Mainos

Nyt myydään mat­kai­lu­yri­tyk­siä – ikään­ty­vät omis­ta­jat etsivät jat­ka­jaa elä­män­työl­leen

Pohjois-Suomessa on menossa vilkas kausi matkailuyritysten myynnissä – Saijan Lomakartano laitettiin myyntiin lokakuussa

Suomen Yritysvälittäjät Oy:ssä on tällä hetkellä myynnissä 15 matkailuyritystä, kertoo Aki Keisu. Kaverina kuvassa on saksanseisoja Ropsu.
Suomen Yritysvälittäjät Oy:ssä on tällä hetkellä myynnissä 15 matkailuyritystä, kertoo Aki Keisu. Kaverina kuvassa on saksanseisoja Ropsu.
Kuva: Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät

”Tällä hetkellä matkailuyrityksiä on myynnissä kauttamme 15 kappaletta. Yritysten omistajat ikääntyvät ja heille tulee tarve löytää jatkajia elämäntyölleen”,  kertoo yritysvälittäjä Aki Keisu Suomen Yritysvälittäjät Oy:stä.

Matkailualan yrittäjien lapset saattavat olla mukana yritystoiminnassa osittain, kuitenkin monet lapsista ovat kouluttautuneet muille aloille, eivätkä he välttämättä ole kiinnostuneita jatkamaan perheyritystä.

”Sukupolvenvaihdos ei tule tällaisissa tilanteissa kysymykseen, ja yrittäjät etsivät ulkopuolisia ostajia”, jatkaa Keisu.

Henkilökunta ja   kumppanit tärkeitä

Matkailuyrittäjät huolehtivat myös siitä, miten yrityskaupat vaikuttavat heidän paikallisyhteisöönsä. Heillä on usein yhteistyökumppaneita, joiden kanssa he haluavat säilyttää hyvät suhteet. Usein heille on myös tärkeää, että henkilökunta saa pitää työpaikkansa.

”Yrittäjät korostavat myös työntekijöidensä asemaa. Uuden omistajan on otettava huomioon myös työvoiman saatavuus ja paikallisyhteisön tarpeet. Matkailuyrittäjien suurin haaste onkin löytää pätevää työvoimaa Pohjois-Suomeen, ja tämä haaste saattaa yrityksestä riippuen jatkua myös omistajavaihdosten yhteydessä”, kertoo Keisu.

Arvojen on kohdattava

On myös tapauksia, joissa yrityskaupat peruuntuvat, koska ostajan arvot eivät vastaa myyvän yrittäjän näkemyksiä.

”Yrittäjät haluavat varmistaa, että heidän rakentamansa kohde säilyy menestyvänä myynnin jälkeen ja että uusi omistaja osaa hoitaa yritystä jatkossa. Matkailuyritysten ostoaikeissa olevat keskieurooppalaiset ostajat taas vaativat, että yrityksen toiminta on vastuullista. Jos yritykseltä ei löydy Sustainable Travel Finland tai Green Key -sertifikaatteja, kaupat tyssäävät siihen.”

Matkailualan yrityskaupat Pohjois-Suomessa ovat monimutkaisia prosesseja, joissa otetaan huomioon paitsi taloudelliset näkökohdat myös yhteisölliset ja työvoiman liittyvät haasteet. On tärkeää löytää tasapaino uuden omistajan vision ja vanhan yrittäjän toiveiden välillä, jotta yrityksen menestys voi jatkua myös omistajavaihdoksen jälkeen.

Työpaikkojen säilyminen tärkeää

Saijan Lomakartanon yrittäjä, Helena Karppinen allekirjoittaa myyntiprosessin monimutkaisuuden.

”Toivomme, että uusi yrittäjä voisi jatkaa hyväksi koettua liiketoimintaamme ja mahdollisesti kehittää sitä edelleen. Matkailuala kehittyy jatkuvasti ja siinä on monenlaisia mahdollisuuksia. Työpaikkojen säilyminen on meille tärkeää ja uuden omistajan myötä uskoisin sen toteutuvan”, lisää Karppinen.

Saijan Lomakartano laitettiin myyntiin tämän vuoden lokakuussa. Matkailuyrittäminen vaatii sitoutumista ja kovaa työtä.

”Saijan talvisesonki alkaa joulukuun alussa ja kestää huhtikuun puoliväliin.  Meidän roolimme alkaa lentokentältä ja päättyy lentokentälle. Asiakkaamme tulevat pääsääntöisesti Keski-Euroopasta.  Järjestämme asiakkaillemme talviohjelmat, joista suosituimpia ovat eripituiset koiravaljakkoretket”, Helena Karppinen luonnehtii.

Saijan lomakartano sai alkunsa 1990-luvun alussa, kun Helena ja Asko Karppinen perustivat sen.

”Matkailuyrittäjänä toimiminen on monipuolista ja mielenkiintoista, eivätkä päivät ole koskaan samanlaisia. Mukavien asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa saa kokea hienoja hetkiä.”