Oulun jouk­ko­lii­ken­teen mat­kus­ta­ja­mää­rä kasvoi viime vuonna – "Tänä vuonna odo­tam­me, että saamme kym­me­nen mil­joo­nan mat­kus­ta­jan rajan rikki"

Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärä ja asiakastyytyväisyys nousivat viime vuonna.

Oulun joukkoliikenteessä erityisen tyytyväisiä oltiin täsmällisyyteen.
Oulun joukkoliikenteessä erityisen tyytyväisiä oltiin täsmällisyyteen.
Kuva: Maiju Torvinen

Oulun joukkoliikenteen matkustajamäärä ja asiakastyytyväisyys nousivat viime vuonna.

Matkustajamäärä nousi vuonna 2019 9,6 miljoonaan, ja kasvua oli 6,5 prosenttia. Vuonna 2018 matkustajia oli hieman yli yhdeksän miljoonaa.

Miljoonan asiakkaan kuukausiraja meni rikki tammikuussa ja marraskuussa. Matkustajamäärä nousi myös helmikuussa, toukokuussa ja elokuussa.

– Tänä vuonna odotamme, että saamme kymmenen miljoonan matkustajan rajan rikki loppuvuonna, kertoo joukkoliikennepäällikkö Edwin ’t Lam tiedotteessa.

Matkustajamäärän lisäksi tyytyväisyys Oulun joukkoliikenteeseen kasvoi viime vuonna. Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan Oulun joukkoliikenne sai yleisarvosanaksi 4,03, kun arvoasteikko on 1–5. 

Yli nelosen arvosanan Oulun joukkoliikenne sai myös kuljettajan ajotavasta ja ystävällisyydestä, linja-auton siisteydestä ja matkustusmukavuudesta sekä vuoron täsmällisyydestä.

Samoin reitteihin ja aikatauluihin, tiedon saatavuuteen ja lipputuotteisiin oltiin tyytyväisempiä kuin edellisvuonna. Erityisen tyytyväisiä oltiin vuorojen täsmällisyyteen.

Kysely toteutettiin marraskuussa 2019 paperilomakekyselyllä, ja siihen vastasi 2 553 yli 15-vuotiasta matkustajaa. Tuloksia käytetään palvelun laadun kehittämiseen.