Oulun Syk­ke­lit sei­so­vat odot­ta­mas­sa – yh­dys­kun­ta­lau­ta­kun­ta päättää ensi tiis­tai­na, jat­kuu­ko kau­pun­ki­pyö­rä­pal­ve­lu vai ei

Oulun Sykkeli-kaupunkipyörät eivät mahdollisesti tule käyttöön ainakaan vielä kuluvan toukokuun aikana, sillä kaupunkipyörien palveluntuottaja Nextbike Polska S.A. ei ole toimittanut tilaajana toimivalle Oulun kaupungille sopimuksen mukaista vakuutta.

Sykkeli-kaupunkipyörät odottavat Toppilassa operaattorin varastossa päätöksiä kaupunkipyöräsopimuksesta.
Sykkeli-kaupunkipyörät odottavat Toppilassa operaattorin varastossa päätöksiä kaupunkipyöräsopimuksesta.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oulun Sykkeli-kaupunkipyörät eivät mahdollisesti tule käyttöön ainakaan vielä kuluvan toukokuun aikana, sillä kaupunkipyörien palveluntuottaja Nextbike Polska S.A. ei ole toimittanut tilaajana toimivalle Oulun kaupungille sopimuksen mukaista vakuutta.

Yritys on esittänyt sopimuksen ehtoihin vakuutta koskevia muutoksia.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo, että tiistain 12. toukokuuta yhdyskuntalautakunnan päätöksen jälkeen tiedetään, jatkuuko kaupunkipyöräjärjestelmää koskeva sopimus vai ei.

Esittelijänä toimiva Oulun kaupungin yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki esittää lautakunnalle sopimusmuutosten hyväksymistä.

Koska kaikki pyörät ja asemaelementit ovat Oulussa, pyörät saadaan nopeasti käyttöön.

– Kun järjestelmä päätetään käynnistää, arvioisin kuluvan pari viikkoa, että kaikki asemaelementit ovat paikallaan ja kaikki pyörät ovat asemissa, Vaarala sanoo.

Oulun kaupunkipyöräjärjestelmä on hankittu avoimella tarjouskilpailulla kymmenen vuoden palvelusopimuksella vuosiksi 2019–2028.

Vuosittainen kustannus kaupungille on 689 400 euroa ja palveluntuottajan sopimuksessa määritetty vakuus 792 810 euroa. Nextbike Polska esittää uudeksi vakuudeksi 400 000 euroa.

– Kun alkuperäinen sopimus on yhdyskuntalautakunnan tekemä, niin sopimusmuutokset täytyy viedä yhdyskuntalautakunnan päätettäväksi, Vaarala selventää.

Ihmiset ovat ihmetelleet, miksi pyöriä ei laiteta ajoon, kun ne kerran ovat paikalla.

Vaarala kuitenkin muistuttaa, että pyörät ovat vain pieni osa kaupunkipyöräjärjestelmää, suurempi osa tulee pyörien operoinnista, huoltotoimista, tasapainottamisesta eri asemien välillä sekä erilaisista it- ja maksujärjestelmistä.

Kaupunki ei myöskään omista pyöriä eikä järjestelmää, vaan ostaa kaupunkipyöräpalvelua. Pyörät ovat operaattorin pyöriä.

– Nyt tavallaan ilman sopimusmuutoksia näitä kaikkia taustajärjestelmiä ja -operaatioita ei pystytä laittamaan käyntiin.