Ou­lu­lais­nai­sel­le epä­miel­lyt­tä­vä yllätys Ki­vi­sy­dä­mes­tä – luot­to­kor­til­ta ve­loi­tet­tiin yli 1800 euroa

Oululainen Aila Orabi sai maanantaina epämiellyttävän yllätyksen, kun posti toi tiedon 1815,30 euron pysäköintimaksusta Oulun Kivisydämestä.

Kivisydämeen pysäköimisestä tuli oululaisnaisella 1800 euron lasku.

Kivisydämen alkuvaiheissa asiakkaat maksoivat pysäköintejä vahingossa vanhoilla lipukkeilla.
Kivisydämeen pysäköimisestä tuli oululaisnaisella 1800 euron lasku.
Kivisydämeen pysäköimisestä tuli oululaisnaisella 1800 euron lasku.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oululainen Aila Orabi kohtasi maanantaina epämiellyttävän yllätyksen, kun posti toi tiedon 1815,30 euron pysäköintimaksusta Oulun Kivisydämessä. Maksu näkyi Orabin luottokorttilaskussa.

Kun Orabi alkoi selvittää asiaa, ilmeni, että Kivisydämen järjestelmän mukaan hänen autonsa olisi ollut pysäköitynä parkkiluolassa 12. helmikuuta ja 12. huhtikuuta välisen ajan.

– Olen yrittänyt sanoa, että minä en ole ollut siellä 12. helmikuuta. Olen ollut silloin autoineni ihan muualla, ja olisihan se järjen köyhää säilyttää autoa noin kalliissa paikassa, Orabi sanoo.

Hän kertoo pysäköineensä auton Kivisydämeen 12. huhtikuuta. Takaisin lähtiessä hän oli asioinut maksuautomaatilla niin, että oli puhunut samalla puhelimessa.

– Menin maksamisen jälkeen Uudenkadun portinlukijalle, joka ilmoitti, että maksua ei ole maksettu. Palasin automaatille takaisin ja hoidin maksun uudelleen. Sitten pääsin parkkipaikalta pois, Orabi kertoo.

Muutaman viikon kuluttua selvisi, että ensimmäisellä maksukerralla automaatti oli veloittanut Orabin luottokortilta yli 1800 euroa.

Aiheettomat maksut hyvitetään

Orabi kertoo, että asiaa on selvitelty Oulun Pysäköinnin kanssa, mutta asiaan ei ole vielä tullut ratkaisua.

Oulun Pysäköinnin toimitusjohtaja Jouni Anttila sanoo, että hän ei ryhdy kommentoimaan yksittäistä asiakastapausta. Kaikki asiakkaiden suunnalta tulleet yhteydenotot kuitenkin selvitetään, ja aiheellisissa tapauksissa asiakas saa hyvitystä.

– Osa tapauksista on helpompi selvittää ja osassa menee enemmän aikaa. Mitä pitempi aika tapahtuneesta on, sitä enemmän läpikäytävää aineistoa on ja sitä kauemmin selvitystyö kestää, Anttila sanoo.

Anttila kertoo, että Kivisydämen alkuvaiheissa sattui jonkin verran sellaisia tapauksia, joissa asiakas käytti maksamisen yhteydessä vanhaa lipuketta. Silloin maksettava summa oli noussut merkittävästi todellista maksua suuremmaksi.

Kivisydämen alkuvaiheissa asiakkaat maksoivat pysäköintejä vahingossa vanhoilla lipukkeilla.
Kivisydämen alkuvaiheissa asiakkaat maksoivat pysäköintejä vahingossa vanhoilla lipukkeilla.

Ilmiön vuoksi otettiin yhteyttä maksuautomaattien toimittajaan.

– Laitetoimittajan ohjelmistopäivityksen jälkeen tapaukset ovat vähentyneet radikaalisti, Anttila sanoo.

Orabin mukaan hänen tapauksessaan ei ole mahdollista, että hän olisi laittanut automaattiin vanhan lipun. Hän kertoo asioineensa Kivisydämessä ensimmäisen kerran maaliskuun puolivälissä.

Summa sivutolpassa

Anttila muistuttaa, että kaikissa Kivisydämen maksutapahtumissa summa näkyy myös asiakkaalle.

Orabi mukaan hänen käyttämänsä automaatti oli sellainen, jossa summa näkyi automaatin sivutolpassa eikä siinä näytössä, jonka kautta maksu hoidetaan.

– Jos maksat pankkikortilla ja seuraat sitä näyttöä, et voi havaita sitä summaa, jota olet maksamassa, Orabi sanoo.

Maanantaina tulleen haamumaksun jälkeen Orabi on käynyt kerran Kivisydämessä nähdäkseen, miten summa näkyy maksajalle, mutta silläkään kerralla hän ei huomannut summaa.

Anttila sanoo, että osa Kivisydämen automaateista on perinteisempää mallia. Niissä summa näkyy sillä näytöllä, jolla maksu suoritetaan.

Jos näyttöön tulee asiakkaan mielestä liian suuri summa, Anttila kehottaa asiakkaita keskeyttämään maksusuorituksen ja selvittämään asian Kivisydämen asiakaspalvelussa.