
Synteettisillä sähköpolttoaineilla on mahdollista korvata muun muassa bensiiniä, dieseliä, kerosiinia sekä muovien raaka-aineita.
llmasta elektrolyysin ja synteesin avulla valmistettavat sähköpolttoaineet voisivatkin pian uhata fossiilisen raakaöljyn asemaa – ellei öljy olisi maailmanmarkkinoilla jälleen kerran niin halpaa, että muutos ei kaikissa käyttökohteissa tunnu ajankohtaiselta.
Suomi on pysytellyt polttoainetutkimuksen eturintamassa. Lappeenrannan-Lahden teknilliseen yliopistoon (LUT) yhteistyössä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa rakennetulla Soletair-koelaitteistolla tutkittiin kesällä 2017 synteettisten polttoaineiden valmistamista vedestä ja ilmasta kaapatusta hiilidioksidista aurinkosähkön avulla.
Tutkimustyö on synnyttänyt lupaavaa startup-toimintaa. Esimerkiksi lappeenrantalainen Soletair Power Oy on kehittänyt kiinteistöjen ilmanvaihtoon kytkettävän laitteiston, joka puhdistaa ilmasta hiilidioksidia ja tuottaa siinä sivussa synteettistä polttoainetta.
Sähköön perustuvan valmistus- ja varastointiprosessin kansainvälinen nimi on power-to-x (myös P2X tai PtX).
– Vety on ensimmäinen power-to-x-tuote, mutta käytännössä sillä eivät nykyiset laivat kulje ja lentokoneet lennä.