Lukijalta
Mielipide
Tilaajille

Miten am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen reformi on­nis­tui?

Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa on uudistettu lakia, rahoitusta, ohjausta, toimintaprosesseja, tutkintojärjestelmää ja järjestäjärakenteita. Olisi mielenkiintoista tietää mihin tieteelliseen tutkimukseen, oppimisteoriaan tai pedagogiikkaan reformi perustui ja miten sen vaikutuksia suunnitteluvaiheessa arviointiin?

Koulutuksen järjestämisestä ja rahoituksesta tehtiin erittäin monimutkainen järjestelmä, jonka opiskelija-, suorite-, palaute- ynnä muiden tietojen hallinta tuottaa oppilaitoksille ongelmia. Järkevintä olisi kehittää yksi nykyisen tiedonhallintalain mukainen kansallinen järjestelmä, jota kaikki koulutuksen järjestäjät käyttäisivät.