Festivaalit: Ellie Goul­ding ja Me­ga­deth Qstoc­kin pää­esiin­ty­jik­si – fes­ti­vaa­li viettää hei­nä­kuus­sa 20-vuo­tis­juh­liaan

Korot: Kaleva seuraa kor­ko­ta­soa päi­vit­ty­väs­sä ar­tik­ke­lis­sa: Katso täältä eu­ri­bor-kor­ko­jen tuo­reim­mat lukemat

Luitko jo tämän: Miksi ou­lu­lai­nen Ari, 33, käyttää ana­bo­li­sia ste­roi­de­ja?

Mainos: Tilaa Kaleva Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Mil­jar­di­ra­to­jen pe­rus­te­lut ovat hyl­ly­väl­lä poh­jal­la

Kahden ministeriön selvitys kolmesta rataverkon miljardihankkeesta on niin tyrmäävää luettavaa, että sitä eivät poliitikot voi vaalien alla eivätkä sen jälkeenkään sivuuttaa. Kaikki kolme hanketta hyödyttäisivät ennen kaikkea eteläisintä Suomea.

Suomessa on vireillä kolme miljardiluokan ratahanketta, jotka tunnetaan nimillä Turun tunnin juna, Suomirata ja Itärata. Ensimmäinen nopeuttaisi liikkumista Turun ja Helsingin välillä, toinen Helsingistä Tampereelle,  kolmas Helsingistä itään.

Rautatiet ovat nosteessa muun muassa junaliikenteen vähäpäästöisyyden takia. Nopeat junayhteydet sujuvoittavat työmatkaliikennettä. Ratojen varret taas vetävät puolueensa yrityksiä ja asukkaita.

Näistä seikoista nousevat myös näkemykset kolmen suurhankkeen tarpeellisuudesta.

Tiistaina valtiovarainministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö julkistivat hankkeiden rahoitukseen ja investointimahdollisuuksiin liittyvän selvityksen.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.