Rikostutkinta: Poh­jois­suo­ma­lais­ta mar­ja­yri­tys­tä epäil­lään ih­mis­kau­pas­ta

Analyysi: Putin ottaa sel­kään­sä monella so­ta­rin­ta­mal­la

Luitko jo tämän: Lyly Rajalan rus­ka­ret­kien suosio pysyy vuo­des­ta toi­seen, nyt selviää miksi

Pal­ta­mos­sa koh­ta­lo­kas ta­so­ris­tey­son­net­to­muus: Kaksi hen­ki­löä me­neh­tyi

Kainuun länsiosassa sijaitsevassa Paltamossa tapahtui perjantaina aamupäivällä kohtalokas raideliikenneonnettomuus. Onnettomuudessa menehtyi kaksi henkilöä.

Pelastuslaitos kertoo tiedotteessaan, että juna ja henkilöauto olivat törmänneet tasoristeyksessä.

Onnettomuuspaikka oli niin sanotussa Lepikon tasoristeyksessä. Tasoristeys sijaitsee Oulun ja Kontiomäen välisellä rataosuudella noin neljän kilometrin päässä Paltamon kuntakeskuksesta. Tasoristeyksen yli kulkee yksityinen Koikerolahdentie, joka liittyy risteyksen jälkeen Ouluntielle eli valtatielle 22.

Juna korvattiin linja-autoilla

Onnettomuudessa ollut intercityjuna 711 oli matkalla Kuopiosta Rovaniemelle. Juna päädyttiin korvaamaan kahdella Paltamon asemalta lähtevällä linja-autolla.

Alun perin tarkoitus oli vaihtaa junaan uusi veturi onnettomuuden jälkeen.

– Juna siirrettiin Paltamon asemalle kello 13. Siirron aikana junasta paljastui uusia vaurioita, eikä junalla pystynyt enää jatkamaan, kertoi Merja Tuunanen VR:n viestinnästä.

Junan matkustajat joutuivat odottamaan jatkoyhteyksiä junassa lopulta noin viiden tunnin ajan.

Tasoristeys poistumassa ensi vuonna käytöstä

Lepikon tasoristeyksessä ei ole turvalaitetta, eli se on niin sanottu vartioimaton tasoristeys. Paikalla on tienkäyttäjiä varten ainoastaan stop-merkit. Väyläviraston tietojen mukaan paikalla ei ole sattunut onnettomuuksia 2000-luvulla.

Tasoristeys on poistumassa ensi vuoden aikana kokonaan pois käytöstä, liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Koistinen Väylävirastosta sanoi.

– Lepikon tasoristeys on Väyläviraston tasoristeysten poisto- ja parantamishankkeen listoilla. Vuonna 2022 tasoristeys poistetaan käytöstä kiertotiejärjestelyillä.

Tasoristeys on sijoitettu viraston seitsemänportaisessa onnettomuusluokittelussa toiseksi ylimpään luokkaan. Mitä korkeampi luokitus tasoristeykselle on annettu, sitä riskialttiimmaksi paikka on arvioitu.

Lepikon tapauksessa radan nopeus ja risteyksen liikennemäärät on katsottu riskiä nostaviksi tekijöiksi.

– Siitä kulkee arviomme mukaan noin sata autoa vuorokaudessa, Koistinen totesi.

Päivitetty kello 12.38: Lisätty tieto, että poliisi aikoo tiedottaa myöhemmin lisää.

Päivitetty kello 13.00: Lisätty tietoja vaikutuksista junaliikenteeseen, tarkennettu tapahtumapaikkaa ja korjattu junan kulkusuunta. Jutussa sanottiin aluksi virheellisesti, että juna olisi ollut matkalla Oulusta kohti Kontiomäkeä.

Päivitetty kello 19.09: Lisätty tietoja tasoristeyksestä ja tieto siitä, että juna päädyttiin korvaamaan linja-autoilla.