Asuminen: Oulun Lip­po­ran­nan kort­te­lis­ta löytyi poik­keuk­sel­li­nen ma­ja­paik­ka, joka pois­tet­tiin käytön puut­teen vuoksi

Sotaharjoitukset: Ou­lu­lai­nen Teemu Hil­tu­nen, 25, sai käskyn ker­taa­maan ja suureen Na­to-har­joi­tuk­seen

Tuulivoima: Vesa Hakola tietää, mitkä ovat maan­omis­ta­jan su­den­kuo­pat tuu­li­puis­to­jen suhteen

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

"Or­kes­te­ris­sam­me on paljon po­si­tii­vis­ta ener­giaa" – Emi­lia­no Tra­va­si­no tuli Ita­lias­ta Suomeen opis­ke­le­maan ja päätyi soit­ta­jak­si Oulu Sin­fo­niaan

Kamarikonserteissa Oulu Sinfonian soittajat pyrkivät pääsemään läheisempään ja vuorovaikutteisempaan yhteyteen yleisön kanssa kuin koko orkesterin esiintymisissä on mahdollista.

Italialainen Emiliano Tarasino soittaa alttoviuluaan myös kansainvälisissä projekteissa, mutta hän viihtyy Oulu Sinfoniassa sen myönteisen työilmapiirin vuoksi.
Italialainen Emiliano Tarasino soittaa alttoviuluaan myös kansainvälisissä projekteissa, mutta hän viihtyy Oulu Sinfoniassa sen myönteisen työilmapiirin vuoksi.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Kamarikonserteissa Oulu Sinfonian soittajat pyrkivät pääsemään läheisempään ja vuorovaikutteisempaan yhteyteen yleisön kanssa kuin koko orkesterin esiintymisissä on mahdollista.

Oulu Sinfonian kamarimuusikoiden kevään konserttisarja alkaa torstaina Musiikin suurlähettiläät -konsertilla Yli-Iin Kierikissä ja jatkuu sunnuntaina Madetojan salissa samoissa merkeissä.

Näitä tilaisuuksia viedään jatkossa koko Oulun alueelle; Yli-Iin jälkeen Kiiminkiin ja Oulunsaloon.

Yksi Oulu Sinfonian aktiivisimmista kamarimuusikoista on italialainen alttoviulisti Emiliano Travasino. Hän kertoo, että näillä konserteilla pyritään läheisempään ja vuorovaikutteisempaan yhteyteen yleisön kanssa kuin koko orkesterin esiintymisissä on mahdollista.

– Orkesterilaisilla on halu päästä tekemään kamarimusiikkia, koska sitä kautta voi kehittyä muusikkona ja päästä vähän syvemmälle partituureihin.

– Mutta tunnemme myös velvollisuudeksemme kurottaa tällä tavoin kohti uusia esiintymispaikkoja ja kuulijaryhmiä. Oulun musiikkielämä tarvitsee lisää yhdessä tekemistä ja kokemista. Emme jää passiivisina odottamaan, että ihmiset löytävät tiensä konsertteihin.

Vuodesta 2012 saakka Oulu Sinfoniassa soittanut Travasino on kotoisin Astin viinikaupungista, joka sijaitsee Pohjois-Italiassa Piamonten maakunnassa viitisenkymmentä kilometriä Torinosta kaakkoon.

Italiassa Travasino opiskeli musiikkia Bolognassa ja Firenzen Fiesolessa.

– Suomeen tutustuin ensimmäisen kerran 17-vuotiaana, kun tulin vaihto-ohjelman puitteissa tutustumaan Varkauteen. Bolgnassa opiskellessani minulle tarjoutui mahdollisuus päästä Erasmus-vaihtoon Sibelius-Akatemiaan. Tunsin jo ennestään akatemian pitkän historian ja keskeisen roolin Euroopassa.

– Tarkoitukseni oli olla Suomessa vain Erasmus-vuoden verran, mutta tänne lopulta jäin. Asuin Helsingissä neljä vuotta ja suoritin sinä aikana loppututkinnon, minkä jälkeen sain alttoviulun soittajan paikan Oulu Sinfoniasta.

Travasino on pitänyt koko Suomessa olonsa ajan yllä siteitä kotimaansa musiikkielämään.

– Pyrin käymään Italiassa mahdollisimman usein, myös soittamassa. Se ikään kuin tasapainottaa elämääni, vaikka pidän Oulu Sinfonian työilmapiiristä. Haluan yleensäkin olla osana muutosta paikoissa, joissa tapahtuu kehitystä, kuten Oulussa tällä hetkellä. Orkesterissamme on paljon positiivista energiaa.

Ammattisinfoniaorkesterien ongelmaksi muodostuu, että kun viikoittain nuottitelineille tulee uusi ohjelma, musiikkiin ei aina ehditä syventyä riittävän huolellisesti – joskin se on vain yksi onnistuneen konsertin kriteereistä.

– Kuulun myös Spira mirabilis -orkesteriin, joka toimii kansainvälisesti eri kokoonpanoissa tutkimuslaboratorion tavoin. Konsertit pidämme vasta sitten, kun olemme niihin valmiita. Kapellimestari ei vain tule harjoituksiimme ja kerro, miten asiat pitää tehdä, vaan me soittajatkin kyselemme hänen käsityksiään esitettävästä teoksesta.

Travasino sanoo, että jotain Spira mirabilisin ajattelutavasta ja ympäristöstä on sovellettavissa minkä tahansa ammattimaisen musiikkikokoonpanon toimintaan.

– Uskon vahvasti synergian voimaan. Orkesterista voi tulla huippu, jos muusikot yhdessä työskentelevät saman päämäärän saavuttamiseksi. Keski-Pohjanmaan ja Lapin kamariorkesterit ovat tästä malliesimerkkejä.

Tällä viikolla Yli-Iin ja Oulun kamarikonserteissa esiintyvät Maria Helena Oliveira da Costa Vieira, trumpetti, pianisti Sanna Smolander, piano, Riina Salminen, sello, Markku Korhonen, klarinetti, Mikko Sorri, viulu, Fanni Hoppari, kontrabasso ja Ann-Louise Wägar, fagotti.

Ohjelmassa ovat George Enescun Legenda, Richard Straussin Sellosonaattiop. 6, Paul Hindemithin Kolme anekdoottia radiolle eliviidelle soittimelle, Albert Rousselin Duo kontrabassolle ja fagotille sekä Bohuslav Martinun Keittiörevyy (La revue de cuisine).

Oulu Sinfonia. Musiikin suurlähettiläät -kamarikonsertit Kierikki-keskuksessa Oulun Yli-iissä torstaina 23.1. kello 19 ja Madetojan salissa sunnuntaina 26.1. kello 14.

Juttua päivitetty 23.1.2020 kello 18.27.

Myöhemmin kevätkaudella

Kuvajaisia Kiimingin Syke-talossa 15.2. ja Tulindbergin salissa 16.2.

Musiikillisia tarinoita Oulunsalon nuorisoseuran talossa 9.5. ja Tulindbergin salissa 10.5.

Lisätiedot konserteista verkossa:

www.oulusinfonia.fi