Qstock: Korona johti viiteen pe­ruu­tuk­seen lop­puun­myy­dys­sä ta­pah­tu­mas­sa

Tilaajille

Onko ilmasta fos­sii­li­sen raa­ka­öl­jyn haas­ta­jak­si? Po­wer-to-x-pro­ses­sis­sa tehdään uu­siu­tu­val­la au­rin­ko- ja tuu­li­säh­köl­lä me­ta­no­lia, die­se­liä ja ben­sii­niä ilmasta

"Henkilöautoissa olemme menossa sähkökäyttöisyyteen, mihin vaikuttavat EU:n määräykset ja se, että autonvalmistajat siirtyvät tekemään sähköautoja", sanoo professori Jero Ahola.

Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston sähköjärjestelmien energiatehokkuuden professori Jero Ahola on työskennellyt viime vuosina paljon aurinkoenergian parissa sekä tutkinut muun muassa maailmanlaajuista energiamurrosta ja sähköpolttoaineiden valmistusta. Taustalla yliopiston aurinkokennoja.
Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston sähköjärjestelmien energiatehokkuuden professori Jero Ahola on työskennellyt viime vuosina paljon aurinkoenergian parissa sekä tutkinut muun muassa maailmanlaajuista energiamurrosta ja sähköpolttoaineiden valmistusta. Taustalla yliopiston aurinkokennoja.
Kuva: Teemu Leinonen

Synteettisillä sähköpolttoaineilla on mahdollista korvata muun muassa bensiiniä, dieseliä, kerosiinia sekä muovien raaka-aineita.

llmasta elektrolyysin ja synteesin avulla valmistettavat sähköpolttoaineet voisivatkin pian uhata fossiilisen raakaöljyn asemaa – ellei öljy olisi maailmanmarkkinoilla jälleen kerran niin halpaa, että muutos ei kaikissa käyttökohteissa tunnu ajankohtaiselta.