Mainos

Oulun yrit­tä­jien Tuttu Yrit­tä­jä -p­ro­jek­ti tarjoaa pai­kal­li­sil­le yrit­tä­jil­le kanavan ver­kos­toi­tua ja ke­hit­tää omaa toi­min­taan­sa

Oulun Yrittäjien puheenjohtaja Risto Huovinen ja varapuheenjohtaja Auli Lukkarila uskovat, että Tuttu Yrittäjä -projektin kautta paikalliset yritykset pääsevät verkostoitumaan ja kehittämään omaa yritystoimintaansa.

Oulun Yrittäjien varapuheenjohtaja Auli Lukkarila kertoo, että Tuttu Yrittäjä -projektin tarkoituksena on muun muassa hyödyntää paikallista osaamista kaikin mahdollisin tavoin.
Oulun Yrittäjien varapuheenjohtaja Auli Lukkarila kertoo, että Tuttu Yrittäjä -projektin tarkoituksena on muun muassa hyödyntää paikallista osaamista kaikin mahdollisin tavoin.
Kuva: Ester van Dam

Oulun Yrittäjät aloitti vuosi sitten Tuttu Yrittäjä -projektin, jonka tarkoituksena on saada paikallisia yrityksiä verkostoitumaan keskenään sekä kuluttajia ostamaan paikallisten yrittäjien tuotteita ja palveluita.

”Tarkoituksena on tehdä paikallisia yrittäjiä tunnetuiksi”, sanoo Oulun Yrittäjien varapuheenjohtaja Auli Lukkarila.

Oulun Yrittäjien puheenjohtaja Risto Huovinen kertoo, että projekti alkoi virallisesti tämän vuoden alussa, kun projektissa aloitti palvelupäällikkö.

”BusinessOulu on hankkeen suurin tukija. Se hallinnoi hanketta yhdessä meidän yrittäjäyhdistyksen kanssa”, Huovinen ja Lukkarila sanovat.

Projektin johtoryhmään on kutsuttu edustajat BusinessOulusta, Oulun Liikekeskuksesta, Oulun Seudun Yrittäjänaisista ja Visit Oulusta. Johtoryhmä ohjaa yrittäjäyhteisön toimintaa.

Johtoryhmä hyväksyy kuukausittain yrityksiä mukaan hakemusten perusteella. Yrittäjät saavat sertifikaatin, josta kuluttajat tunnistavat paikallisen yrittäjän.

Oulun Yrittäjien puheenjohtajan Risto Huovisen mukaan viime aikoina on ollut selvästi nähtävillä, että ihmiset haluavat ostaa paikallisten yrittäjien tuotteita ja suosivat kotimaista.
Oulun Yrittäjien puheenjohtajan Risto Huovisen mukaan viime aikoina on ollut selvästi nähtävillä, että ihmiset haluavat ostaa paikallisten yrittäjien tuotteita ja suosivat kotimaista.
Kuva: Ester van Dam

Kaikki mukaan toimialasta riippumatta

Ensimmäisen vuoden aikana on tarkoitus saada mukaan 300 yritystä ja seuraavana vuonna tuplata määrä. ”Mukaan voivat tulla kaikki yrittäjät toimialasta riippumatta. Palvelua räätälöidään toimivaksi niin b2b- kuin b2c-yrittäjille”, Huovinen korostaa.

Hankkeen verkkosivut avautuvat kevään kuluessa. Yritykset voivat hakea jäsenyyttä siellä olevalla lomakkeella. Tärkeimpänä kriteerinä on se, että yrityksen omistuspohja on 50 prosenttisesti paikallinen, toiminta vakiintunutta ja yritystoiminta tapahtuu Oulun alueella.

Palvelupäällikö Minna Haapaniemi suunnittelee palvelukonseptia, ottaa yhteyttä yrityksiin ja vastaa yrittäjäyhteisön markkinoinnista. Alueen yrityksille on lähetetty kysely yritysten palvelutarpeiden ja mielipiteiden kartoittamiseksi. ”Projektissa on jo suunniteltu yhteistä markkinointi- ja mainonta-alustaa, yhteisiä tapahtumia, verkostoitumista ja koulutuksia”, Lukkarila kertoo.

Tarkoituksena on, että kaikki yrittäjät pääsevät näkyville. Yhteisö tarjoaa myös pienille yrityksille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia päästä esille. Kaikki yritykset kerätään yhteiseen jäsenrekisteriin, mistä kuluttajat ja toiset yrittäjät löytävät ne helposti.

Tuttu Yrittäjä tuo yrittäjät yhteen

Yritysten moninaisuus tuo lukuisia etuja yhteiseen käyttöön. Huovisen mukaan Tuttu Yrittäjä -projektin kautta yritykset pääsevät verkostoitumaan ja kehittämään omaa yritystoimintaansa. Markkinointikin tapahtuu yhteisesti.

”Viime aikoina on ollut selvästi nähtävissä, että ihmiset haluavat ostaa paikallisten yrittäjien tuotteita ja suosivat kotimaista”, Huovinen sanoo.

Projektin ydinajatus on se, että yrittäjät tekisivät yhdessä. Yhdessä tekeminen lisää yrittäjien tunnettavuutta sekä kuluttajien että toisten yritysten keskuudessa. Palvelut, kuten koulutukset pyritään hankkimaan paikallisilta yrittäjiltä.

”Paikallista osaamista tullaan hyödyntämään kaikin mahdollisin tavoin”, Lukkarila sanoo.

”Tarkoituksena on, että jos hanke onnistuu, mallia voidaan monistaa muillekin paikkakunnille”, Huovinen ja Lukkarila toteavat.

Oulun Yrittäjät
  • Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien suurin paikallisyhdistys
  • Jäseniä noin 1400
  • Oululaisten yrittäjien ja yritysten vaikuttamis- ja palvelujärjestö
  • Tekee töitä sen eteen, että Oulussa olisi parhaat mahdolliset edellytykset menestyksekkäälle yritystoiminnalle
  • Ajaa yrittäjien asioita muun muassa vaikuttamalla erilaisissa työ- ja ohjausryhmissä sekä ottamalla kantaa paikallisia yrittäjiä koskeviin päätöksiin
  • Edistää jäsenten verkostoitumis- ja bisnesmahdollisuuksia järjestämällä säännöllisesti erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia