Oletko tullut aja­tel­leek­si meik­kien ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia – brit­ti­do­ku­ment­ti näyttää kos­me­tiik­ka­teol­li­suu­den nurjan puolen

Silmiä avaavassa kolmiosaisessa dokumentissa neljä nuorta penkoo kosmetiikkabisnestä kiiltävän pinnan alta.
Silmiä avaavassa kolmiosaisessa dokumentissa neljä nuorta penkoo kosmetiikkabisnestä kiiltävän pinnan alta.
Kuva: Banijay (Central) Ltd

Totuus meikeistä 1-3

Neljä brittiläistä sosiaalisen median persoonaa matkustaa Yhdysvaltoihin ja Meksikoon selvittämään, mitä kaikkea massiivisen ja hohdokkaan kosmetiikkateollisuuden takaa löytyy.

Kaksi heistä on meikkausentusiasteja, jotka kanavissaan esittelevät tuotteita. Yksi tarvitsee meikkejä peittääkseen ihon vaurioita, joita sai, kun hänen päälleen heitettiin happoa. Neljäs suhtautuu jo valmiiksi kriittisesti kosmetiikkabisnekseen.

Mitä, eikö muovipurnukoita voi kierrättää?

Beatycon on maailman suurin kauneusalan tapahtuma. Siellä katsojan silmille ryöpsähtää valtava hypetys ja fanitus. Kaikkein kuumimmat kauneusalan somepersoonat ovat miespuolisia. Yksi esittelee, kuinka valtavan kasan tuotteita hän saa päivässä. Yhdestä videosta hänelle maksetaan 14 000 dollaria.

Pikku hiljaa alasta paljastuu yhä arveluttavampia puolia: kertakäyttökulttuuria ja ikäviä ympäristövaikutuksia. Suurta osaa pakkauksista ja purnukoista ei voi kierrättää, sillä ne ovat pieniä ja hankalan muotoisia.

Markkinointi johtaa harhaan.

Ohjelmassa nähdään, kuinka useissa tuotteissa käytettävää candelillavahaa tehdään Meksikossa vaarallisissa oloissa nälkäpalkalla. Myös kemikaalien vaikutuksesta terveyteen puhutaan.

Näistä somevaikuttajista kuoriutuu melkein tutkivia journalisteja, jotka uskaltavat kysyä kauneusfirmojen edustajilta todella hankalia kysymyksiä.

Yritysten pr-osaston puuttumiset haastatteluihin ovat hyvin kuvaavia ja kertovat alasta paljon.

Yle Areena 4.8. alkaen