Pal­kit­tu ou­lu­lai­nen mai­nos­ku­vaa­ja Onni Wiljami Kin­nu­nen liikkuu työs­sään fan­ta­sian ja mie­li­ku­vien maail­mas­sa

Oululaislähtöinen valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen, 38, palkittiin jälleen huhtikuun lopussa.

Mainosvalokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen on tarkka tekniikasta ja hän on profiloitunut tiettyyn tyyliin, jossa on fantasian piirteitä. ”Rehtiys on minulle tärkeää – haluan esimerkiksi kuviini tavallisia ihmisiä, jotka näyttävät aidoilta.”
Mainosvalokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen on tarkka tekniikasta ja hän on profiloitunut tiettyyn tyyliin, jossa on fantasian piirteitä. ”Rehtiys on minulle tärkeää – haluan esimerkiksi kuviini tavallisia ihmisiä, jotka näyttävät aidoilta.”
Kuva: Anna Pesonen-Smithe

Oululaislähtöinen valokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen, 38, palkittiin jälleen huhtikuun lopussa. Hän voitti tällä kertaa Commercial-sarjan uudessa suomalaisessa valokuvakilpailussa Finnish Photo Awardsissa ja tuli koko kisan toiseksi.

Kinnusen nykyisen elinkeinon mainoskuvaamisen lainalaisuudet saavat jotkut ihmiset kyselemään ”oikean” valokuvaamisen perään.

– Joskus asiakas tilaa talvella kesää ja kesällä talvea, ja työssä liikutaan fantasian sekä mielikuvien maailmassa. Toteutan nämä pyynnöt, Kinnunen sanoo.

Mainoskuvaus itsessään lähenee taiteen tekemistä. Kinnunen voi ensin luonnostella suunnitelmaa paperille, minkä jälkeen hän alkaa toteuttaa kokonaisuutta pala palalta.

– Hankin kuvattavan mallin lisäksi tälle vaatetuksen, muun rekvisiitan ja lavasteet. Käyn läpi omia arkistojani, jotka sisältävät kymmeniä tuhansia otoksia. Mietin uusia tarvittavia kuvauspaikkoja, Kinnunen luettelee.

Työtään varten hänen täytyy hallita muoto- ja muotikuvauksen, arkkitehtuurin, luonto-, esine- ja lehtikuvauksen paletti. Kuitenkin Kinnusen mukaan Suomessa kuvamanipulaatiota pidetään kuin syntinä ja kun käsitellyillä valokuvilla menestyy, eivät kaikki sitä hyväksy.

– Olen aiemmin tehnyt myös lehtikuvaa, mutta silloinkin useammalla salamalla valaisten. Vasta mainoskuvassa olen päässyt kunnolla pohtimaan, miten ratkaista tiukkoja haasteita, sillä tilaajilta tulee mitä mielikuvituksellisimpia toimeksiantoja. Siitä juuri nautin, Kinnunen perustelee mainoskuvan viehätystä.

Kinnusen luokse Ouluun studiolle lennetään pääkaupunkiseudulta säännöllisesti. Hän käy itse myös muissa pohjoismaissa työkeikoilla.  Isojen suomalaisyritysten lisäksi Kinnunen on toteuttanut myös Pelastusarmeijan kampanjan.

– Kuvalla vaikuttaminen on tärkeä aspekti, jota mielelläni hyödynnän enemmänkin eettisessä mielessä. Seuraava askel työrintamalla on edelleen kansainvälisemmille markkinoille siirtyminen, hän kertoo.

Onni Wiljami Kinnusen kuviin voi tutustua: https://www.onniwiljami.com/awards

Lue tämä juttu kokonaan ja muut Kalen! jutut näköislehdestä. Kale! on Kalevan letkeä lehti kaupunkilaiselle.