Mainos

Oulussa on isän­nöin­tiy­ri­tys, jolla on poik­keuk­sel­li­sen tyy­ty­väi­set asiak­kaat ja isän­nöit­si­jät, mutta vaikeus löytää uusia työn­te­ki­jöi­tä – ”Us­kom­me, että kun vä­li­täm­me työn­te­ki­jöis­täm­me, myös he jak­sa­vat huo­leh­tia asiak­kais­tam­me”

Isännöinti Vuorma hakee joukkoonsa isännöitsijöitä, jotka luottavat hyvään yhteistyöhön, jatkuvaan kehitykseen ja vapaa-ajan tärkeyteen.

-

Voisi sanoa, että Isännöinti Vuormalla on jokaisen yrityksen ihannetilanne: isännöintitoimisto on hoitanut asiansa niin hyvin, että uusia asiakkaita on jonoksi asti. Tilanne on kuitenkin kääntynyt ongelmalliseksi siksi, että kaikilla toimiston isännöitsijöillä on juuri nyt sopiva määrä taloyhtiöitä isännöitävänään ja uudet tekijät ovat kiven alla.

Siksi Isännöinti Vuorma Oy:n Jouni Vuorma haluaa kertoa, miksi heille kannattaa tulla töihin. Hän on aidosti ylpeä sekä työntekijöistään että toimiston toimintakulttuurista.

Sietää ollakin, sillä toimisto on julistettu viime vuonna vuoden isännöintiyritykseksi. Jouni Vuorma uskoo, että palkinnon ja toimivan tekemisen taustalla on koko yrityksen strategian kulmakivi: työntekijöistä välittäminen.

Inhimillisyys, yhteisöllisyys ja empatia ovat asioita, jotka kulkevat vahvasti mukana kaikessa tekemisessä.

”Meidän toiminnassamme on mukana aito välittäminen ja vastuunkanto. Uskomme, että kun me työnantajana pidämme huolta ja välitämme työntekijöistämme ja heillä on hyvä olla, myös he jaksavat huolehtia paremmin asiakkaistamme”, Vuorma miettii.

Työntekijöihin panostaminen näkyykin isännöintitoimiston asiakkaiden antamassa palautteessa: Isännöinti Vuorman asiakastyytyväisyyskyselyn suositteluindeksi (NPS) oli viime vuonna 65, kun se valtakunnan tasolla oli 12.

”Mutta ei tässä passaa ylpistyä – enemmänkin hyvät tulokset asettavat vain lisää painetta pysyä maineensa mittaisena. Uskomme, että jokapäiväisellä välittämisellä, suunnitelmallisuudella ja avoimella vuorovaikutuksella pääsee pitkälle.”

Video: Isännöinti Vuorma

Harvinaisen tyytyväiset työntekijät

Isännöinti Vuormalla on töissä sekä pitkän linjan isännöitsijöitä että vielä uransa alkuvaiheessa olevia tekijöitä. Vuonna 1999 perustetussa toimistossa työskentelee tällä hetkellä 15 työntekijää. Toimistossa on alaan verraten töissä paljon myös nuoria isännöitsijöitä.

Työntekijöiden pysyvyys toimistossa on harvinaisen hyvällä tolalla, sillä kaikki taloon astelleet isännöitsijät ovat jääneet taloon – yhtä lukuunottamatta.

”Yli 20 vuoden aikana tasan yksi isännöitsijämme on jäänyt pois toiminnasta – hän jäi eläkkeelle”, Vuorma naurahtaa.

Jouni Vuorma on kysynyt työntekijöiltään suoraan, miksi he eivät ole halunneet vaihtaa toimistoa ja mitkä asiat he nostaisivat yrityksen suurimmiksi vahvuuksiksi. Syitä oli monia: mielekäs työ, aivan paras työporukka, välittävä esimiestyö, kohtuullinen työmäärä, hyvät koulutusmahdollisuudet ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön ja kehittää toimintamalleja.

”Meille on tärkeää, että työntekijöidemme ajatuksia ihan oikeasti kuunnellaan. Kyselemme työntekijöiltämme usein, mitä oikeasti kuuluu ja missä mennään, ja toivomme, että heillä on myös matala kynnys kertoa meille esimiehille mahdollisista epäkohdista ja ongelmista”, Vuorma sanoo.

-

Isännöitsijät ovat usein työssään ylikuormittuneita

Isännöintiala on mullistunut viimeisen parin vuoden aikana ja ottanut melkoisen harppauksen kohti sähköistä asiointia. Taloyhtiöihin tuli koronan myötä ryminällä mahdollisuus esimerkiksi etäkokouksiin.

Etäyhteydet toivat alkuun lisätöitä isännöitsijöille, mutta nykyään ne ovat helpottaneet työskentelyä, kun työpäivät eivät enää veny pitkälle iltaan. Kokoukset voidaan aloittaa aikaisemmin, kun ihmiset pystyvät osallistumaan niihin heti työpäivän päätteeksi etänä kotoaan.

Jouni Vuorma on iloinen, että isännöitsijät ovat saaneet etäyhteyksistä helpotusta työntekoon. Hän tietää, että isännöintialalla paineet voivat helposti kasvaa suuriksi ja työkuorma on usein kohtuuton.

”Työn paine saattaa kasvaa niin kovaksi, että isännöitsijät eivät pysty tekemään työtään niin hyvin kuin haluaisivat. Tällaisen tilanteen estämiseksi olemme halunneet tehdä töitä jo toimintamme alusta alkaen. Me haluamme, että jokaisella isännöitsijällämme on aikaa tehdä työnsä rauhassa ja hyvin”, Vuorma sanoo.

”Meillä myös pidetään huoli, että työ ja vapaa-aika pysyvät erillään. Työ ei saa missään nimessä viedä kaikkia mehuja eikä se saa olla liian kuormittavaa.”

Isännöinti Vuorman isännöitsijöillä on kullakin noin 15–20 taloyhtiötä isännöitävänään. Se on huomattavasti vähemmän kuin monessa muussa toimistossa.

Kohdemäärää arvioidaan aina isännöitsijän kantokyvyn ja taloyhtiöiden työllistävyyden mukaan. Jos kaikissa isännöitsijän taloyhtiöissä on isoja hankkeita menossa, kymmenenkin taloyhtiötä voi olla liikaa.

”Me olemme panostaneet työn selkeyttämiseen. Meillä on valmiit prosessit ja mallit, jotka helpottavat työtä ja tuovat siihen mielekkyyttä. Myös perehdytyksemme on saanut kiitosta: työt aloitetaan rauhallisin askelin eikä kenellekään tungeta suoraan täyttä määrää kohteita.”

-

Hyvä ilmapiiri rakentuu pienistä arjen hetkistä

Isännöinti Vuorman toimistossa aloitetaan jokainen aamu yhteisellä aamupalalla ja työviikko päätetään perjantaisin jätskikahveihin. Ne kuulostavat pieniltä asioilta, mutta niillä on suuri vaikutus toimiston yhteishenkeen ja työntekijöiden väliseen vuorovaikutukseen.

”Olemme halunneet panostaa työntekijöidemme hyvinvointiin. Maksamme liikuntabonusta liikkumisesta, olemme hommanneet läskipyöriä työntekijöiden vapaaseen käyttöön, tarjoamme laajan työterveyshuollon sekä hieronnat."

On siis melko ihme, ettei Isännöinti Vuorman ovella ole uusien asiakkaiden lisäksi jo jonoa myös uusista isännöitsijöistä.

Mutta minkälaisia isännöitsijöitä näin huippuun työporukkaan sitten haetaan?

”Me etsimme ihan tavallisia tyyppejä, jotka haluavat olla mukana kehittämässä toimialaa yhä parempaan suuntaan. Meidän toimistossamme on siihen erinomaiset edellytykset: tiedostamme alan ongelmat, toimimme rohkeasti niiden välttämiseksi, emme pelkää muutoksia ja otamme ilolla vastaan kaikki kehitysehdotukset, joilla voimme tehdä isännöitsijöiden työstä vieläkin sujuvampaa”, Vuorma kiteyttää.

Kiinnostuitko? Katso lisää osoitteesta www.isannointivuorma.fi/meille-toihin/.

Ota yhteyttä:

Jouni Vuorma, henkilöstö- ja talousjohtaja
Isännöinti Vuorma Oy
044 721 3001
jouni.vuorma@isannointivuorma.fi