Ou­lu­lai­nen yritys haastaa ko­tiin­kul­je­tus­jä­tit – "A­loim­me pohtia, eikö tosiaan ole mitään muuta vaih­toeh­toa"

Uusi kotiinkuljetusta tarjoava verkkosivusto lähti liikkeelle kahvilayrittäjän korona-ahdingosta

Oulu
Yrittäjä Päivi Illikainen siirteli alkuviikosta Kahvila Stockholmissa tuoleja ja pöytiä sivuun. Tällä hetkellä niille ei ole käyttöä.
Yrittäjä Päivi Illikainen siirteli alkuviikosta Kahvila Stockholmissa tuoleja ja pöytiä sivuun. Tällä hetkellä niille ei ole käyttöä.
Kuva: Pekka Kallasaari

Kahvila Stockholmin yrittäjä Päivi Illikainen oli viime keväänä koronan iskiessä jo tekemässä Woltin kanssa sopimusta ruoan kotiinkuljetuksesta, kunnes painoi jarrua.

– Provisio oli niin iso, ettei siitä olisi jäänyt mitään käteen. Rakensimme kotikutoisen verkkokaupan ja aloimme pohtia, eikö tosiaan ole mitään muuta vaihtoehtoa.

Illikainen etsi miehensä kanssa pitkään koodaria. Kun sellainen löytyi, perustivat he kolmistaan Tap Enterprise Oy:n, joka pyörittää nyt kotiintilaus.fi-verkkosivustoa.

Soitto pahimmalle kilpailijalle

Verkkosivusto toimii niin, että asiakas tekee ostoksen verkkokaupan kautta ja valitsee ruoan noudon tai kotiinkuljetuksen. Jos hän valitsee kotiinkuljetuksen, järjestelmä lähettää automaattisesti Otaxin kuljettajille tiedon tilauksesta samalla, kun ravintola ottaa tilauksen vastaan.

Alustaa on rakennettu viime keväästä lähtien, ja syksyllä Illikainen alkoi kontaktoida ravintoloita mukaan toimintaan.

Se ei palvele ketään, jos Oulun kaupunki näivettyy. Tätä rataa kaatuvat kaikki firmat.
Päivi Illikainen

– Soitin muun muassa omalle pahimmalle kilpailijalleni ensimmäisenä. Se ei palvele ketään, jos Oulun kaupunki näivettyy. Tätä rataa kaatuvat kaikki firmat.

Pilotointivaiheessa mukana on ollut yhdeksän ravintolaa ja viisi taksia, mutta nyt porukkaa halutaan kasvattaa.

Tällä viikolla toimintaan on tullut mukaan viitisenkymmentä rekisteröityä kuljettajaa ja uusia ravintoloitakin on tulossa mukaan.

– Järjestelmä on meille yrittäjille yli puolet halvempi, jos verrataan esimerkiksi Woltiin, Illikainen kertoo.

Tukea paikallisille yrittäjille

Ravintola määrittelee itse järjestelmään ajan, kauanko ruoka-annoksen tekemiseen menee aikaa.

Tällä hetkellä 15 kilometriä on maksimikuljetusalue. Tällöin kuljetusaika on Illikaisen mukaan maksimissaan 20 minuuttia.

– Nopeus on valttikorttimme. Ruoka tulee aina lämpimänä, eikä yhtään kyytiä ole mennyt väärään osoitteeseen. Lisäksi ostajan ei tarvitse rekisteröityä tai ladata sovelluksia.

Illikainen tietää hyvin, ettei kotiinkuljetuksen hinta pärjää kansainvälisille jäteille. Kotiintilaus.fi perii 0–5 kilometrin matkalta 10 euroa, 5–10 kilometrin matkalta 15 euroa ja 10–15 kilometrin matkalta 20 euroa.

Uuden järjestelmän kautta pystytään kuitenkin tukemaan paremmin paikallisia yrittäjiä.

– Summa kuljetuksesta tilitetään suoraan Otaxille. Me emme kuljetuksella tienaa pätkääkään. Tämä on win–win taksiyrittäjälle, ravintolayrittäjälle ja meille alustan tarjoajille.

Illikainen visioi, että palvelua voi jatkossa kehittää monella tavalla.

– Minulla on sellainen haave, että tämä olisi joskus iso virtuaalinen ostoskeskus, josta voisi ostaa monenlaista, esimerkiksi kukkakaupasta kukat. Tarkoituksena on, että palvelu jää elämään korona-ajan jälkeenkin.

Juttua muokattu 18.3. kello 8.24. Jutusta poistettu lause, josta sai mielikuvan, että Woltista koituisi yrittäjälle kuluja ilman myyntiä.