
Oululaisen Euro Motor Centerin (EMC) toimitusjohtaja Heikki Viitala, 51, antaa tämän haastattelun Kööpenhaminan lentokentältä.
”Odottelen kokousta, joka alkaa tunnin päästä”, hän kertoo Tanskan maalta.
Viitala on käynyt marraskuun loppupuolella edustamiensa merkkien kauppiaskokouksissa Kööpenhaminan lisäksi Tukholmassa. Hän kertoo silti valtaosan työstään tapahtuvan Oulun ”kaupalla”, missä ulkomaisten kumppaneiden edustuksia on esillä.
Viitala on tämänvuotisen Pohjois-Pohjanmaan maakunnallisen yrittäjäpalkinnon saaja. EMC:n toimitusjohtaja on tyytyväinen ja otettu palkinnosta.
”Olemme äärettömän ylpeitä ja kiitollisia tunnustuksesta. Kaupan alan yritystä ei ole palkittu ihan vähään aikaan. Sehän (kaupan ala) pyörittää valtavaa massaa”, Viitala muistuttaa ”perusbisneksen” tärkeydestä isojen ja innovatiivisten teollisuusyritysten rinnalla.
Kumppaneina isoja merkkejä
Viimeisin kauppiaskokous Tukholmassa oli suhteellisen tuoreen kumppanin Harley Davidsonin kanssa. Kööpenhaminassa kokous koski yhden vanhimman kumppanin, BMW Motorradin asioita.
Viitalan luotsaama EMC edustaa BMW:n moottoripyöriä yksinoikeudella Pohjois-Suomessa. Tämä tarkoittaa toimitusjohtajan mukaan kyseisten kaksipyöräisten myynnistä, huollosta ja takuuasioista vastaamista alueella.
Viitalan mukaan isojen merkkien, kuten juuri Harley Davidsonin ja BMW:n, omat vaatimukset jo tuotteiden esille panoon liittyen voivat olla vaativia. Samalla merkkien edustajat antavat vahvan tuen ja riittävän markkina-alueen tuotteidensa jälleenmyyntiin. Uusia malleja varten haetaan erikseen koulutusta ulkomailta niin myyntiin kuin huoltoonkin.
Lisäksi edustus voi olla tiettyjen tuotteiden, kuten moottoriöljyjen tai renkaiden, maahantuontia. Moottoripyörien ohella myyntiartikkeleihin kuuluvat myös esimerkiksi veneet, mopot ja mönkijät, eli toiminta kattaa moottoriharrasteita ja niihin kuuluvaa varustusta monipuolisesti. Sähköpyörät ovat yrityksen uusin myyntituote.
”Olemme täyden palvelun talo, joka haluaa panostaa hyvään asiakaskokemukseen”, Viitala sanoo.
Kiinnostus alkoi mopoikäisenä
Kiinnostus moottoripyöriin lähti Viitalalla mopoikäisestä. Ystävykset Heikki Viitala ja Harri Halmetoja perustivat vuonna 1994 yhdessä mopoliikkeen vuokratiloihin, kun halusivat tehdä asioita omalla tyylillään. Halmetoja työskentelee nykyisin EMC:n varaosien myyntipäällikkönä.
Toimintaa on haluttu kehittää vuosien saatossa Viitalan mukaan kasvuhakuisesti, ja yrityksen toimitilat on siirretty ja laajennettu useita kertoja. Tällä hetkellä toimitusjohtaja Viitala ei sentään haaveile isommista liiketiloista.
”Viimeksi vuosi sitten vähän laajennettiin. Varaosapuoli siirrettiin uusiin tiloihin ja korjaamokapasiteettia kasvatettiin.”
Yritystaipaleen haasteet liittyvät taloudellisen taantuman aikoihin, jolloin ihmisillä on vähemmän rahaa käytössään.
”Kukaan ei tarvitse tuotteitamme pakosta. Niiden hankkimista voi lykätä aika merkittävästikin”, Viitala sanoo.
Hän tarkoittaa, ettei moottoriharrastaminen ole veden ja leivän kaltainen välttämättömyys. Kuitenkin vaikkapa korona-aikana, jolloin moni yrittäjä kärsi ja jäi toimettomaksi, harrasteyrittäjä löi leiville. Tällöin esimerkiksi ulkomaanmatkailu väheni ja ihmiset kaipasivat harrastamisen parissa ulkoilmaa kotimaan kamaralla.
”Olemme löytäneet keinoja selviytyä”, Viitanen vastaa, kun häneltä kysyy tulevaisuuden näkymistä Ukrainan-sodan ja horjutetun talouden vallitessa.
Viitala pyrkii pitämään saman verran lomia kuin työntekijänsäkin. Tällöin hän saattaa suunnata omalle moottoripyöräretkelleen, viimeisimpänä kaveriporukassa Alpeille.
”Jos alan paikata jotakin omasta selkänahasta ottamalla, siitä ei hyvää seuraa.”
- Toiminta sijoittuu pääasiassa Ouluun ja Pohjois-Suomen alueelle.
- Perustajat: Heikki Viitala ja Harri Halmetoja, vuonna 1994.
- Toimitusjohtaja: Heikki Viitala, 51 vuotta. Perheeseen kuuluvat vaimo ja 13- ja 19-vuotiaat pojat, joista vanhempi myös työskentelee yrityksessä myyntitehtävissä.
- Palkittu: Pohjois-Pohjanmaan maakunnallinen yrittäjäpalkinto, 2022.
- Yrityksen nykyiset toimitilat Oulun Vasaratiellä ovat laajuudeltaan 3 000 neliömetriä ja kattavat mm. myynnin, huollon ja korjauspuolen. Lisäksi tiloissa toimii 60-paikkainen, ”kursailematonta” ruokaa tarjoava lounasravintola.
- Yritystoiminnan kovin sesonkiaika on kesällä.