuvauksesta sai Sami Rehmonen Artemin Värit-videolla.
Parhaan leikkauksen Postpumpelin vastaanotti Ros Red eli Pasi Viitanen Kyynel ft. Piän mega tuuttizin Äiti-videosta.
Musiikin edistämissäätiö jakoi 1000 euron arvoisen Musiikkivideon edistämispalkinnon Jean-Noël Mustoselle.