Poliisiväkivaltaa, rasismia ja syrjintää vastustavat mielenosoitukset ovat jatkuneet Yhdysvaltojen suurimmissa kaupungeissa on jo kymmenen päivää.
Samalla tasa-arvoista kohtelua vaativa tukiliikehdintä on levinnyt Eurooppaan. Oulussa järjestettiin mielenilmaus torstaina.
Toisin kuin Euroopassa mielenosoitukset ovat muuttuneet Yhdysvalloissa paikka paikoin ääriaineksen lietsomiksi mellakoiksi, liiketilojen ryöstelyksi ja ammuskeluksi.
Väkivaltaan kannustava toiminta on omiaan viemään huomion pois varsinaisesta asiasta, ihonväriin perustuvasta arkipäivän rotuerottelusta.