Oulun henkilöstöhallinnossa elettiin vakavassa kriisissä noin vuosi sitten. Henkilöstön keskuudessa oli voimakasta tyytymättömyyttä johtoon ja osa väestä oli katkeamispisteessä liiallisen työkuorman alla. Samalla esiintyi myös syytöksiä asiattomasta käytöksestä.
Kriisiytyminen kärjistyi siihen, että kaupungin palvelussuhdepäällikkö Mauri Mikkola teki viime toukokuussa tutkintapyynnön silloisesta kaupunginjohtajasta Seppo Määtästä, omasta esihenkilöstään eli henkilöstöjohtaja Tuomas Halosesta sekä myöhemmin myös Oulun hallintojohtaja Ari Heikkisestä.