Oulun seudun bus­si­tar­jon­taan reilu lisä – katso kun­ta­koh­tai­set ke­hit­tä­mis­koh­teet

Oulun seudun joukkoliikenteen kehittämistavoitteeksi ollaan asettamassa 10 prosentin lisäystä tarjontaan.

Vuonna 2013 Oulun paikallisliikenteellä oli 5 miljoonaa matkustajaa. Viime vuonna seudullisessa joukkoliikenteessä tehtiin jo 8,8 miljoonaa matkaa.
Vuonna 2013 Oulun paikallisliikenteellä oli 5 miljoonaa matkustajaa. Viime vuonna seudullisessa joukkoliikenteessä tehtiin jo 8,8 miljoonaa matkaa.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oulun seudun joukkoliikenteen kehittämistavoitteeksi ollaan asettamassa 10 prosentin lisäystä tarjontaan. Tämä merkitsee 1,1 miljoonaa linjakilometriä lisää.

Panostuksella matkustajamäärän uskotaan kasvavan 4–­6 prosentilla, kun matkustajamäärä kasvoi vuonna 2016 peräti 14 prosentilla ja viime vuonnakin vielä 9 prosentilla.

Palvelutason nosto on asetettu tavoitteeksi seudullisessa joukkoliikennejaostossa. Nettokustannus on 1,4 miljoonaa euroa.

Palvelutaso nousee järjestämällä uusia yhteyksiä uusille asuin- ja työpaikka-alueille, tarkistamalla Linnanmaan kampusalueen yhteyksiä, ottamalla käyttöön moottoritien nopeammat reitit ja mahdollisesti Oulun keskustan ohittavat reitit.

Luvassa ovat myös lyhyemmät ajoajat Ouluun Tyrnävältä, Iistä ja Kempeleestä sekä iltatarjonnan parannukset. Lisäksi lentoaseman linjat aiotaan suoristaa Oulunsalossa.

Palvelutasoa päästään nostamaan Oulun seudun joukkoliikenteessä syyskaudella 2018 käyttämällä nykyisissä sopimuksissa olevaa muutosvaraa, mutta varsinaiseen tason nostoon päästään kilpailutuksen kautta.

Ensimmäinen uuden kilpailutuksen kautta oleva liikenne alkaa 1. heinäkuuta 2019.

Seudullisen joukkoliikenteen tulevaisuuden kehittämiskohteita:

Oulu

Runkoliikenteen yhteyksien kehittäminen, Linnanmaan kampusalueen yhteydet, keskustan läpiajon sujuvoittaminen, Hiukkavaaran ja Limingantullin yhteydet, moottoritien käyttö joukkoliikenteessä, uusien ja täydentyvien alueiden kohtuullinen palvelu.

Kempele

Tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen osuutta niin, ettei Kempeleessä tarvita kakkos-autoa. Linjan 51 tarjontaa lisää ja nopeammin, yhteys Zatelliittiin, suora linja kampusalueelle Linnanmaalle, yhteydet Kempeleen asemalle.

Liminka

Oulusta iltavuoro Tupoksen kautta Liminkaan, nopeat vuorot Ouluun, osa Tupoksen kautta, kunnan sisäiset reitit Halpa-Hallin kautta, Oulussa jatkoyhteys Kontinkankaalle, Linnanmaalle ja mahdollisesti Kaukovainiolle.

Lumijoki

Työssäkäyville vuorot myös kesällä, iltavuoron syöttövuoro Liminkaan ja yleinen syöttöliikenteen kehittäminen.

Tyrnävä

Nopea yhteys Tupostien ja moottoritien kautta Ouluun, suorat täsmävuorot Murron kautta Ouluun, säännöllisistä vuoroväleistä siirrytään täsmävuoroihin, kunnan sisäinen koululaisliikenne kustannustehokkaaksi.

Ii

Nopea yhteys moottoritien kautta Ouluun (kaikki vuorot eivät enää Haukiputaan kautta), viikonloppuisin paluuvuoro Oulusta Iihin kello 22–23, kuntakeskuksessa reitit Tikkasen ja Suvantolan suuntaan, koululaislähdöt linjalle 23 ja maaseutujoukkoliikenteen kehittäminen.

Muhos

Koulukuljetukset huomioon (vuorot ajallaan ja porrastus pois), kesän aamuvuoro Ouluun kello 7:ksi, junille aamuvuoro Ouluun, joka palvelee myös Utajärven ja Vaalan tarpeita.