Piritta Asunmaa pitää tärkeänä, että turvallisuusaiheista puhutaan muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla.
Kuva: Jenni Kivimäki
– Meille on kansallisesti tärkeämpää Naton sotilaallinen läsnäolo pohjoisessa kuin osaamiskeskus, sanoo Suomen Nato-suurlähettiläs Piritta Asunmaa ja tuli näin viestittäneeksi, mitä Naton päämajassa Brysselissä ajatellaan Oulun ajamasta Nato-osaamiskeskuksesta.
Oulu on havitellut toistaiseksi tuloksetta Naton osaamiskeskusta, jossa hyödynnettäisiin hajautettua tekoälyä ja 6G-tutkimusta ja kvanttiteknologioita vientiteollisuuden ja puolustuksen tarpeisiin.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Kaleva Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat, videot ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut