Onko kil­pa-au­to­mai­nen kak­kos­au­ton kor­vaa­ja seu­raa­va suo­ma­lai­nen vien­ti­tuo­te? – Ke­hit­tä­jät ha­lua­vat val­mis­taa tuo­tet­ta Oulussa

Tarkoitus on, että kesällä 2019 Sledgoja voisi jo ostaa kuka tahansa. Yritys haluaa pitää Sledgon suomalaisena, jolloin valmistuskin tapahtuisi kotimaassa Oulun seudulla sijaitsevalla tehtaalla.

Yrittäjä Samuel Kuosmanen on saanut ohikulkijoilta paljon kysymyksiä Sledgolla ajellessaan. – Yleisin kysymys on varmaan se, että mikä tuo härveli on, hän naureskelee. Myös 7-vuotiaat kaksoset Diana ja Linda ovat ajaneet Sledgolla, jopa itsekseen.
Yrittäjä Samuel Kuosmanen on saanut ohikulkijoilta paljon kysymyksiä Sledgolla ajellessaan. – Yleisin kysymys on varmaan se, että mikä tuo härveli on, hän naureskelee. Myös 7-vuotiaat kaksoset Diana ja Linda ovat ajaneet Sledgolla, jopa itsekseen.
Kuva: Annika Ollanketo

Otto Karhin puistossa pörrää kaksi sähkökulkuneuvoa, jotka on tähän mennessä pidetty visusti salassa katseilta. Vaikka ensimmäinen prototyyppi valmistui jo helmikuussa, sillä on ajettu kaupungilla vasta noin viikko.

Kyseessä on oululaisen perheyrityksen Pintone Oy:n kolmipyöräinen sähkökulkuneuvo Sledgo, joka ei ole jäämässä ainoastaan perheen käyttöön.

– Tämä on vientituote, jota lähdemme voimalla viemään tuotantoon ja myös ulkomaille, yrittäjä ja laitteen keksijä Pentti Airaksinen sanoo.

Tarkoitus on, että kesällä 2019 Sledgoja voisi jo ostaa kuka tahansa. Yritys haluaa pitää Sledgon suomalaisena, jolloin valmistuskin tapahtuisi kotimaassa Oulun seudulla sijaitsevalla tehtaalla. Laitteita myös myytäisiin vain yrityksen oman verkkokaupan kautta.

Airaksinen arvioi Sledgon hinnan asettuvan 2 000–3 000 euroon, laadukkaan sähköpyörän hinnan tuntumaan.

Sledgo voisi keksijöidensä mukaan poistaa pyöräilijöiden yhteisen ongelman, ankeat sääolosuhteet. Laitteeseen on tarkoitus valmistaa irrotettava kate, joka suojaa esimerkiksi räntäsateella.

– Huonolla säällä pyörä jää usein talliin, ja tilalle otetaan auto. Emme halua korvata pyörää tai kuntoilua, vaan Sledgo olisi autolle ekologisempi vaihtoehto, toinen yrittäjä Samuel Kuosmanen tähdentää.

Erityisesti Sledgo tähtää perheiden kakkosauton korvaajaksi. Lapset voisivat liikennesäännöt hyvin opittuaan itse ajaa Sledgolla.

Ikärajaa ei ole eikä ajokortti ole tarpeellinen, sillä Trafin mukaan Sledgon kaltaisiin sähköajoneuvoihin sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin polkupyörään.

Lue toimittajan kommentti ajokokemuksesta.

Sledgo

Kolmipyöräisen sähköajoneuvo Sledgon prototyypit valmistuivat helmi-kesäkuussa. Laitteelle on haettu patenttia. Rakenne on kilpa-automainen, mutta se ei ole tarkoitettu kilpakäyttöön.

Sledgon maksiminopeus on 25 km/h.

Prototyypit on valmistettu täysin käsityönä. Runko on lujitemuovia ja istuimet nahkaa.

Moottori on taka-akselilla. Renkaat voi vaihtaa talvirenkaiksi.

Ajoneuvo käynnistyy avaimella, jota ilman sitä ei saa käyntiin. Ohjaustangosta löytyvät kaasu ja jarru.

Sledgo painaa noin 35 kiloa ja voi kuljettaa yhtä aikaa aikuisen ja kaksi lasta tai kaksi aikuista.

Ajoneuvoa kaavaillaan markkinoille ensi kesäksi. Hinnaksi tulisi noin 2 000–3 000 euroa.

Sledgon akku latautuu täyteen 3–4 tunnissa. Täydellä latauksella ajaa 30-50km riippuen kuormituksesta.

Sledgolla ajaessa on suositeltavaa käyttää kypärää, kuten kaikilla kevyillä sähköajoneuvoilla ja pyörillä ajettaessa.