Oulun Syk­ke­li-kau­pun­ki­pyö­rä­jär­jes­tel­män käyt­töön­ot­to vii­väs­tyy, myös 60 te­lak­ka-ase­maa tulevat myö­häs­sä – kau­pun­ki on oi­keu­tet­tu kor­vauk­siin

Oulun Sykkeli-kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotto viivästyy pyörätoimittajan viivästyksistä johtuen heinä-elokuulle.

Kaupunkipyörien palvelusopimus on kestoltaan kymmenen vuotta.
Kaupunkipyörien palvelusopimus on kestoltaan kymmenen vuotta.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oulun Sykkeli-kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotto viivästyy pyörätoimittajan viivästyksistä johtuen heinä-elokuulle.

Kaupunkipyörät ovat maailmalla hyvin suosittuja ja uusia järjestelmiä avataan eri kokoisissa kaupungeissa viikoittain. Ouluun kilpailutuksen kautta valittu kaupunkipyöräjärjestelmän palveluntuottaja NextBike ilmoitti, että pyörien ja asemien toimitus Ouluun viivästyy arviolta heinä-elokuun vaihteeseen. Näin ollen järjestelmää ei voida ottaa käyttöön alkuperäisen suunnitelman mukaisesti vielä kesäkuussa.

Viivästys aiheutuu palveluntuottajasta johtuvista syistä, joten kaupunki on oikeutettu viivästyskorvauksiin jokaiselta viivästysviikolta yli 17 000 euroa. 

– Kun asia saatiin tietää torstaina, ei tästä ole paljon positiivisia asioita onnistuttu löytämään, muotoilee liikenneinsinööri Harri Vaarala Oulun yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista.

NextBike on kertonut kaupungille viivästyksen syyksi sen, että sen alihankkijana toimiva varsinainen pyörien toimittaja ei pysty valmistamaan riittävää määrä pyöriä riittävän nopeasti, koska kaupunkipyörät ovat tällä hetkellä niin suosittuja maailmalla.

Kaupunki maksaa palvelusta ainoastaan toteutuneilta operointikuukausilta eli alkaen siitä ajan hetkestä kun kaikki 600 pyörää ja 60 asemapaikkaa on hyväksytysti vastaanotettu käyttöön.

NextBikelta jää saamatta kesä- ja heinäkuun sopimuksen mukainen operointikorvaus eli  yhteensä lähes 230 000 euroa.

Kaupunki kertoo kaupunkipyöräjärjestelmän tarkan aloituspäivämäärän myöhemmin.   Sykkelit ovat keränneet kevään aikana paljon kiinnostusta ja monet odottavat niiden piristävän kaupunkikuvaa kesän aikana.

Kaupunkipyörien palvelusopimus on kestoltaan kymmenen vuotta.

Myös pyörille rakennettavat 60 telakka-asemaa myöhästyvät saman verran. Niiden asentaminen alkaa todennäköisesti vasta kesä-heinäkuun vaihteessa. Kaupungin yhdyskuntalautakunta päätti asemien paikat pari viikkoa sitten.

Asemaverkko on määritelty nyt sellaiseksi kuin se tänä kesänä tulee olemaan.

– Näin ensimmäisenä vuonna asemaverkko on tavallaan sellainen alkuarvaus. Kun ne kerätään talveksi pois, tarvittaessa verkkoa voidaan justeerata aina seuraavaksi kesäksi. Jos jokin asema on muita suositumpi tai vähemmän suosittu, muutoksia voidaan sen mukaan tehdä vuosittain.

Erä vaaleanpunaisia Sykkeleitä saapui Ouluun koekäyttöön kuukausi sitten. Koska niitä on vain kymmenen kappaletta, ei Vaaralan mukaan maksa vaivaa ottaa niitä käyttöön nyt aikaisemmin.

– Niillä ei saada minkäänlaista järjestelmää aikaiseksi, vaan jatkamme testikäyttöä, muun muassa Waltti-kortti-integraation kehittämistä nyt sitten suunniteltua pidempään, Vaarala suunnittelee.

Se tarkoittaa, että pyöriä käyttämään voidaan mahdollisesti tunnistautua Oulun joukkoliikenteessä käytettävillä Waltti-korteilla. Muualla Suomessa ei vastaavaa menetelmää ole käytetty, minkä takia testauksia vaaditaan tavallista enemmän.