Puheenaihe: Onko pyö­rä­var­kauk­sia mah­dol­lis­ta estää?

Vanhat kuvat: Ve­den­pai­su­mus ali­ku­lus­sa ja muita Oulun tulvia

Video: Bussi ajoi tör­keäs­ti päin pu­nai­sia Kai­jon­har­jus­sa

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Mat­ka­kes­kus pi­den­tää ase­ma­tun­ne­lia tup­las­ti

Matkakeskuksen myötä Oulun asematunneli pitenee kaksinkertaiseksi. Tunnelia joudutaan jatkamaan Rautatienkadun ali Postiaukiolle saakka. Rautatienkadun alle tulee matkakeskukseen liittyviä pysäköintikellareita, joten myös katu pitää rakentaa uudelleen.

Oulun asematunnelin pitenee matkakeskuksen myötä.
Oulun asematunnelin pitenee matkakeskuksen myötä.

Matkakeskuksen myötä Oulun asematunneli pitenee kaksinkertaiseksi. Tunnelia joudutaan jatkamaan Rautatienkadun ali Postiaukiolle saakka. Rautatienkadun alle tulee matkakeskukseen liittyviä pysäköintikellareita, joten myös katu pitää rakentaa uudelleen.

Vielä asemanseudulla ei kuitenkaan kuoppaa kaiveta, sillä katuremontti ja asematunnelin pidennys tehdään vasta sitten, kun itse matkakeskustakin rakennetaan, eli todennäköisesti vuosina 2009-2010. Tarkempi rakennussuunnittelu aloitetaan kesälomien jälkeen.

Asematunneli jatkuu samanlaisena kuin se on nykyisellään. Sen verran levennystä uuteen osaan on tulossa, että sinne voidaan järjestää polkupyöräparkki. Mahdollisesti osa on lukittavaa tilaa, johon voi jättää kulkupelinsä junamatkan ajaksi.

Nykyistä asematunnelia remontoitiin noin viisi vuotta sitten, ja silloin uusittiin muun muassa valaistusta. Myös uuden osan valaistus on tarkoitus tehdä samoilla periaatteilla, kertoo liikenneinsinööri Jorma Heikkinen teknisen keskuksen katu- ja viherpalveluista.

Asematunneleilla on paha maine, mutta ainakaan Oulussa siellä ei ole ollut suuremmin häiriöitä.

"Minun tietääkseni se ei ole paha paikka, eikä poliisiltakaan ole tullut sellaista tietoa. Kyllä ne häiriöt sattuvat yleensä ravintoloiden edustalla", arvioi Heikkinen.

Heikkinen ei usko, että tunnelin jatkaminenkaan tilannetta pahentaa.

"Onhan siinä poistumisteitä välillä, eikä se ole vain reilun sadan metrin putki, josta ei pääse mihinkään."

Hallituskadullakin aiotaan tehdä muutoksia lähinnä parantamalla sen kevyen liikenteen väyliä. Mitään kävelykatua siitä ei kuitenkaan olla tekemässä. Tavoitteena on, että asematunnelin ja Hallituskadun pyöräteiden myötä Raksilasta torin rantaan olisi yhtenäinen kevyen liikenteen raitti. Myös kadun pysäköintijärjestelyjä mietitään uudelleen.

Kallioparkki ei ulotu matkakeskukseen saakka, mutta sen sijaan se näkyy kyllä Hallituskadulla, koska yksi ajoramppi tulee sen Uudenkadun ja Mäkelininkadun väliselle osuudelle.