Oululaisen kaupunginvaltuutettu Henna Määtän (vihr.) esittämässä valtuustoaloitteessa ehdotetaan, että Oulun kaupunkipyöräjärjestelmä otettaisiin käyttöön vuodesta 2026 alkaen. Perusteluja aloitteelle ovat, että kaupunkiin on tulossa isoja tapahtumia, kuten asuntomessut vuonna 2025 ja Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026.
Aloitteen mukaan toimiva kaupunkipyöräjärjestelmä tukee matkailijoiden ja Oulun seudulla väliaikaisesti sekä pysyvästi asuvien kestävää liikkumista.