Oulun mat­ka­kes­kus jäätyi lamaan

Aseman seudulle ei rakenneta Oulussa uutta matkakeskusta lähivuosina. Työt piti aloittaa loppuvuodesta 2008. Palmberg-Rakennus Oy:n hankekehityspäällikkö Jarmo Nikkarikoski myöntää, että "homma on pysähtynyt. Syy on maailmantalouden yleinen tilanne."

Havainnekuvassa matkakeskuksen hotellitorni sijoittuu vasemmalle aivan nykyisen asemaravintolan viereen, kun varsinainen matkustaja-aula olisi suoraan Hallituskadun päässä ja kauppakeskus jatkuisi radan suuntaisesti kohti eteläistä alikulkua.
Havainnekuvassa matkakeskuksen hotellitorni sijoittuu vasemmalle aivan nykyisen asemaravintolan viereen, kun varsinainen matkustaja-aula olisi suoraan Hallituskadun päässä ja kauppakeskus jatkuisi radan suuntaisesti kohti eteläistä alikulkua.
Kuva: Arkkitehtuuritoimisto Juha Paldanius Ky/Palmberg-Rakennus Oy

Aseman seudulle ei rakenneta Oulussa uutta matkakeskusta lähivuosina. Työt piti aloittaa loppuvuodesta 2008. Palmberg-Rakennus Oy:n hankekehityspäällikkö Jarmo Nikkarikoski myöntää, että "homma on pysähtynyt. Syy on maailmantalouden yleinen tilanne."

"Yritykset eivät tee nyt pitkän aikavälin päätöksiä. Matkakeskuksen rakennustöiden aloittaminen jäi harmittavasti kiinni kahdesta allekirjoituksesta", Nikkarikoski toteaa. Hän ei paljasta, mitkä olivat ne ratkaisevat yritykset ja nimet, joiden puuttumisen takia matkakeskuksen työmaata ei saatu liikkeelle.

"Maailma muuttuu äkisti. Tietysti juuri nyt olisi äärimmäisen hyvä rakentaa. Materiaalia ja alihankkijoita saisi helposti. Matkakeskustyömaan käynnistys oli todella lähellä, mutta talouden muutos oli vielä nopeampi", Nikkarikoski harmittelee.

Nikkarikoski arvioi, etteivät matkakeskuksen työt pääse alulle ennen kuin taantuma kääntyy nousuksi. "Tietysti samaan aikaan hinnatkin nousevat. Rakennuslupaa emme ehtineet vielä hakea keskukselle, mutta suunnitelmat mahdollistavat nopean aloituksen, kun hetki tulee. Kaikki on kiinni käyttäjistä. Perussuunnitelmat ei sinänsä vanhene nopeasti."

Oulun matkakeskuksen uudistaminen ei viivästy ensimmäistä kertaa. "VR:n väki kertoi, että Ouluun suunniteltiin uutta asemaa jo 1930-1931", Nikkarikoski kertoo.

1980-luvun alussa rautatieasemaa oltiin siirtämässä Raksilan puolelle valmistuneen linja-autoaseman viereen. 1990-luvun alussa matkakeskusta soviteltiin ratapihan päälle keskustan ja Raksilan väliin.

Lainvoimaisen kaavan mukaisesti uusi 55 miljoonan euron matkakeskus, johon kuuluu asema-aulan lisäksi hotelli ja kauppakeskus sekä toimistoja ja asuntoja, sijoittuisi Hallituskadun päähän Rautatienkadun suuntaisesti.

Lue lisää lauantain KALEVASTA!