Mainos

Mikä luot­to­luo­ki­tus­ser­ti­fi­kaat­ti kan­nat­taa hankkia to­dis­ta­maan yri­tyk­sen luo­tet­ta­vuut­ta ja ta­lou­den hyvää hal­lin­taa?

Minkä organisaation tai firman luottoluokitussertifikaatti kannattaa hankkia todistamaan yrityksen luotettavuutta ja talouden hyvää hallintaa? Mistä yrittäjä tai kuluttaja voi tarkastaa, millä tavalla sertifikaattia myöntävä ja myyvä taho tutkii yrityksen luottotiedot, ja tutkitaanko niitä? Vai riittääkö pelkästään se, että maksaa vuosimaksun ja lisää sertifikaattilogon nettisivuille?

Ilpo Koskela, GST Graafinen Studio
Ilpo Koskela, GST Graafinen Studio

Luottoluokitussertifikaatin tarjoajia on jo useita, perinteisiä ja ei niin tunnettuja. Tilanne muistuttaa osin kahden edellisen vuosikymmenen yrityshakupalvelujen markkinointia, jolloin nettiluettelofirmoja ilmestyi nopealla tahdilla melkoinen määrä. Oli mahdoton tarkastaa, missä määrin mahdolliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit olivat edes tietoisia kyseisten luetteloiden olemassaolosta, saati osasivat hakea niistä palveluja?

Kun sertifikaattia ollaan myöntämässä, varsinkin vuosittaista rahallista korvausta vastaan, kannattaa kysyä tiedon hankintatapa ja päättää sen perusteella myyjän luotettavuus. Mistä tieto on saatu ja millä tavalla? Jos myynti tapahtuu puhelimitse, on kysymyksiä helppo esittää. Yrittäjä luonnollisesti tietää oman yrityksensä sen hetkisen taloudellisen tilanteen, minkä perusteella voi vetää jo alustavia johtopäätöksiä.

Hankalampi puoli asiassa on, kun haetaan yhteistyökumppaneita ja alihankkijoita. Millä tavalla voidaan varmistaa heidän toimintansa taso? Jos sertifikaatit alkavat menettää luotettavuutensa runsaan tarjonnan ja keskinäisen kilpailutilanteen johdosta, kannattaa jokaiseen tarjoajaan suhtautua kriittisesti pyytämällä kunnon perustelut.